Het stond in de sterren geschreven dat Dirk Vermeersch zich ooit op vastgoedactiviteiten zou gooien. De blitse Antwerpenaar is de eerste om dat te beamen. "Ik kreeg de passie voor immobiliën met de paplepel ingegoten", vertelt hij. "Thuis stond alles in het teken van dat beroep. Mijn ouders manifesteerden zich vooral in Spanje."
...

Het stond in de sterren geschreven dat Dirk Vermeersch zich ooit op vastgoedactiviteiten zou gooien. De blitse Antwerpenaar is de eerste om dat te beamen. "Ik kreeg de passie voor immobiliën met de paplepel ingegoten", vertelt hij. "Thuis stond alles in het teken van dat beroep. Mijn ouders manifesteerden zich vooral in Spanje."Maar pas deze zomer vond Vermeersch de weg naar zijn roots terug toen hij in de diepe Drôme Provencale zijn eigen Immo-26 oprichtte. Het bedrijf startte veelbelovend, met 67 huizen, oude boerderijen en chateaus in de portfolio, waarvan er al een drietal van eigenaar veranderden op minder dan één maand tijd. "Toch is onze activiteit anders dan anders", zegt Vermeersch. "We bedankten voor een vastgoedkantoor op de hoek van de straat. In het Franse zuiden hebben ze er al genoeg van dat soort. Zelfs in het kleinste dorp kom je naast de bakker en de beenhouwer een agentschap tegen. Immo-26 Provence is voor honderd procent een internetbedrijf. Via een gerichte mail naar enkele duizenden mensen maakte ik me bekend bij een zorgvuldig gekozen doelgroep. We werken ook anders dan de Franse collega's omdat we, tot in België of Californië toe, een internationaal netwerk hebben van agenten die op de hoogte blijven van ons aanbod. En zeg nu zelf: wie droomt er niet van een huis in de Provence?"In een vroeger leven kwam Dirk Vermeersch eerder terecht op de sportpagina's van de krant dan in de rubriek "economie". Hij was tussen 1973 en 1989 een beroepspiloot die de circuits van Francorchamps, Le Mans, Zolder of zelfs de route van Parijs-Dakar kende als zijn broekzak. Na die carrière koos Vermeersch alweer voor iets ongewoons. Hij kocht zich een wijngaard in de Provence en verbouwde er zijn eigen wijnmerk, "LePlan", dat vooral voor de export (richting Noord-Amerika, Scandinavië en Japan) is bestemd. Dirk Vermeersch. Hij vindt zijn prospectieronde door de Provence op zoek naar nieuw vastgoed een fantastische ervaring. "Als ik als wijnboer kom aankloppen, beschouwen de meeste Fransen me als een concurrent. Als ik dezelfde groep van mensen vraag of ze landerijen en een woning te koop willen aanbieden, tonen ze spontaan interesse en zijn ze bereid te praten. Dit internetbedrijf opstarten was alvast een stuk makkelijker dan destijds beginnen als wijnbouwer."IS: oprichter internet- bedrijf Immo-26. VRIJE TIJD: wijn, auto's. KCA