Bij Volvo Gent wil Luc Van fraeyenhoven niet alleen opvolgen en rapporteren, maar ook de controleprocessen van Volvo inbedden in de Ford-denkwijze en zorgen dat Gent zijn troeven behoudt. "Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in auto's," bekent Van fraeyenhoven. Toch belandde de Bornemnaar na zijn studies - handelsingenieur en transporteconomie ( Ruca), en master financieel beheer ( ...

Bij Volvo Gent wil Luc Van fraeyenhoven niet alleen opvolgen en rapporteren, maar ook de controleprocessen van Volvo inbedden in de Ford-denkwijze en zorgen dat Gent zijn troeven behoudt. "Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in auto's," bekent Van fraeyenhoven. Toch belandde de Bornemnaar na zijn studies - handelsingenieur en transporteconomie ( Ruca), en master financieel beheer ( Vlekho) - in 1991 bij de Gimv. "Ik was één van de eersten die er op jonge leeftijd binnenkwam, eerst als financieel analist, later als investeringsmanager. Een mooie periode: mijn directe overste bij venture capital was DirkBoogmans, ik had contacten met Hugo Van Damme (Barco), John Cordier (Telindus), toenmalig minister-president Luc Van den Brande, ik mocht een aantal bedrijven mee helpen opstarten, zoals OptionInternational en Bricks." Via de Gimv kwam hij in contact met Sydes, de innovatiepoot van krantenuitgever VUM, maar daar hield hij het na tien maanden voor bekeken. Bij Mercedes-Benz België werd hij eind 1996 businessmanager. "Ik adviseerde er de dealers en hielp het dealernetwerk herstructureren. Ik was ook financieel bezig, maar niet boekhoudkundig." In 1998 stapte hij over naar Volvo, waar hij Europese controleur werd van de verkoop- en importbedrijven. Na de overname door Ford ging hij ook over de businessplannen van die ondernemingen. "Ik heb toen als CFO meegelopen in een aantal synergieprojecten en meegewerkt aan de integratie van de verkoop- en marketingorganisatie van de Premier Automotive Group (met luxemerken zoals LandRover en Jaguar)." Eén van de gevolgen was dat de Europese hoofdzetel van Volvo in Brussel werd overgebracht naar Zweden. Van fraeyenhoven hielp dus zichzelf wegsaneren. "Gelukkig kreeg ik andere opties." Vanaf oktober 2000 werd hij vanuit Zweden verantwoordelijk voor het bedrijfsmatig controleren van de wereldwijde verkoop- en marketingfilialen. "Boeiend: van uur tot uur had je contact met alle regio's van de wereld. Maar het betekende veel pendelen naar Zweden."LucVanfraeyenhoven (38). Is: directeur Financiën en informatietechnologie Volvo Gent. Vrijetijd: reizen, tennis, joggen, fietsen. L.H."Ik heb ook meegewerkt aan de integratie van de verkoop- en marketingorganisatie van de Premier Automotive Group (met luxemerken zoals Land Rover en Jaguar)."