DE KLOKKENLUIDER VAN DISNEYLAND

“Ik kijk uit op autowegen, spoorbanen en een luchthaven, allemaal mogelijke transportmiddelen naar Disneyland Paris,” zegt Eric-Paul Dijkhuizen tevreden. Sinds enkele weken huist deze 36-jarige Nederlander als algemeen directeur van Disneyland Paris voor de Benelux in Badhoevedorp nabij Schiphol. “Het is wel leuk om weer thuis te zijn, ook voor de familie. Als expatriate verlies je toch een beetje je roots,” zegt de trotse vader van een dochter van 3 jaar, een van anderhalf jaar en eentje van 3 maand.

Dijkhuizen is de eerste general manager voor Disneyland Paris voor de Benelux. “Voordien was er een regionaal verkoopskantoor in Haarlem, anderhalf jaar geleden is een vertegenwoordiging in Brussel gevolgd. Beide landen, alsook Luxemburg, blijven lokaal opereren doch vallen nu onder een overkoepelende structuur,” aldus Eric-Paul Dijkhuizen, die er als reden aan toevoegt : “Disneyland Paris is een jong bedrijf.” Maar het wist in ’96 toch reeds voor de tweede keer in zijn vijfjarig bestaan het boekjaar af te sluiten met zwarte cijfers. Die vijfde verjaardag staat overigens centraal in de promotie en marketing van Disneyland. Eric-Paul Dijkhuizen : “In het park wordt het hele jaar door, ook in de wintermaanden, feest gevierd.” Om de bezoekcijfers op te krikken ? “Nou, die vallen best mee,” weet de jonge manager, “vorig jaar telden we 11,7 miljoen bezoekers. Daarmee zijn we binnen de Europese Unie de grootste single tourist destination, zoals dat heet in dit vak. De Benelux is met 19 % van alle bezoekers de tweede grootste “leverancier” Frankrijk staat uiteraard op één. Qua aantal bezoekers is België Nederland snel aan het bijbenen, met respectievelijk iets minder en iets meer dan een miljoen bezoekers. Wat het aantal overnachtingen betreft, staat Nederland op kop ; logisch, want het ligt een stuk verderaf.”

Eric-Paul Dijkhuizen doorliep een opleiding in de rechten aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Na zijn afstuderen in ’87 start hij zijn loopbaan bij het grootwinkelbedrijf Vroom & Dreesman, vanwaar hij in 1991 overstapt naar Eurodisney inmiddels herdoopt tot Disneyland Paris waar hij betrokken is bij de opening van het park in april ’92, als manager van het Guest Entry & Ticket complex. Nauwelijks één jaar later wordt hij benoemd tot director operations hij is dan 32 jaar en daarmee de jongste directeur “operaties” binnen de Walt Disney Company met de verantwoordelijkheid over het dagelijks functioneren en de veiligheid van de 40 attracties. De volgende promotie die de Rotterdammer te beurt valt, is die tot director food & beverage. Het drink- en eetgebeuren van Disneyland Paris omvat 28 restaurants, geeft werk aan 2000 personen en genereert een omzet van 3,6 miljard (Belgische) frank per jaar. Eric-Paul Dijkhuizen was tevens betrokken bij de ontwikkeling van het businessplan 1997-1999.

ERIC-PAUL DIJKHUIZEN (DISNEYLAND PARIS) De Belgen hebben het product Disneyland Paris goed omarmd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content