‘DE KLAAGCULTUUR VERDWIJNT’

Volvo Gent ging vorig jaar met Energy Lab aan de slag. Het project kreeg al snel de naam Energy@volvo. “We wilden beweging en gezondheid onder ons personeel promoten, en zo ook aan employer branding doen”, legt Eric Van Landeghem, managing director Volvo Gent, uit. In 2015 zette Volvo vooral in op beweging. Een groep ambassadeurs beklom de Italiaanse Stelvio, het personeel werd aangemoedigd deel te nemen aan publieke sportevenementen zoals de Gentse Havenloop en Volvo organiseerde de Volvo Cycling classic, een fietstoer die vertrok op de parking van het bedrijf. Dit jaar wordt het programma uitgebreid en concentreert Energy@volvo zich op vier thema’s: beweging, gezonde voeding, ontspanning en mentale gezondheid. Eric Van Landeghem: “De enige remedie tegen verschijnselen als stress, fysieke en mentale afwezigheid is een brede aanpak. Je vindt genoeg organisaties die evenementen en activiteiten organiseren, maar vaak spitsen ze zich toe op één aspect. Wij wilden ruimer gaan.”

Volvo Gent telt 5000 medewerkers, zowel arbeiders als bedienden. Moeilijk om een omvattend programma uit te werken voor zo’n divers publiek? Eric Van Landeghem vindt van niet: “Bedienden vechten tegen zittend werk. Maar ook lijnarbeiders lopen niet veel rond. Alle medewerkers hebben ongeveer dezelfde noden: fysiek moeten de meesten meer bewegen en mentaal moet iedereen zelfbewust en veerkrachtig worden en blijven. De hoge loonkosten vereisen een verhoogde productiviteit. Dat vraagt om een sterke mentale weerbaarheid en om een flinke portie collegialiteit.”

Volgens Van Landegehem stimuleert Energy@volvo ook de onderlinge verbondenheid, een zegen in een werkomgeving met veel individuele taken. “We merken dat medewerkers vlotter met elkaar communiceren, dat ze meer initiatief nemen en dat de klaagcultuur verdwijnt.”

Vandaag zijn meer dan vijf voltijdse equivalenten met Energy@volvo bezig, verdeeld over een grote groep van medewerkers. Daarnaast trekken de personeelsvereniging en heel wat vrijwilligers mee aan de kar. Eric Van Landeghem: “Het is moeilijk de kosten en de voordelen exact te berekenen, maar ik voelde van bij het begin dat Energy@volvo zou renderen. Vandaag zit de werksfeer beter, voelen mensen zich fitter en last but not least: het project geeft een boost aan Volvo’s imago.” Als je tijdens een groot sportevenement 50 à 150 man in de outfit van eenzelfde onderneming opmerkt, vertelt dat volgens Van Landeghem iets over het engagement van de werkgever tegenover zijn personeel. “Het toont je betrokkenheid en dat vinden vooral jonge mensen heel belangrijk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content