Vincent De Dobbeleer (35), strategy & marketing manager bij de energie-leverancier Eneco, werd vorig jaar uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar. Nog geen halfjaar later verlaat hij Eneco om voor zichzelf te beginnen. Door die eretitel geniet hij al enige naamsbekendheid bij de start van zijn bedrijf. De Dobbeleer -- van opleiding burgerlijk ingenieur computerwetenschappen -- werkte eerst bij Nuon en sinds 2010 bij Eneco. Daar werkte hij mee aan de groei van het bedrijf en de lancering ervan op de particuliere markt. "Toen ik er kwam, waren we met dertig mensen, nu met bijna 200", zegt hij.
...

Vincent De Dobbeleer (35), strategy & marketing manager bij de energie-leverancier Eneco, werd vorig jaar uitgeroepen tot Marketeer van het Jaar. Nog geen halfjaar later verlaat hij Eneco om voor zichzelf te beginnen. Door die eretitel geniet hij al enige naamsbekendheid bij de start van zijn bedrijf. De Dobbeleer -- van opleiding burgerlijk ingenieur computerwetenschappen -- werkte eerst bij Nuon en sinds 2010 bij Eneco. Daar werkte hij mee aan de groei van het bedrijf en de lancering ervan op de particuliere markt. "Toen ik er kwam, waren we met dertig mensen, nu met bijna 200", zegt hij. De Dobbeleers nieuwe bedrijf Marketing Pirates wil starters helpen de markt overhoop te halen met nieuwe producten. De Dobbeleer: "De jongste jaren was er veel consolidatie in het bedrijfsleven met almaar grotere bedrijven als gevolg. Die worden nu aangevuld door kleine, inventieve bedrijven die zelfs op wereldvlak handelen, zoals Airbnb en Uber. De digitale techniek maakt dat ook mogelijk. Marketing Pirates wil een extra motor zijn voor starters en spin-offs." De Dobbeleer begeleidt met productdesigner Manu Vollens onder meer THEA, een bedrijf dat producten ontwikkelt om mensen met een beperking toe te laten dingen te doen zonder hinder te hebben van die beperking. Het eerste product is een makkelijk mee te nemen schommelzitzak waarmee kinderen met een beperking veilig kunnen schommelen. Een ander project van Marketing Pirates is de samenwerking met David Van Malcot voor een platform waar bedrijven in contact met freelancers kunnen komen. Het bijzondere daaraan is de betaling. "Die gebeurt niet op de klassieke manier van uurtje-factuurtje. We zetten het verdienmodel op zijn kop: een freelancer moet toegevoegde waarde bieden. In plaats van vooraf een dag- of uurtarief te bepalen, mag het bedrijf achteraf in functie van die toegevoegde waarde het honorarium bepalen. Dat kan een win zijn voor het bedrijf en misschien ook voor de freelancer", legt De Dobbeleer uit. Wat is het verdienmodel van Marketing Pirates? "Dat is een combinatie van een dagtarief en een resultaatverbintenis", zegt De Dobbeleer. Dat kan zelfs in de vorm van aandelen zijn. De marketeer stelt zich niet op als durfkapitalist, maar sluit niet uit dat hij mee investeert. "Ik kan ook het businessplan van een starter scherpstellen zodat er makkelijker investeerders kunnen worden gevonden." "Ik vergelijk de lancering van Marketing Pirates met het beklimmen van de Mount Everest", zegt Vincent De Dobbeleer. "Je moet weten waar de top is en dan werk je er stap voor stap naar toe. De ontwikkelingen kunnen naar links of rechts gaan. Het businessplan is voldoende uitgeschreven om de sprong te wagen." De naam Marketing Pirates verwijst naar het geromantiseerde beeld van piraten als Jack Sparrow in de Pirates of the Caribbean-films. "Ze zijn creatief, wendbaar tegenover de grote logge schepen die ze aanvallen. Ze respecteren een code en respecteren ook een waardevolle tegenstander." Ad van Poppel"Marketing Pirates wil een extra motor zijn voor starters en spin-offs"