Het ruime gamma agenda's van Brepols wordt geproduceerd door Brepols Graphic Industries. Met als enige klant Brepols Graphic Products. "Wij zorgen voor de afwerking en de commercialisering," legt marketing & retail-sales-manager Marc Aerts (36 j.) van Brepols Graphic Products uit. "In totaal gaat het om zo'n 25 miljoen agenda's per jaar, in verschillende talen. Naast een internationale zestalige collectie, hebben we ook taalgebonden agenda's die speciaal op de Frans-, Engels- en Nederlandstalige markt geri...

Het ruime gamma agenda's van Brepols wordt geproduceerd door Brepols Graphic Industries. Met als enige klant Brepols Graphic Products. "Wij zorgen voor de afwerking en de commercialisering," legt marketing & retail-sales-manager Marc Aerts (36 j.) van Brepols Graphic Products uit. "In totaal gaat het om zo'n 25 miljoen agenda's per jaar, in verschillende talen. Naast een internationale zestalige collectie, hebben we ook taalgebonden agenda's die speciaal op de Frans-, Engels- en Nederlandstalige markt gericht zijn." De verkoop van agenda's gebeurt bij Brepols via twee types van distributie. Allereerst is er het kanaal van de business-to-business, met verkoop aan banken, verzekeringsmaatschappijen en andere grote en minder grote ondernemingen. De agenda doet hier veelal dienst als relatiegeschenk. Daarnaast verkoopt Brepols ook via de traditionele retailkanalen aan de particuliere klant."Ongeveer 80% van de agenda's wordt verkocht via het business-to-business-kanaal," zegt Marc Aerts. "In deze sector hebben we eigen filialen in Frankrijk, Nederland, België, Engeland, Zuid-Afrika, VS en Canada, terwijl we voor de retailhandel enkel in Nederland, België en Frankrijk over filialen beschikken. De overige landen bewerken we via een eigen exportafdeling."Sinds Brepols Graphic Products begin dit jaar zijn Nederlandse concurrent Van Rijmenam en het bijbehorende Belgische filiaal Corona heeft overgenomen, is het nog sterker aanwezig op de markt. Marc Aerts: "Wat de business-to-business betreft, zijn we in de Benelux veruit marktleider, met 60% marktaandeel in België en 50% in Nederland. In de retailverkoop hebben we in België naar schatting 35% van de markt in handen, in Nederland 30% en daarmee zijn we ook marktleider. Ongeveer 60% van onze verkoop gebeurt in de Benelux en de rest gaat naar het buitenland. De belangrijkste afzetmarkten zijn naast België en Nederland ook Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Op de Europese markt komen we op een vierde plaats. Onze troeven zijn de handige spiraalbinding van de agenda's en het speciale geelkleurige papier." Aerts vindt de agendamarkt op termijn moeilijk in te schatten, maar hij rekent op stabiliteit. "De meeste bedrijven laten jaarlijks opnieuw agenda's maken en ook van nieuwe initiatieven zoals de elektronische agenda ondervinden wij slechts weinig concurrentie. Als relatiegeschenk is zo'n agenda bijvoorbeeld te duur. Uit onderzoek blijkt dat de elektronische agenda trouwens slechts 3% van de totale markt zou innemen."De agendaverkoop neemt binnen Brepols een erg belangrijke plaats in. Het geconsolideerde omzetcijfer van Brepols Graphic Products bedraagt zo'n 2 miljard frank, terwijl het omzetcijfer van de Brepols-groep zelf rond de 4,5 miljard schommelt (inclusief 50% Carta Mundi). "De verkoop en productie van agenda's is dus meer dan ooit de hoofdactiviteit," zegt Marc Aerts. "Brepols heeft voluit voor de agenda gekozen."