Met de benenwagen mikt Te Voet op een groeiende niche in de reismarkt.
...

Met de benenwagen mikt Te Voet op een groeiende niche in de reismarkt."Voor cvbv Te Voetbeginnen reizen waar iedereen ermee ophoudt. "We ontdekken een nieuwe wereld, de wereld van het hooggebergte. Onze reizen gebeuren dus steeds onder begeleiding want veiligheid is erg belangrijk." Nee, zaakvoerder Bert Hollants van de cvbv Te Voet zweeft geenszins in het ijle. Het reisbureau Te Voet heeft als hoofdproduct berghuttentochten in het midden- en het hooggebergte. Een niche die binnen de reismarkt amper 0,2 % van de omzet vertegenwoordigt. Maar een stevige niche : Te Voet zag zijn omzet van 31 miljoen in 1994 groeien naar 44 miljoen in 1995. In 1990 bedroeg de omzet amper negen miljoen. Ook dit jaar verwacht Bert Hollants opnieuw een groei met 6 %. Maar de cvbv, in handen van particulieren, blijft kleinschalig. "Vroeger was ik drie maanden per jaar in de bergen. Dat is nog enkel een prachtige herinnering, want ik moet me meer en meer met de zaak bezighouden." 70 % van de omzet wordt behaald door de 110 reizen die Te Voet in heel Europa aanbiedt. De overige 30 % maken de andere continenten, met Canada en de Verenigde Staten voorop. "De grote omzetsprong in 1995 maakten we door een serieuze uitbreiding van de verre reizen. Maar een goed product handhaven op die markt is moeilijk." De concurrentie komt in eigen land van Anders Reizen, maar ze komt vooral ook uit Nederland. Sinds enkele jaren is de mastodont PNS immers ook in Vlaanderen actief. De reus met een half miljard omzet heeft 500 Vlamingen in zijn klantenbestand. Bijna een vierde van de klanten van Te Voet, dat zelf 2300 klanten telt. Het grootste deel zijn Vlamingen ; Nederlanders maken 4 % van het klantenbestand uit. De reizigers, uitsluitend particulieren, behoren tot de "intellectuele middenklasse", zijn 25 tot 40 jaar jong. "Het gebeurt dat we klanten weigeren. We willen een sociaal, aangenaam publiek, dat de vakantie deelt met anderen. De reiziger moet relatief sportief zijn en een rugzak met tien kilo torsen. Zo niet kan je de natuur niet bewonderen. Onze belangrijkste taak blijft de klant in de juiste groep reizigers te loodsen". Die selectie gebeurt vanuit het enige kantoor van Te Voet, in Antwerpen. Nauwelijks 1 % van de reizen wordt verkocht via andere reisbureaus. "Die investering is voor ons te groot". In het Antwerpse kantoor zijn twee vennoten en twee bedienden aan de slag. Een zeventigtal losse medewerkers begeleiden de reizigers.BERT HOLLANTS (TE VOET) Zes procent groei in een heel aparte niche.