Kasteel Myleke in Merelbeke. Terwijl de aannemers nog af en aan rijden om het achttiende-eeuwse kasteel te verbouwen, heeft Nathalie Baeten zich al helemaal geïnstalleerd in het afgewerkte koetshuis naast haar toekomstige woning. De echtgenote van Marc Coucke, de baas van Omega Pharma, ontvangt er haar klanten als kunstconsultant. Samen met de Latemse architect Stephane Boens koos ze voor een landelijke, huiselijke inrichting, met een hedendaags meubilair. "Het moet een ruimte zijn waarin je je op je gemak voelt. Ik wou geen kille galeriesfeer", zegt ze.
...

Kasteel Myleke in Merelbeke. Terwijl de aannemers nog af en aan rijden om het achttiende-eeuwse kasteel te verbouwen, heeft Nathalie Baeten zich al helemaal geïnstalleerd in het afgewerkte koetshuis naast haar toekomstige woning. De echtgenote van Marc Coucke, de baas van Omega Pharma, ontvangt er haar klanten als kunstconsultant. Samen met de Latemse architect Stephane Boens koos ze voor een landelijke, huiselijke inrichting, met een hedendaags meubilair. "Het moet een ruimte zijn waarin je je op je gemak voelt. Ik wou geen kille galeriesfeer", zegt ze. In de inkomhal van het koetshuis staat een gigantische kip in Carrara-marmer: een beeld van Koen Vanmechelen, dat tijdens de jongste Biënnale van Venetie te zien was in het gotische Palazzo Loredan. In het bureau zien we kunstwerken van Wim Delvoye, waaronder varkenshuiden, een opgezet varken en parende herten in brons. In de eetkamer prijken werken van Koen Vanmechelen: een schilderij, een installatie met broedlampen, opgezette kippen en een foto op doek. "Ik kan vaak rechtstreeks werken met de kunstenaars. Dat is handig, vooral als ik gericht op zoek ben naar een werk", zegt Baeten. "Al deze werken zijn te koop. Hier vinden soms diners plaats, zowel voor Marcs klanten als voor kunstverzamelaars. Natuurlijk komt de kunst dan ter sprake. Ik leg de mensen dan uit wat ik doe." "Marc verzamelt al acht jaar moderne en hedendaagse kunst. Hij richtte zelfs een klein privémuseum rond zijn collectie op. Voor de klanten is het telkens een oogopener als we daar een bezoekje aan brengen. Marc onderhoudt goede relaties met veel galeries. Ook uit privécollecties wordt ons geregeld iets aangeboden. Als hij kunst koopt, zegt hij altijd: voor mij moet het een goeie investering zijn en mijn vrouw moet het graag zien." De collectie van Coucke en Baeten bevat ook werk van onder meer Marcel Duchamp, Jan Fabre, Delphine Boël, Panamarenko, Tacha, Bert de Beul en Jan De Vliegher. Nathalie Baeten is al drie jaar kunstconsulente: ze adviseert mensen bij hun kunstaankopen. Ze zoekt naar kunstwerken die bij haar klant passen, binnen een bepaald budget en in een bepaalde stijl. "Zodra ik het juiste werk heb gevonden, ga ik het bij de klant ophangen, zodat hij kan zien of het in zijn interieur past." Baeten kan bij sommige kunstenaars zelfs werk op maat laten maken, met de ge-wenste kleuren en thema's en in het passende formaat. "Dat heeft het voordeel dat ik geen grote stock nodig heb. Ik weet dan bijna voor honderd procent zeker dat de klant het werk zal kopen. Ik loop niet het financiële risico van een echte kunstgalerie." Een kunstenaar die voor Baeten werk op maat maakt, is Kamagurka, de protegé van Marc Coucke. Coucke en Kamagurka richtten een vennootschap op en bedachten in 2008 met de galeriehouder Guy Pieters 'de Kamalmanak', een project waarvoor Kamagurka elke dag van dat jaar een werk maakte. Klanten konden op voorhand een datum uitkiezen en hadden soms zelfs inspraak in de thema's op het schilderij. Commerciële kunst dus, niet gemaakt vanuit een artistieke noodzaak, maar als een service aan de klant. Nathalie Baeten: "In het begin van de Kamalmanak was Marc nog betrokken bij de verkoop van de werken. Maar door tijdsgebrek heb ik dat van hem overgenomen. Kamagurka krijgt in 2013 trouwens een nieuw atelier in de hoeve naast ons kasteel, waar Marc ook enkele bureaus zal installeren. Ik kan dan klanten meenemen naar zijn atelier. Tijdens zo'n ontmoeting krijgt Kama een goed beeld van de opdrachtgever en van zijn wensen. Vervolgens kan hij daarmee aan de slag om een kunstwerk op maat te maken." Baeten wordt ook geregeld gecontacteerd door mensen die een speciaal artistiek geschenk zoeken voor een verjaardag, een kinderkamer of een jubileum. "In plaats van bloemen te geven, leggen de gasten dan geld bijeen voor een uniek kunstwerk." Sommige eventplanners vragen haar een kunstenaar live kunst te laten maken op een feest. En voor bedrijven mag ze kunst leveren in hun kantoren. Voor andere klanten moet Baeten gericht op zoek gaan naar bestaande kunstwerken van bekende kunstenaars. "Het volstaat niet een werk van een kunstenaar met een grote naam voor te stellen, het moet ook uit de goede periode stammen", vertelt ze. "Toen ik voor een klant een topwerk van Raveel had gevonden, kwam hij hier wel drie keer kijken, omdat het toch een belangrijke investering was. Uiteindelijk heeft hij het ge-kocht. Dat geeft een kick." Nathalie Baeten is veeleer toevallig in de kunstwereld gerold. Eigenlijk wou ze binnenhuisarchitecte worden, maar dat vonden haar ouders een baan zonder toekomst. Daarom studeerde ze farmacie, waar ze medestudent Marc Coucke leerde kennen. "Ik mocht de eerste jaren niet op kamers gaan, omdat mijn ouders vreesden dat ik dan te veel zou uitgaan", zegt Baeten. "Daarom woonde ik bij mijn grootouders in Gent. Mijn grootvader was directeur van twee kunstacademies. In mijn vrije tijd zat ik in zijn kunstboeken te snuisteren. Zo is de vonk overgeslagen." Nadat ze zes jaar een apotheek had gerund, bleek die baan niet meer te combineren met haar gezin en het werk van haar man. "Ik heb er jaren over gedaan om een project te vinden dat me voldoening gaf. Dat is me uiteindelijk gelukt. Bovendien kan ik dit doen naast mijn gezin: ik kies zelf wanneer ik werk. En ik kom in contact met interessante kunstenaars. Het was nooit mijn droom een galerie te runnen. Ik wil ook geen personeel en ik wil zeker geen stands op beurzen. In een discrete huiskamersfeer mensen helpen die op zoek zijn naar kunst: dat is mijn credo."THIJS DEMEULEMEESTERBaeten kan bij kunstenaars zelfs werk op maat laten maken, met de gewenste kleuren en thema's en in het passende formaat.