De naam alleen al spreekt boekdelen, want Victor Haesevoets heeft duidelijk iets met bewegen. Het bedrijfslogo van de nv Haesevoets is een huppelende haas. De zaakvoerder van het bedrijf in Herk-De-Stad specialiseert zich in containers voor intern transport, hoofdzakelijk in de auto-industrie. En: "Ondernemen in België is iedere dag opnieuw een marathon lopen, om te overleven," zegt Victor Haesevoets. "Want het institu...

De naam alleen al spreekt boekdelen, want Victor Haesevoets heeft duidelijk iets met bewegen. Het bedrijfslogo van de nv Haesevoets is een huppelende haas. De zaakvoerder van het bedrijf in Herk-De-Stad specialiseert zich in containers voor intern transport, hoofdzakelijk in de auto-industrie. En: "Ondernemen in België is iedere dag opnieuw een marathon lopen, om te overleven," zegt Victor Haesevoets. "Want het institutioneel klimaat, de loonlasten en de vakbonden maken ondernemen niet tot een pretje." Toch kan de nv Haesevoets riante cijfers voorleggen. De omzet klom van 212 miljoen frank in 1995 naar 565 miljoen in 1997. Dit jaar wordt de kaap van de 600 miljoen frank overschreden, door 45 werknemers gemaakt. "We leveren aan onze klanten een totaal product: van het ontwerp tot het eindproduct," verklaart Victor Haesevoets het succes. "We spelen snel in op de vraag, en we werken met een mager management. Bovendien heeft onze 100%-familiezaak een fatsoenlijk eigen vermogen opgebouwd. Jaarlijks investeren we minstens 40 miljoen frank. We hebben een zeer modern machinepark, waardoor complexe opdrachten technisch vrij eenvoudig worden."Haesevoets specialiseert zich in containers voor intern transport. De auto-industrie is goed voor 80% van de omzet. De verpakkingen zijn allemaal uit staal, en kunnen ontworpen worden voor één specifiek product. Bijvoorbeeld een deur, motor of een zijwand. Op de klantenlijst prijken onder meer Ford, General Motors, Honda, Toyota, of Volvo. Haesevoets levert wereldwijd, want 95% van de omzet wordt geëxporteerd. Maar autoproducenten schroeven het aantal toeleveranciers drastisch terug. Daarom opteert Haesevoets ook voor de eigen productie van onderdelen. Een investering van 120 miljoen frank in een hydroforming-machine, die begin volgend jaar operationeel wordt, moet die productie mogelijk maken. Haesevoets wordt de eerste in België die de gloednieuwe technologie zal toepassen. Onder zeer hoge druk van water (6000 bar), kunnen zeer complexe vormen uit metalen onderdelen worden gemaakt. "We maken nu al onderdelen voor diverse autoconstructeurs. Die eigen productie zullen we verder uitbreiden. De klant kan bij ons dan zowel terecht voor de containers als voor de onderdelen. Daarmee is de cirkel rond," besluit Victor Haesevoets.