De man die al 2 keer door IBM is opgegeten

Lode Vandermeulen is al twee keer door IBM overgenomen. Wordt Amplexor de derde keer?

Bij de Vandermeulens, kinderen van zelfstandige keramisten, is drive genetisch. Broer Joannes toont het al jaren met Namahn, dat adviseert in gebruiksvriendelijk ontwerpen. Lode ontdekte zijn roeping toen hij na enkele jaren als peda-goog in een jongerentehuis, op eigen houtje de weg vond naar desktop publishing (DTP). Sindsdien loopt hij mee in de spits van de IT-vernieuwing.

Na een start bij het Brusselse grafisch bureau Cypres, volgt hij zijn vriendin naar Londen om er als grafisch specialist op Macintosh – zeventien jaar geleden – te gaan werken. Voor het Amerikaanse designbureau Landor zet hij netwerken op in Europa. De laatste drie van zijn negen jaar in Engeland is hij IT-manager bij Imagination. “Ik startte er een afdeling digitale media die nu veertig mensen telt,” glundert Vandermeulen.

Vaderschap brengt hem terug naar België. “Londen is heel leuk als je alleenstaand bent,” adviseert hij. Hij werkt eerst even bij Innet, de internetpionier van LucDierckx, dan bij Cimad Consultants, de supergroeier van Rob Heyvaert en Hilaire Saenen. Maar als IBM Cimad overneemt, begint hij met Jan Teblick en met geld van Hilaire Saenen en Miguel Rys in 1998 Evisor, een e-businessconsulent . De dotcombubbel blaast zich bol, Evisor zeilt mee. “Van nul naar dertig mensen in het eerste jaar, van dertig naar honderd in het tweede,” zegt Vandermeulen. PricewaterhouseCoopers (PwC) neemt in 2002 Evisor volledig over.

Op dat moment komt Lodes oudste in de laatste kleuterklas. “Ik had altijd gedroomd van een sabbatsjaar. Het was nu of twaalf jaar wachten, tot na de humaniora.” Terwijl hij met zijn gezin in een kampeerwagen door Zuid-Europa toert, neemt IBM PwCConsulting over. “Dat was ironisch, ja. De geschiedenis kwam fullcircle.”

Partner Lieven Jaspaert van Capricorn loodste hem vervolgens binnen bij de Leuvense content management-specialist Amplexor, een Capricorn-participatie. Content management is een potentiële groeier. “De markt leeft op,” snuift hij. “Een verdubbeling tot veertig medewerkers in een jaar tijd moet kunnen.” B.L.

LODE VANDERMEULEN (46).

Is: salesmanager bij Amplexor.

Vrije tijd: gezin met kinderen van zes en acht, muziek, lezen, mountainbiken.

“De markt leeft op. Een verdubbeling tot veertig medewerkers in een jaar tijd moet kunnen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content