De link tussen water en klanten

Luc Huysmans senior writer bij Trends

Om het tekort aan natuurlijke waterbronnen in de regio structureel op te lossen, richtten negen gemeenten in 1923 de Compagnie Intercommunale des Flandres op.

Negentig jaar na de start is de Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening (TMVW) uitgegroeid tot een multidienstenbedrijf. Het levert aan 84 steden en gemeenten in Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen en Vlaams-Brabant en publieke spelers zoals de Havenbedrijven van Gent en Zeebrugge, de provincie West-Vlaanderen en het Algemeen Ziekenhuis Jan Palfijn Gent. Het verdeelt niet alleen drinkwater, het staat ook in voor de riolering en sport- en bedrijfsinfrastructuur.

Die uitbreiding van het dienstenpakket vergt zware investeringen. Boekhoudkundig werd in 2011 een fraaie 256,8 miljoen euro geïnvesteerd. Maar algemeen directeur Ludy Modderie relativeert dat bedrag. “Daarin zitten ook de vaste activa in aanbouw, en de interne overdrachten. Maar netto spreken we toch nog over ongeveer 150 miljoen euro.” Dat is evenveel als in 2012. Voor dit jaar staan voor 160 miljoen euro investeringen gebudgetteerd.

Dat geld gaat niet alleen naar drinkwaternetten en riolering, maar ook naar ICT, sportaccommodaties en bedrijfsinfrastructuur. Want TMVW levert niet alleen drinkwater: het saneert afvalwater, levert gezuiverd water aan bedrijven, en beheert via AquaFit zwembad- en sportinfrastructuur.

Die activiteiten doet het rechtstreeks, of via partners als collega-intercommunales IMVW en IWVB, en water-link, de joint venture met de Antwerpse Waterwerken. Modderie: “We willen niet alleen de opbrengsten verhogen, maar ook de kosten beheersen. Mede daarom vinden wij samenwerkingsverbanden heel belangrijk.” Het meest recente voorbeeld is Synductis, waarin TMVW en Eandis samenwerken om de hinder bij werken te beperken voor de inwoners.

Daar stopt het niet bij, weet Modderie. “We willen blijven groeien. Sinds kort doen we ook het beheer van wegenwerken, en bieden we algemeen ondersteunende services aan, zoals een aankoop- en dienstencentrale. We focussen op de Belgische markt, maar staan ook open voor buitenlandse opportuniteiten.”

Bovendien wil TMVW in 2013 de aandacht verleggen naar specifieke diensten bij de klant thuis. Dat groeiende takenpakket levert ook jobs op: de afgelopen tien jaar verdubbelde het personeelsaantal naar zowat 750 mensen. Die realiseerden 15,3 miljoen euro winst in 2011, op een omzet van 301,1 miljoen euro.

LUC HUYSMANS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content