Voor het Hoeseltse bedrijf Jans Creacar is het alle dagen kermis.
...

Voor het Hoeseltse bedrijf Jans Creacar is het alle dagen kermis.Bruno Jans heeft zich zijn gelegenheidsbezoek aan Berlijn na die Wende nog geen minuut beklaagd. "Toevallig" kwam hij er een kermisreiziger tegen. De man bestelde meteen een attractie bij de zaakvoerder van de NV Jans Creacar uit Hoeselt. "Die ene klant zou me daarna, via mond-aan-mondreclame, nog een resem nieuwe klanten bezorgen. 90 % van hen zijn Duitsers, en dan vooral kermisreizigers uit de regio Berlijn. Want de kermis blijft een erg gesloten wereld." Jans Creacar maakt speciale constructies op wielen. Voor de helft van de productie tekenen kermisattracties : (uitschuifbare) mobiele tearooms, loterij- en schietstanden, frietkramen, lunaparken, laadwagens voor botsauto's. Ook woonwagens, volledige binneninrichting incluis, steken in het gamma. Alles conform de Duitse TUV-normen. Vorig jaar leverde Jans Creacar tien kermiswagens. De prijs start bij 4 miljoen en loopt op tot 10 miljoen en meer. Bruno Jans bouwt alleen op maat, en na bestelling van de klant. De gemiddelde termijn voor de bouw van een kermisattractie bedraagt zes maanden. Bruno Jans richtte in '93 de NV Jans Creacar op. Voordien was hij actief in het familiebedrijf NV Jans, dat standaard laadbakken maakte. Bruno Jans besloot zich te wijden aan speciale projecten. "Er is een enorme vraag naar speciale producten die worden vervaardigd door kleine, flexibele bedrijven. De kermis boert inderdaad slecht. Maar foorkramers met goede ideeën of nieuwe attracties halen nog altijd een grote omzet." Bruno Jans haalt het op de Duitse markt bovendien met de lagere loonkost. De lonen in de Belgische machinebouw liggen een kwart lager dan in Duitsland. "En mijn Duitse concurrenten zijn stugger. Afwijken van de standaard is voor hen moeilijker. Ik heb nooit problemen gehad met protectionisme op de Duitse markt, in tegenstelling met Frankrijk." Jans Creacar heeft elf werknemers in dienst. Zij haalden vorig jaar een omzet van 55 miljoen. De helft komt uit kermisattracties. Daarnaast fabriceert Jans Creacar een wereldwijd gepatenteerde perslaadbak voor het vervoer van schuimrubber. Een stapel van negen meter hoog schuimrubber wordt tot 2,8 meter samengeperst. Hydraulische afzet-laadbakken behoren ook tot de productiemogelijkheden, net zoals een oplegger voor zeer lage stacaravans of sportwagens. En ten slotte bouwde Jans Creacar ook het mobiele videosysteem van Lorrymage ( zie boven). Van al deze nevenproducten wordt een vijfde geëxporteerd, voornamelijk naar Duitsland en Nederland. BRUNO JANS (JANS CREACAR) De lonen in de Belgische machinebouw liggen een kwart lager dan in Duitsland.