De man die een kmo werd

Het was op het randje, maar het is gelukt: Nicolas Colsaerts mag als eerste Belgische golfer naar de Ryder Cup. Zijn jongste successen hebben van Colsaerts een kleine sportfirma met een enorm potentieel gemaakt.

De Ryder Cup is een van de belangrijkste sportevenementen ter wereld. De legendarische en mediagenieke competitie brengt van 25 tot 30 september de twaalf beste Amerikaanse golfers en de twaalf beste Europese spelers samen op het parcours van Medinah in de Verenigde Staten. Van die ‘elite van de greens’ maakt dit jaar ook de Brusselaar Nicolas Colsaerts deel uit.

Colsaerts (29) begon op zijn zesde te golfen en werd op zijn achttiende de jongste professionele speler. Na een reeks teleurstellingen in de jaren 2000 maakte hij de jongste maanden een wederopstanding mee. Hij staat nu 35ste op de wereldranglijst.

Colsaerts vormde zich om tot een kleine onderneming, waarvan elke medewerker sleutelt aan de weg van de golfspeler naar de top van het internationale klassement. De erevoorzitter van die onderneming is uiteraard Colsaerts zelf, maar zijn vriend en manager Vincent Borremans is de discrete baas ervan.

Prijzengeld

Het kleine golfbedrijf doet het intussen erg goed. Hoewel het moeilijk is op de onderneming-Colsaerts een omzetcijfer vast te pinnen, wijzen de belangrijkste inkomsten – prijzengeld en sponsorcontracten – op een rendabele activiteit.

Net zoals de sportieve prestaties van de golfspeler, is ook zijn financiële situatie significant verbeterd. Colsaerts geeft toe dat hij in de jaren 2000 vaak in het rood stond. Zo streek hij in 2008 bijvoorbeeld amper 8000 euro aan prijzengeld op. In 2011 liep dat op tot liefst 1,3 miljoen euro en dit jaar doet hij het nog een stuk beter: eind augustus kwam hij al dicht bij 1,5 miljoen euro.

Maar dat betekent niet dat Colsaerts nu miljonair is, zegt zijn manager. “Het prijzengeld is altijd een brutobedrag. Het land waar het toernooi plaatsvindt, heft er nog 25 tot 40 procent belasting op”, legt Borremans uit. “Afhankelijk van de plaats in het eindklassement van het toernooi gaat nog eens 5 tot 10 procent van dat brutobedrag naar Brian Nilsson, de caddie van Nicolas.”

Van wat overblijft, gaan nog de vergoedingen van de coaches en de fysieke begeleiders en de kosten van wedstrijden (vliegtuigtickets, hotels, maaltijden) af. “Uiteindelijk blijft gemiddeld 25 procent van het prijzengeld over”, zegt Borremans. “Daarop wordt Nicolas in België niet belast. Hij woont weliswaar in Brussel, maar hij werkt er niet.” Een snelle berekening toont dat Colsaerts in 2011 netto 325.000 euro verdiend heeft op de toernooien en dat hij voor 2012 niet ver meer van 400.000 euro zit. Voor dit belastingjaar komt dat neer op een maandinkomen van ongeveer 50.000 euro, een relatief laag bedrag voor een sporter op dat niveau.

Sponsors

Het zout in de pap komt dan ook van de sponsorcontracten. En daar zouden de zaken weleens snel kunnen evolueren. Alles bij elkaar heeft een tiental sponsors zich rond de sportman geschaard. Samen zijn die volgens Borremans goed voor 250.000 euro per jaar. Gezien de resultaten die Colsaerts de jongste tijd neerzette – onder meer een overwinning in de Volvo World Match Play, een zevende plaats op de British Open en een vijfde in de Race to Dubai – is dat een vrij laag bedrag. Het kan de komende maanden dan ook spectaculair aanzwellen, zeker nu Colsaerts zijn eerste selectie voor de Ryder Cup op zak heeft.

Colsaerts heeft nog andere troeven die kandidaat-sponsors interesseren. De grote merken houden van succesverhalen als dat van Colsaerts, met een wederopstanding na een zware inzinking. Bovendien heeft hij een krachtig wapen dat hem onderscheidt van alle andere kampioenen in de ranglijst: de Brusselaar heeft de langste slag van allemaal. Met een driver slaat hij de ballen gemiddeld 280 meter ver. Het leverde hem in de Angelsaksische media de bijnaam ‘Belgian bomber’ op. Hij loopt dan ook almaar meer in het vizier van de producenten van sportuitrusting en golfclubs.

“In 2011 moesten we de partners nog lief aankijken om hen te verleiden. Nu komen de merken zelf aankloppen”, bevestigt Borremans. “En de voorgestelde sponsorbedragen zijn minstens verviervoudigd. Maar we zijn niet gehaast. Op dit ogenblik wimpelen we veel interessante voorstellen af, omdat ze strategisch gezien niet interessant zijn. Voor we de mooie jongen gaan uithangen in de een of andere advertentie, komt het er in de eerste plaats op aan om een voetafdruk na te laten in de geschiedenis van het golf.”

Buitenbeentje

Zo zou Nike contact opgenomen hebben met de manager van Colsaerts om de sponsoring van de golfer exclusief op zich te nemen voor een buitengewoon bedrag. Maar dan mag hij enkel met golfclubs van Nike spelen. Colsaerts wil echter de vrijheid behouden met clubs van verschillende merken te spelen, om zijn prestatieritme te onderhouden.

“Daarin is hij uitzonderlijk”, zegt golffanaat Jean-Pierre Hautier. De directeur van radiozender La Première staat al jaren dicht bij de Colsaerts-clan. “De meerderheid van de spelers ondertekent zeer snel contracten met grote merken van golfclubs.”

Ook atypisch is dat Colsaerts op toernooien een pet draagt van het golfmerk Titleist, terwijl hij daarvoor niet betaald wordt. “Wij zijn echt een buitenbeentje in het milieu”, weet Borremans. “We zouden tegenwoordig gemakkelijk een miljoen euro aan sponsoring kunnen vragen. Maar Nicolas houdt nu eenmaal van die pet. Ze heeft hem geluk gebracht.”

Focus op de swing

Intussen blijft de golfer zich vooral concentreren op zijn swing en lijkt hij niet al te veel van zijn stuk gebracht door zijn plotse loonsverhoging. Hij rijdt al zes jaar met dezelfde auto en blijft hardnekkig in hetzelfde appartement wonen, dat hij samen met een vriend huurt. “Ik neem afstand van het financiële aspect, omdat ik het werk dat ik twee jaar geleden begonnen ben, nog niet heb afgerond. Mijn prestaties zitten in een groeifase en ik houd vooral dat voor ogen”, zegt hij. “Trouwens, vorig jaar bracht ik amper acht weken in Brussel door. Het zou belachelijk zijn een schitterende loft te kopen waar ik nooit zou verblijven. Wat niet wegneemt dat het de bedoeling is over een tiental jaar mijn spaarpot te beheren en stilaan aan een gezin te denken.”

In afwachting van dat tweede leven ligt de prioriteit bij de Ryder Cup en, op middellange termijn, bij de top tien van de wereld. Dat zal de kmo-Colsaerts ongetwijfeld doen uitgroeien tot een onderneming van internationale omvang.

FRÉDÉRIC BREBANT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content