Emilio Herrera is sinds vorig jaar de nieuwe algemeen directeur voor Chrysler in België. Bij zijn aantreden meldde hij als belangrijkste uitdaging de herlancering van het merk Dodge in België. Die verliep succesvol, maar er kwam uiteindelijk heel wat bij kijken. "Tezelfdertijd werd ik geconfronteerd met grote veranderingen binnen onze eigen organisatie. Er kwam onder meer een nieuwe salesmanager, een nieuwe marketingverantwoordelijke en zelfs een trio nieuwe districtmanagers. Bovendien mag je de inspanningen die gepaard gaan met de lancering van een automerk niet onderschatten. Er komt heel wat bij kijken, afgezien van ...

Emilio Herrera is sinds vorig jaar de nieuwe algemeen directeur voor Chrysler in België. Bij zijn aantreden meldde hij als belangrijkste uitdaging de herlancering van het merk Dodge in België. Die verliep succesvol, maar er kwam uiteindelijk heel wat bij kijken. "Tezelfdertijd werd ik geconfronteerd met grote veranderingen binnen onze eigen organisatie. Er kwam onder meer een nieuwe salesmanager, een nieuwe marketingverantwoordelijke en zelfs een trio nieuwe districtmanagers. Bovendien mag je de inspanningen die gepaard gaan met de lancering van een automerk niet onderschatten. Er komt heel wat bij kijken, afgezien van de investering zelf. Er moeten nieuwe catalogi gemaakt worden, de site moet aangepast worden, de dealers vertrouwd gemaakt met het nieuwe merk, producttrainingen georganiseerd en ga zo maar door."De lancering van Dodge was een arbeidsintensieve periode. Emilio Herrera had dus relatief weinig tijd om zijn familie in het Spaanse Salamanca te bezoeken. "België is natuurlijk mijn thuisland, maar ik wip toch graag af en toe even langs bij mijn ouders en pik dan een stierengevecht mee. Gelukkig heb ik de toreadors toch een aantal keren op de televisie bezig kunnen zien."2007 wijkt in zoverre niet van vorig jaar af dat het eveneens een jaar van grote uitdagingen wordt. De agenda van Emilio Herrera vermeldt de lancering van maar liefst acht nieuwe modellen. "Het lanceren van een model is natuurlijk iets anders dan een nieuw merk in de markt zetten, maar er komt toch ook heel wat werk bij kijken. Momenteel hebben we al vijf modellen gelanceerd, tenminste wanneer ik de Wrangler twee- en vierdeurs als aparte modellen beschouw. Op de agenda staan nog de lancering van de Jeep Patriot, de Dodge Avenger en de Chrysler Sebring Cabrio."Bovendien wacht er nog een andere belangrijke uitdaging, want Chrysler werd door moedermaatschappij DaimlerChrysler verkocht aan private-equitygroep Cerberus. "Van die verkoop zal de buitenwereld niet veel merken, maar intern verandert er natuurlijk wel een en ander. We zijn nu bezig een nieuwe Belgische vennootschap te creëren, waar de merken Chrysler, Jeep en Dodge in ondergebracht worden. De naam van de nieuwe nv wordt waarschijnlijk Chrysler Belgium Luxemburg. De assets, de werknemers en de dealercontracten van Chrysler worden in deze nieuwe vennootschap ondergebracht."Emilio Herrera blikt tevreden terug op de eerste 365 dagen als algemeen directeur bij Chrysler, die als in een droom zijn voorbijgevlogen. "Het was een boeiende periode, een zoals ik er waarschijnlijk voorlopig geen meer zal meemaken. De Amerikanen spreken van een ritje op een roller coaster, zeg maar een roetsjbaan. We kenden geen enkel rustig moment, er was constant iets aan het gebeuren. De lancering van Dodge als een nieuw merk was vorig jaar een unieke belevenis, maar dit jaar is de demerger van DaimlerChrysler dat evenzeer. Mijn agenda staat overvol, maar ik kijk toch ongeduldig uit naar onze nieuwe toekomst onder de vlag van Chrysler Belgium Luxemburg." EMILIO HERRERA (CHRYSLER) iS: algemeen directeur van Chrysler Belgium. VRIJE TIJD: auto's, hockey en stierengevechten. JST