BMW heeft de populaire toermotor R1200 RT voor het modeljaar 2014 flink onder handen genomen. Het resultaat is een prettig rijdende motorfiets.
...

BMW heeft de populaire toermotor R1200 RT voor het modeljaar 2014 flink onder handen genomen. Het resultaat is een prettig rijdende motorfiets. De BMW R1200RT is een van de populairste motoren in het BMW-gamma. Menig toerrijder die er voor verre ritten op uit trekt kiest al jaren voor dat model. En ook voor woon-werkverkeer over wat grotere afstanden kiezen veel motorrijders voor de R1200RT. De motor is krachtig en comfortabel (onder andere met handvat- en zadelverwarming) en biedt door de grote stroomlijnkuip veel bescherming tegen regen en wind. Voor 2014 kwam er een nieuwe RT, een grondig herwerkt exemplaar. De motor kreeg het vernieuwde boxerblok dat vorig jaar al in de GS gemonteerd werd. Het spe-ciale daaraan is de gecombineerde lucht/vloeistofkoeling en een veranderde positie van de in- en uitlaat. Verder kreeg het een grotere centrifugale massa, wat ervoor heeft gezorgd dat het karakteristieke boxermoment (het naar rechts 'overhellen' van de motor bij gas geven) zo goed als verdwenen is. De tweecilinder -- met een vermogen van 125 pk -- heeft nu bijna de soepelheid van een vierpitter. De BMW-technici namen ook het frame onder handen. Het heeft een grotere stijfheid en is wat lager dan de vorige versie. Het windscherm is scherper getekend. Dat alles maakt dat het zwaartepunt wat lager komen te liggen. De veranderingen voel je meteen. Vergeleken met versies van vorige jaren lijkt deze motor ondanks zijn gewicht van 274 kilo bij wijze van spreken wel een fiets. Hij stuurt opvallend licht, zowel bij lage als bij hogere snelheden. Het 'ophefmoment' bij gas geven in de bochten naar links (door het cardan- en eerder genoemde boxereffect) is nog nauwelijks merkbaar. In files is het makkelijk tussen de rijen auto's door te laveren. Zodra de weg weer vrij is, accelereert de motor fluks naar hogere snelheden. Het scherm neemt veel van de winddruk boven 10 kilometer per uur weg. Dat scherm is overigens elektronisch instelbaar. Dat is niet het enige elektronische snufje: de vering is instelbaar (voor solo-, duo- en bagagegebruik), de motorkarakteristiek (regen, normaal), er is 'centrale' vergrendeling, op de testmotor was een radio ge-monteerd, en om weg te rijden op een steile weg, is er nu ook een hellingrem. En de zesversnellingsbak is van het 'quick shift'-type, wat maakt dat je de koppeling bij het schakelen eigenlijk niet hoeft te gebruiken. Dat is wel even wennen. BMW zegt zelf dat het met de R1200RT de lat voor 'dynamic' touringmotoren weer hoger gelegd heeft. Voor deze keer zijn we het eens met de pr-praat. AD VAN POPPEL