‘De lat ligt almaar hoger’

LOUIS JONCKHEERE EN PIETERJAN BOUTEN "Met 70 miljoen dollar kunnen we de volgende twee jaar comfortabel focussen op onze groei." © ID

Showpad tankt 70 miljoen dollar bij. De oprichters Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere willen met een goedgevulde oorlogskas voorop blijven in de snelgroeiende markt van software die verkoopteams ondersteunt.

Showpad haalt het geld op bij zijn aandeelhouders. Insight Venture Partners en Dawn Capital nemen het grootste deel van de investering voor hun rekening. Ook het Belgische Hummingbird doet opnieuw mee. 70 miljoen dollar is de grootste ronde voor het Gentse softwarebedrijf. Het heeft de voorbije jaren al meer dan 100 miljoen dollar opgehaald, maar dat is niet genoeg voor de plannen van de oprichters Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere. “We groeien heel hard en dat kost geld”, zegt Bouten. “We willen onze koppositie in de verkoopondersteuning verstevigen. De lat ligt almaar hoger, want bedrijven ontdekken nu pas dat soort software. We moeten investeren in plaats van winst te nemen. We hebben een zeer gezonde brutomarge van 80 procent. Als het moet, zijn we morgen winstgevend, maar dat is niet opportuun. In de Verenigde Staten ging onze verkoop in een jaar met 150 procent vooruit. We hebben in anderhalf jaar een nieuw Amerikaans hoofdkwartier met 150 medewerkers in Chicago uitgebouwd. Daarnaast hebben we behalve in Gent en San Francisco ook kantoren in Londen, München en Polen. Met 70 miljoen dollar kunnen we minstens de volgende twee jaar comfortabel focussen op onze groei en de verbetering van ons platform.”

Een deel van de nieuwe kapitaalronde willen we gebruiken om ons platform nog intelligenter te maken” Louis Jonckheere

Product en mensen

Showpad begon als een eenvoudige tool om gemakkelijk verkooppresentaties op een tablet te tonen, te personaliseren en te delen. Het bedrijf heeft er ondertussen een geavanceerd softwarepakket van gemaakt, en daar moeten nog meer functionaliteiten bij komen, vindt Jonckheere. “We willen de verkoper op almaar meer gebieden ondersteunen. Onze eerste focus was het beheer van het sales- en marketingmateriaal. We boden een goed systeem dat direct aansloeg, maar we merkten dat we ook op andere kansen konden inspelen. De voorbije jaren hebben we daarom werk gemaakt van een tweede pijler: het trainen en coachen van verkopers vanop afstand. Daarvoor namen we vorig jaar Learncore over, hun oplossing is ondertussen volledig geïntegreerd in ons platform. Nu hebben we een uniek aanbod.”

“We werken ook aan een derde pijler”, gaat Jonckheere door. “Vorig jaar namen we Voicefox over, een kleine Britse start-up die een tool had om via spraakherkenning verslagen te maken van conferencecalls en vergaderingen. Daar bouwen we op voort om een soort virtuele assistent aan te bieden die verkopers nog beter helpt. Het gaat niet enkel over minder tijd besteden aan verslagen en andere administratie, ons platform verzamelt bijzonder veel data over het verkoopproces. Een deel van de nieuwe kapitaalronde willen we daarom gebruiken om ons platform nog intelligenter te maken en om automatisch advies te geven voor presentaties op maat van de klant of voor gepersonaliseerde training van verkopers.”

PIETERJAN BOUTEN
PIETERJAN BOUTEN “Dit jaar hebben we al meer dan honderd mensen aangeworven, en we doen er nog honderd bij.”© ID

De productontwikkeling is slechts een van de zaken waar Showpad geld voor ophaalt. Het wil dit jaar een Japans kantoor oprichten en wereldwijd medewerkers aanwerven. “Dit jaar hebben we al meer dan honderd mensen aangeworven, en we doen er nog honderd bij”, zegt Bouten. “De nieuwe medewerkers komen bij de productontwikkeling, de commerciële afdelingen en de dienstendivisie. Aan het einde van het jaar willen we uitkomen op 550 medewerkers. Dan willen we ook onze activiteiten in Japan opstarten. In Azië staat die markt het meest open voor onze software. In Japan zullen we werken met een joint venture. De bedrijfscultuur verschilt zeer sterk van die in de Verenigde Staten en Europa, onze sterkste markten.”

