Toen Alexandre Bompard in juni 2017 aan het hoofd van Carrefour kwam, was het duidelijk dat hij snel moest ingrijpen. De Franse retailer, die een omzet van 88 miljard euro heeft en winkels in meer dan 30 landen, wordt bijna overal overklast door de concurrentie - zowel door traditionele supermarkten als door online-uitdagers zoals Amazon. Opnieuw groeien vereist investeringen in e-commerce, kleinere winkelformaten en verse voeding. De miljarden daarvoor hoopt Bompard te vinden door wereldwijde en ingrijpende besparingen. Dat plan maakte hij vorige week bekend. In België staan 1233 banen - of een op de negen betrekkingen - op de tocht.
...

Toen Alexandre Bompard in juni 2017 aan het hoofd van Carrefour kwam, was het duidelijk dat hij snel moest ingrijpen. De Franse retailer, die een omzet van 88 miljard euro heeft en winkels in meer dan 30 landen, wordt bijna overal overklast door de concurrentie - zowel door traditionele supermarkten als door online-uitdagers zoals Amazon. Opnieuw groeien vereist investeringen in e-commerce, kleinere winkelformaten en verse voeding. De miljarden daarvoor hoopt Bompard te vinden door wereldwijde en ingrijpende besparingen. Dat plan maakte hij vorige week bekend. In België staan 1233 banen - of een op de negen betrekkingen - op de tocht. België moet harder besparen dan Frankrijk. Chauvinisme speelt wellicht slechts een kleine rol. De helft van de 44 Belgische hypermarkten zou verlies maken. En genoeg trouwe klanten terugwinnen is moeilijk in het verstedelijkte België. Consumenten shoppen hier steeds meer online en zijn bijzonder goed omringd door supermarkten en buurtwinkels. Het is pijnlijk, maar wel logisch dat Bompard twee Belgische hypermarkten sluit en fors wil besparen op de personeelskosten van de overblijvende winkels. Sinds de financiële crisis van 2008 is Carrefour bijna overal weggedeemsterd. Ooit was de groep de op een na grootste retailer ter wereld, nu staat ze op plaats zeven. Op de thuismarkt Frankrijk is Carrefour niet langer de marktleider. Het is nog rendabel, maar genereert veel minder cash dan kleinere sectorgenoten zoals Ahold Delhaize. Maar als één Franse manager het tij kan keren, dan lijkt het wel Bompard. Hij wordt in Frankrijk "de Macron van het zakenleven" genoemd. "Zoals Macron is hij jong, slim en succesvol, en heeft hij een mooie human touch", zegt Stéphane Richard, de CEO van Orange, in de zakenkrant Financial Times. Bompard zit in de raad van bestuur van de Franse telecomgigant. Er zijn inderdaad gelijkenissen met de Franse president. Macron verbaasde iedereen met zijn steile opgang. Bompard deed zich opmerken met de opmerkelijke en sterke remonte van Fnac. Toen hij in 2010 als CEO bij de Franse media- en elektroverkoper aan boord kwam, zat Fnac in de hoek waar de klappen vielen. Door een focus op e-commerce en een nieuw winkelconcept wist hij de keten weer te doen groeien. Ook de beursgang in 2013 werd een succes. Maar de kroon op het werk was de overname van Darty. Bompard kaapte de Britse sectorgenoot van Fnac, die in België actief is met Vanden Borre, weg voor de neus van het veel grotere Steinhoff. Een Franse zakenbankier die Fnac adviseerde, vertelde nadien dat hij nog nooit zo'n sluwe onderhandelaar als Bompard had gezien. Bompard stapte over naar Carrefour voordat hij de integratie van Darty in Fnac kon voltooien. Bij Fnac was hij eigenlijk ook plots binnengewaaid. Hij leidde voordien een van de grootste commerciële radiozenders in Frankrijk. Zijn positie werd daar onhoudbaar, nadat was uitgelekt dat hij tevergeefs had gesolliciteerd voor de functie van CEO van de publieke tv-omroep France Télévisions. Net op dat moment kwam er een aanbod om CEO te worden van Fnac, en Bompard twijfelde niet. De mislukte gooi naar de topbaan bij de publieke omroep is de enige smet op zijn cv. Zijn vader had een productiehuis, maar Alexandre koos voor een studie aan de prestigieuze École nationale d'administration, de kweekvijver van de meeste toppolitici en hoge ambtenaren in Frankrijk. Als de op drie na beste student raakte hij gemakkelijk aan een topfunctie bij het Franse ministerie van Financiën. Voor zijn onberispelijke looks kreeg hij daar de bijnaam 'dandy'. Na een kortstondige passage in de politiek als beleidsmedewerker van minister François Fillon, die later premier werd, stapte hij in 2004 over naar het bedrijfsleven en kreeg hij een plaats bij het topmanagement van de betaalzender Canal+. Door zijn carrière veranderde Bompard min of meer om de vier jaar van baan. Het is dus afwachten hoelang hij het bij Carrefour uithoudt. Ongeduld zou een van zijn weinige zwakke plekken zijn. Xavier Niel, een Franse techmiljardair en een goede vriend van Bompard, ziet dat anders. "Alexandre gaat gewoon snel, vandaag de dag is dat een vereiste voor een CEO", vertelde Niel aan Le Parisien.