De kleren van het scherm

Staat u ooit stil bij de look van de televisiepresentator ? Sponsorend Vlaanderen anders wel. Vandaag de dag worden weermannen, journalisten en omroepers van de juiste outfit voorzien door kledingfirma’s of boetieken die daar zelfs willen voor betalen. Maar heeft zo’n sponsoring wel zin ?

TEKST : VEERLE WINDELS

Wanneer omroepster Sabine De Vos op een doordeweekse dinsdag net na het journaal op het scherm verschijnt, heeft zij die dag niet in zeven haasten enkele kledingstukken uit haar eigenste kleerkast moeten plukken. Sabine wordt gekleed. En hetzelfde geldt voor Rani De Coninck, wanneer die met haar Zonnekloppers uitpakt, Yasmine, wanneer die de hits van Tien om te Zien aan mekaar mag praten, Dany Verstraeten, net voor hij de headlines uit het nieuws op ons loslaat, of nog : Koen Wauters, wanneer die zich weer aan een spelletje Familieraad waagt. Omroepers, televisiepresentatoren, weermannen en zelfs journalisten worden begeleid in hun kledingkeuze voor de camera. De oorzaak daarvan ligt nogal voor de hand : wat zou het sneu zijn om die weerman telkens weer in een donkerblauw kostuum te zien verschijnen. Elke keer wat anders, zo gaat dat op televisie.

Sinds vijf jaar

kleedt stiliste Josy Van Geel de negen omroepers van de BRTN. Zonder afbreuk te doen aan de eigen individuele smaak probeert zij voor elke persoon een heel eigen look te creëren. Het resultaat ? Opengewerkte jurken voor Sabine De Vos (“ze is perfect gebouwd”), sobere outfits voor Nathalie Demedts (“wat een ongelooflijke uitstraling”), creatieve dassen voor Gert Verhulst (“nochtans een hele klassieke”), en sportieve tops voor Rani Deconinck (“heel dankbaar om te kleden”). Josy reist het hele land af op zoek naar kledingstukken die bij haar omroepers passen. Ze werkt geregeld met kledinglabels, zoals Kyuso ( Birgit Van Mol), Stills, Soap Studio en Rue Blanche ( Nathalie Demedts), maar ook met winkels, zoals Cover (Gent, vooral leverancier aan Sabine De Vos), Bo-Bo (Tremelo, de thuishaven van Rani De Coninck), Otello (Heist-op-den-Berg, waar Gert Verhulst gekleed wordt). De merken of winkels die willen sponsoren, doen dat helemaal gratis. Wel komt aan het einde van de avond een zogenaamde ‘credit’ : een vermelding door wie of wat de omroeper in kwestie die dag werd gekleed. “Voorlopig is iedereen daar tevreden mee”, zegt Van Geel, “er komen na elke uitzending wel van die telefoontjes door. Waar die oorbellen van Sabine vandaan kwamen ? Ik speel die info altijd door. En de mensen met wie ik werk, weten dat. Zij voelen dat ik achter hun zaak sta. Heel zelden hebben we problemen met sponsors. Sommigen stellen al eens eisen. Zo van : ik heb nu enkele maanden dat omroepwerk gesponsord. Mag ik nu eindelijk eens een groot programma doen ?”

Van Geel

kleedt niet alleen de omroepers van TV1 en TV2. Occasioneel mag ze de presentatoren van amusementsprogramma’s van een juiste outfit voorzien. Zo mocht Alexandra Potvin ter gelegenheid van de Gouden Zeemeermin in Stills gekleed gaan een vondst van Van Geel. De stiliste vindt het wel jammer dat ze noch de ploeg weermannen en -vrouw noch de journalisten van het Nieuws of Terzake mag kleden. “Alleen bij de omroepers zijn er vaste afspraken, wat vrij uniek is voor de BRTN,” zegt Herman Gillaerts, verantwoordelijke eindregie bij de BRTN. “Allicht zal er een centralisering komen na de herstructurering van ons bedrijf, maar voorlopig mag men voor elk programma zelf beslissen hoe of wat.”

