Mooie auto's lokken vaak vroege roepingen uit. De autonijverheid blijft immers een sector waar passie en commercie nog met elkaar te verzoenen zijn. Jean-Pierre Becquart zal dat zeker niet tegenspreken, want al dertig jaar bekleedt hij bij Peugeot de ene directiefunctie na de andere.
...

Mooie auto's lokken vaak vroege roepingen uit. De autonijverheid blijft immers een sector waar passie en commercie nog met elkaar te verzoenen zijn. Jean-Pierre Becquart zal dat zeker niet tegenspreken, want al dertig jaar bekleedt hij bij Peugeot de ene directiefunctie na de andere. Deze 55-jarige Fransman, die in Parijs een diploma elektriciteit behaalde, droomde reeds als kind van auto's. Toch werkte hij na zijn militaire dienst eerst twee jaar als technisch agent voor een filiaal van Elf in de olievelden van de Sahara. De autohandel trok hem echter meer aan dan de aanleg van pijpleidingen, en wanneer Peugeot in 1967 jonge verkopers recruteerde, kostte het hem geen moeite om zich te laten aanwerven. "Ik heb toen een commerciële opleiding van drie jaar gekregen." vertelt hij, "Daar heb ik het vak geleerd van echte pioniers, mensen die de grondslagen van de autohandel hadden gelegd, die de werkmethoden hadden ontworpen en de eerste distributienetten uitgebouwd." Na zijn opleiding werd Jean-Pierre Becquart bevorderd tot sectorhoofd, vervolgens tot regionaal directeur voor Marseille en in 1979 tot verkoopdirecteur voor Bordeaux. "Die functie veronderstelde een perfecte kennis van het product en bracht mij voor het eerst in rechtstreeks contact met de klant," herinnert hij zich. "Ik heb toen alle nuances van het begrip service geleerd en mijn bedrijfscultuur verstevigd." In 1981 werd Jean-Pierre Becquart naar de Parijse zetel geroepen om er een informaticasysteem in te voeren dat de verkoopdistributie van het Europese netwerk vereenvoudigt. Voor die opdracht moest hij veel door Europa reizen. Zo kwam hij in België terecht.Becquart werd in 1987 de directeur van de Belgische filialen voor detailhandel. "De Belgische markt is erg open en competitief," vertelt hij, "anders dan de beschermde Franse markt, waar Peugeot een marktaandeel van ongeveer 20 % heeft. Bovendien zijn de klanten hier veeleisender en erg goed op de hoogte."Vier jaar later ging het opnieuw richting Frankrijk, waar hij achtereenvolgens regionaal directeur voor Dijon werd, directeur marketing voor Frankrijk, directeur van de verkoopnetten en, in 1995, verantwoordelijke op wereldvlak voor de onderdelen. Begin dit jaar is hij met plezier teruggekeerd naar België waar de commerciële resultaten uitstekend zijn. Het merk met de leeuw is in 1996 immers met bijna 17 % in volume vooruitgegaan, en de eerste bestellingen voor 1997 laten voor dit jaar een gelijkaardig resultaat vermoeden. Jean-Pierre Becquart : "Ik wil de koers van het succes blijven varen door de nadruk te leggen op de service aan de klant, de motivatie van het personeel en de organisatie van het net."JEAN-PIERRE BECQUART (PEUGEOT) Na dertig jaar voor Peugeot Frankrijk te hebben gewerkt, staat Jean-Pierre Becquart voortaan aan het hoofd van Peugeot België.