Showpad breidt geografisch uit, maar blijft focussen op middelgrote en grote bedrijven. “Elk bedrijf kan bij ons terecht. We zien wel dat we vooral ondernemingen met grotere verkoopteams als klant hebben”, zegt Jonckheere. “Ergens is dat logisch. Wie zijn verkopers beter wil ondersteunen en coachen, moet meer doen dan wat software aankopen. Een bedrijf moet er ook middelen en mensen voor vrijmaken om ze intern te lanceren.”

‘Geen fusie of grote overnames’

De timing en de grootte van de kapitaalronde roept de vraag op of Showpad verwacht dat de kapitaalmarkt binnenkort opdroogt door de spanningen tussen de Verenigde Staten en China en andere economische onzekerheden. “Dat heeft er niks mee te maken”, zegt Bouten. “Als het economisch slechter gaat in de wereld, dan zie ik grote bedrijven, onze doelgroep, net meer investeren in tools om hun verkoopteams productiever te maken.”

“We zijn een pionier, maar we hebben het veld niet voor ons alleen”, zegt Bouten. “Onze grootste twee concurrenten, Seismic en Highspot, hebben ongeveer evenveel geld opgehaald. Dat is ook positief voor Showpad: zij maken mee de markt voor verkoopondersteuning. Onze concurrenten hebben een minder compleet en minder flexibel platform dat focust op een beperkt aantal sectoren. Showpad heeft een totaalaanbod dat de meest uiteenlopende sectoren aanspreekt. Daarmee moeten we op eigen kracht de onbetwiste marktleider worden. Ik zie ons daarom ook niet snel nog een grote overname zoals die van Learncore (de deal zou meer dan 50 miljoen dollar waard zijn, nvdr) doen of zelfs fuseren met een van die twee grote concurrenten. Op korte termijn zie ik wel kleinere overnames gebeuren. Er zijn hier en daar nog kleinere spelers met een gelijkaardig aanbod. Zij merken dat ze niet meer met ons mee kunnen.”

Waardering verdubbeld in een jaar

Showpad geeft weinig financiële informatie over zijn kapitaalronde, naast het opgehaalde bedrag. “Een klein deel van het geld komt via schuldfinanciering”, zegt Pieterjan Bouten. “Showpad heeft voldoende omzet opdat banken het kunnen verantwoorden aan ons te lenen. Ook voor ons was het aantrekkelijk. De operatie geeft ons extra financiële marge zonder een verwatering voor de aandeelhouders. Onze waardering maken we niet bekend. We zijn nog niet meer dan een miljard dollar waard, zoals Collibra (een ander beloftevol Belgische techbedrijf, nvdr). We zitten er niet ver van. Onze waardering is verdubbeld in een jaar. Maar we staren ons daar niet blind op. We moeten obsessief toegevoegde waarde blijven leveren voor onze 1200 klanten. We hebben wel financiële doelstellingen, maar die staan in het teken van onze groei. In 2020 willen we de kaap van 100 miljoen dollar recurrente omzet halen. Dat is haalbaar. Vorig jaar zijn we de kaap van 50 miljoen dollar gepasseerd. Onze nettoretentiegraad, de belangrijkste graadmeter voor SaaS-bedrijven ( software as a service of software via abonnementen, nvdr), ligt op 130 procent. Dat betekent dat de omzet elk jaar zonder nieuwe klanten met 30 procent stijgt omdat onze bestaande klanten veel meer van ons afnemen en het aantal afhakende bedrijven miniem is.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content