“Soms stoort me dat”, zegt Josy Van Geel, “omdat er een zekere continuïteit zou zijn op het scherm. Het is wel zo dat ik ooit Sigrid Spruyt van de Nieuwsdienst in Porcini heb aangekleed, en dat beviel haar zo dat ze dat is blijven dragen. Martine Tanghe is dan weer minder geïnteresseerd, maar ik heb daar alle respect voor. Alex Puissant (vorig jaar nog Bestgeklede Man van het Jaar in een wedstrijd van de Trade Mart, nvdr.) gaat geregeld naar een zaak in Gent. Het zou mooi zijn om ook die journalisten dag in, dag uit te mogen kleden.” Moet kunnen, vindt ook Ella Neirinck, nationaal secretaris van de Algemene Vereniging van Beroepsjournalisten in België. Als tenminste aan enkele voorwaarden wordt voldaan. “We volgen dat soort sponsoring van nabij, en hebben het daar moeilijk mee, in zoverre het bij de kijker verwarring in de hand kan werken. Wanneer, zoals bij VTM, na een nieuwsuitzending wordt vermeld wie door welk label is gekleed, dan kan dat het beeld van de kijker bemoeilijken. In het beste geval is er geen rechtstreekse link, en staat de journalist niet onder druk. Maar wat als het kledingconcern dat zo’n journaal sponsort plots af te rekenen krijgt met een schandaaltje of personeelsproblemen ? Komt die journaalploeg dan niet onder druk te staan van een commerciële dienst ? Het is en blijft een moeilijk grensgebied.”

In tegenstelling

tot de gebruiken bij het Huis van Vertrouwen, moet bij de commerciële tegenhanger VTM wél worden betaald voor degelijke vorm van sponsoring. Hier worden zowel journalisten als weermannen, presentatoren als omroepers door de sponsors van het huis gekleed. Wat er precies moet worden voor neergeteld, wil niemand bij VTM kwijt. “Dat is bedrijfsinformatie, en daar wordt bij VTM niks over gezegd”, aldus Els Vandenabbeele van de VTM-persdienst, maar ze verklaart wel dat elke ‘klant’ bedankt wordt voor zijn sponsoring onmiddellijk na de uitzending. Mensen die het kunnen weten, klanten dus, maken gewag van het betalen van sommen in de buurt van 100.000 frank per jaar. Ook voor het kleden van de journalisten. Een bedrag dat kan oplopen naargelang van het aantal uitzendingen, bijvoorbeeld bij reeksen die een tijdje doorlopen. Els Vandenabbeele : “Onze huisstiliste Marie-Anne Eckx gaat op zoek naar labels die perfect passen bij de look van de persoon die ze moet kleden. Wie vaak VTM kijkt, kent onze kledingsponsors : Wellens (kleedt onder meer Hans Otten in Telekwinto en Sterrenconnectie, Lynn Wesenbeek en Gertie Christoffels, nvdr.) en Zebra (mega-sponsor van de Miss België-uitzending, nvdr.), maar ook Fashion Point… Voor het sponsoren van omroepers en journalisten die dagelijks gekleed moeten worden, moet je een grote collectie hebben, dus ben je aangewezen op grote namen of winkels. Anders is het met het kleden van presentatrices van programma’s met beperkte looptijd, zoals Lynn Wesenbeek in Nu of Nooit. Speciaal voor die uitzending gaat de stiliste een aparte collectie zoeken die niet alleen bij de presentator past, maar ook de look van het programma mee bepaalt. Ingeborg in Blind Date is anders dan Ingeborg in Schuif af of in Vakantiekriebels. Koen Wauters is door verschillende labels gekleed, maar hij blijft ook zijn eigen stijl houden. Hij mag ook wat artiest blijven, hé ? Veel mensen vonden hem wel staan met dat ene vestje van Familieraad, dat hij iedere uitzending aantrok. Dat was een tijdje zijn look.”

