Peter De Clerck, een econoom van opleiding, begon zijn loopbaan bij de brouwerij Alken-Maes als productmanager van Hapkin. In 1996 ging hij aan de slag als productmanager bij de nationale krantenregie Scripta, een taak die hij zes jaar zou uitvoeren. "Kranten zijn een fascinerend medium. 's Morgens vertrek je met lege pagina's en 's avonds heb je een krant," aldus De Clerck.
...

Peter De Clerck, een econoom van opleiding, begon zijn loopbaan bij de brouwerij Alken-Maes als productmanager van Hapkin. In 1996 ging hij aan de slag als productmanager bij de nationale krantenregie Scripta, een taak die hij zes jaar zou uitvoeren. "Kranten zijn een fascinerend medium. 's Morgens vertrek je met lege pagina's en 's avonds heb je een krant," aldus De Clerck. In 2002 maakte hij de overstap naar De Persgroep, waar hij salesmanager van Impact werd. "Terwijl ik bij Scripta instond voor het klantencontact, bestond mijn functie bij Impact toch vooral uit strategisch denken." Die denkoefeningen mag hij nu verzilveren in de directiezetel van Impact. Een van de belangrijkste aandachtspunten van de nieuwe directeur is het verder verbreden van de klantenportefeuille. De Clerck: "Vandaag komen de typische krantenadverteerders vooral uit de autosector, de financiële sector, de retail en de telecom. Maar wij moeten kranten ook durven verkopen aan andere sectoren, zoals de fast moving consumer goods en mode. Die gaan ervan uit dat de krant geen geschikt medium is om een imagocampagne in te voeren." Behalve als imagomedium wil de nieuwe directeur van Impact zijn kranten ook positioneren als een 'reactief' medium. "Kranten zijn het medium bij uitstek om respons te genereren. Vandaag wordt voor sms-acties al te vaak naar televisie uitgeweken en kortingsbons worden meestal in magazines geplaatst. Daar willen we verandering in brengen," zegt De Clerck. Daarom zal er in 2005 extra aandacht gaan naar de MemoStick, een advertentieformule die Impact vorig jaar invoerde. De MemoStick is een verwijderbare kleefsticker die op de voorpagina van de krant wordt geplakt en die bijvoorbeeld openingsuren, een webadres of een telefoonnummer kan bevatten. Ten slotte wil De Clerck de creativiteit van de reclamebureaus verder stimuleren. "Enerzijds willen we toptopicals ( nvdr - advertenties die inspelen op de actualiteit) nog meer promoten om kranten op de markt te zetten als hét actualiteitsmedium. Anderzijds willen we duidelijk maken dat je met kranten veel meer kan doen dan een gewone advertentie plaatsen." Peter De Clerck. Is: directeur van Impact. Vrije tijd: kranten lezen. Hans Sterkendries"Wij moeten kranten ook durven verkopen aan andere sectoren, zoals de 'fast moving consumer goods' en mode."