Ronkende motoren, het trommelvliesteisterende geluid van een zoevende schroef, weidse panorama's en het onbeschrijflijke gevoel van vrijheid hoog in de lucht: voor Marc Lambert (42) is een helikoptervlucht een onvergetelijke kick.
...

Ronkende motoren, het trommelvliesteisterende geluid van een zoevende schroef, weidse panorama's en het onbeschrijflijke gevoel van vrijheid hoog in de lucht: voor Marc Lambert (42) is een helikoptervlucht een onvergetelijke kick. De manager van een voedingsgroothandel in Roeselare en (in zijn vrije tijd) uitbater van het helikopterbedrijf Toran met een helihaven droomde er jaren luidop van om een helikopter te besturen, maar had uiteindelijk een duwtje in de rug van zijn vrouw nodig om er ook daadwerkelijk mee te beginnen. "Ik denk vooral dat ze mijn gezeur beu was ( lacht). Maar goed, ik ben er toen meteen aan begonnen en heb er sindsdien geen moment spijt van gehad. Ik ben altijd gefascineerd geweest door helikopters, door de motoren en de mechaniek. Als ik in het buitenland op reis was, probeerde ik ook altijd een vlucht mee te pikken. Mijn gedrevenheid was heel groot. Zo groot dat ik mijn vliegbrevet in een sneltempo behaalde." Het helikopteravontuur van Marc Lambert stopte niet bij een 'simpel' vliegbrevet. De Roeselarenaar heeft op dit moment de grootste helihaven van België - zes landingsplaatsen die op een lap grond van 4 hectare vlakbij zijn woning te vinden zijn - inclusief een eigen vliegacademie, waarmee hij zich onder meer toelegt op de opleiding van helikopterpiloten en incentives voor bedrijven. "Dat ik een eigen school begonnen ben, heeft te maken met de moeilijkheden die ik ondervond toen ik zelf een opleiding wilde volgen. Ik wilde een helikopterschool dicht in de buurt. We richten ons vooral op zakenlui die ofwel een uitdaging zoeken ofwel een helikopter gebruiken als persoonlijk vervoermiddel. Veel zijn er dat niet, maar het aantal eigenaars van een helikopter zit wel in een stijgende lijn. Leren vliegen is enorm zwaar. Er komt altijd een moment waarop je denkt: dit lukt me nooit. Als je niet gedreven genoeg bent, haak je op zo'n ogenblik af. Met een initiatievlucht laten we mensen even proeven van hoe het is om te vliegen. Vijftien minuten maar: dat is voor de meesten meer dan genoeg ( lacht). Het aantal bedrijfsincentives is bij ons beperkt. Dit jaar hebben we er nog maar twee gedaan. Maar we zijn aan het groeien. Waarom mensen het zouden moeten doen? Het gevoel van vrijheid als je vliegt in een helikopter is overweldigend. Het geluid van de motoren, de schroef die draait, het uitzicht: het is fantastisch." De school met een van de grootste machineparken van ons land is Crown Helicopters. Het bedrijf heeft zijn thuisbasis in Sint-Truiden, maar heeft een extra helihaven in Knokke. Het verzorgt pilootopleidingen, vip- en zakenvluchten, initiatievluchten en bedrijfsincentives. "Wij doen niet zoveel initiatievluchten, omdat het niet zo evident is om als leek met een helikopter te vliegen. In vergelijking met een sportvliegtuig is een helikopter besturen ontzettend moeilijk," vertelt Patrick Cauwels, verantwoordelijke voor de helihaven in Knokke. "In Sint-Truiden hebben we een militaire loods waar er vroeger C-130's stonden. In Knokke hebben we een kleinere loods met vier helikopters. Aan de kust doen we de meeste incentives voor bedrijven. Als we vertrekken vanuit Sint-Truiden vliegen we meestal over de streek rond Spa en Sint-Hubert. Daar heb je een prachtig uitzicht. Het is niet te vergelijken met een tocht langs de kust. Dat zijn twee verschillende ervaringen."Crown Helicopters verzorgt ook wekelijks vervoer voor zakenlui. "We vliegen onder meer op Londen. In 50 minuten sta je van Knokke in Londen, precies op de plaats waar je wilt. Je moet er wel een flink bedrag voor over hebben: 5000 euro, heen en terug. Toegegeven, het is niet goedkoop, maar voor sommige zakenmensen is tijd nu eenmaal geld. Onze bedrijfsincentives bestaan uit verscheidene formules: een hindernissenparkoers op de helihaven met een segway ( nvdr - een soort elektronisch aangedreven step) of een schattenjacht op zee, waarbij een ploeg op zee gaat met een boot en een andere ploeg de lucht in gaat met een helikopter. Het varieert dus heel erg. De interesse voor incentives is vrij groot. Vorig jaar kwamen onder meer Nokia, Axa en Fortis bij ons aankloppen. Het zijn meestal de grotere bedrijven die interesse tonen. Het kost 250 à 300 euro per persoon, dat is al niet zo goedkoop. Voor een kmo is dat hoog gegrepen." Ook Heli Promotions uit Diksmuide biedt zijn diensten aan bij geïnteresseerde bedrijven die hun klanten of personeel willen trakteren op een incentive. Gwenny Jodts, verantwoordelijke verkoop: "We geven zoals de meeste helikopterbedrijven opleidingen, aan mensen die daarna eens een helikopter huren voor een dag, maar we organiseren vooral ook bedrijfsincentives die we met eten en muziek omkaderen. We hebben vier toestellen, waarvan er een gebruikt wordt voor opleidingen: de kleinste, omdat die het moeilijkste is om te besturen. De jongste drie jaar doen personeelsfeesten en bedrijfsincentives het vrij goed. Vorig jaar hadden we in totaal een vijftigtal evenementen, in een periode van twee maanden. We organiseren elke week ook drie à vier initiatievluchten in de periode dat er gevlogen kan worden. Dat is het nadeel van België: die periode is door het slechte weer beperkt. Veel mensen denken trouwens dat het automatisch veel geld kost, maar dat klopt niet: je kan bij ons al een helikopterevenement op het getouw zetten voor 75 euro per persoon. We doen ook privévluchten, vooral in België en Noord-Frankrijk. Vooral de zogeheten flightseeings over de kust zijn populair. Waarom bedrijven voor een helikoptervlucht zouden moeten kiezen als incentive? Omdat het een ervaring is die je met niets anders kan vergelijken. Je hebt een prachtig uitzicht, je voelt de motoren en de schroef die ronddraait tot in de toppen van je tenen." Dominique Soenens