Kledingsponsoring

op televisie is allesbehalve een geïnstitutionaliseerd fenomeen. Niet iedereen die op het scherm komt, wordt gekleed, en het gaat veelal om wisselende contacten. De Belgische Kledingfederatie die talloze Belgische fabrikanten vertegenwoordigt, werkt slechts sporadisch mee met dit soort sponsoring. “Momenteel loopt een project van TV Brussel”, zegt Marianne Vanderhaeghen van de Belgische Kledingfederatie. “We hadden die mensen bij het opstarten van hun zender ook al gekleed. Jaren terug hebben we een vestiaire georganiseerd voor de nieuwslezers van de BRT. Onze leden-fabrikanten stonden open voor zo’n project, ook al mocht toen geenszins aan merkvermelding worden gedaan. Door ons toedoen is men toen trouwens gestart met het zogenaamd sponsoren van de weerman. Vaak staan projecten als deze buiten de federatie. Zo weet ik dat Bourgeois uit Ninove systematisch Dany Verstraeten kleedt en ook de labels Caroline Biss en Rosie’s voor dergelijke sponsoring openstaan. Begrijp me niet verkeerd : wanneer hier een aanvraag binnenloopt, dan krijgt die altijd gevolg. Als federatie staan we er dus zeker voor open.”

Maar loont

zo’n sponsoring wel de moeite ? Want winkels die kleding uitlenen, moeten die spullen enkele weken missen, en kunnen die intussen dus niet verkopen. Bovendien hebben labels geenszins impact op de manier van presenteren. “De return is niet altijd zichtbaar”, stelt Niels De Valk, verantwoordelijke promotie en communicatie bij United Clothing, agenten voor Stills en Sandwich. “Met Stills kleden wij systematisch Yasmine. Zowel voor haar presentatiewerk in Tien om te Zien, als voor haar eigen optredens als zangeres. We kleden Tine De Boosere van TV Brussel in Sandwich, en dat label is ook heel populair bij de ploeg van Familie. We hebben wel vaker klanten die bellen en per se dat ene rokje van Yasmine willen, dat ze de voorbije avond op televisie droeg. Onze winkels weten natuurlijk dat Yasmine altijd in Stills gekleed gaat, en daar wordt dus ook over gepraat met hun klanten. Maar meetbaar is zoiets niet.” Bij Cover in Gent wél. Zegt tenminste zaakvoerster Marleen De Clercq : “Ik ben honderd procent tevreden over de samenwerking met Sabine De Vos. Voordien kwam ze hier zelf regelmatig, en toen me gevraagd werd haar te sponsoren, vond ik dat een hele eer. Ze komt hier nu iets langer dan drie jaar, en sindsdien krijg ik haast dagelijks reacties van mensen die haar in een outfit gezien hebben en die ook willen. Door grote foto’s van Sabine in de winkel te hangen, probeer ik dat natuurlijk nog in de hand te werken. Ik vind dit een verantwoorde reclame. En bovendien is ze gratis neen, hiervoor betalen, dat zou ik als kleine winkel niet aankunnen.” Bij Otello, dat reeds een half jaar Gert Verhulst sponsort, is de reactie bevredigend. “Af en toe merk ik dat het werkt”, zo luidt het hier, “klanten die zeggen : ‘Amai, die doet iets op tv, dat zal dan wel een goeie winkel zijn, zeker. ‘ Het is mooi meegenomen, als ondersteuning voor je zaak. En ik moet toegeven : het kost ons weinig moeite.”

Ook Karel Wellens is tevreden met zijn sponsorship bij VTM. Hij werkt mee sinds de start van het commerciële net. “Die sponsoring is voor onze naambekendheid heel belangrijk. Dat heeft ervoor gezorgd dat VTM-kijkers van heinde en verre naar onze winkel komen. We hebben trouwens altijd aan sponsoring gedaan ; op BRT sponsorden wij indertijd Carl Huybrechts. Zo’n sponsoring vraagt veel tijd en energie. Je wil zo’n presentator of journalist toch echt wel de juiste look geven. Of het ook een financiële inspanning waard is ? Zeker weten.”

Wat heeft Koen Wauters met een vestje ?

Gert Verhulst.

Yasmine.

Birgit Van Mol.

Marlène de Wouters.

Alexandra Potvin.

Sabine De Vos.

Lynn Wesenbeek.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content