Het team van McDonald's België trok grote ogen toen de nieuwe managing director hen enkele maanden geleden in een vergadering vertelde dat het mogelijk moest zijn om de 5 procent omzetgroei per jaar op te trekken naar 7 procent. "Een langetermijnvisie hoort nu eenmaal bij mijn stijl", verklaart Stephan De Brouwer (48).
...

Het team van McDonald's België trok grote ogen toen de nieuwe managing director hen enkele maanden geleden in een vergadering vertelde dat het mogelijk moest zijn om de 5 procent omzetgroei per jaar op te trekken naar 7 procent. "Een langetermijnvisie hoort nu eenmaal bij mijn stijl", verklaart Stephan De Brouwer (48). Hij schrok bij zijn aanstelling een jaar geleden van de grote hoeveelheid potentieel die hij nog op de markt aantrof. Potentieel bij consumenten en potentieel bij personeelsleden. "President Kennedy zei ooit: 'Als ik jou een dollar geef en jij me een dollar teruggeeft, hebben we elk een dollar. Maar als ik jou een idee geef en jij er mij één aanreikt, dan hebben we elk twee ideeën. ' Met dat motto in mijn achterhoofd heb ik mijn personeelsbeleid uitgestippeld." De opendeurpolitiek werd geïntroduceerd bij McDo-nald's België en voor de tweede maal in evenveel jaar brengt De Brouwer daarom enkele dagen door op de werkvloer. "Ik behoud wel de strategie die was uitgestippeld, want we merken dat die ook in crisistijd werkt. We houden onze ogen open, maar het lijkt alsof we onder andere dankzij onze flexibele structuur goed zijn gewapend tegen een moeilijker economisch klimaat." De omzet van de Belgische McDonald's-vestigingen steeg in 2008 uiteindelijk met ongeveer 8,5 procent tot 110 miljoen euro. "We hebben meer bereikt dan de doelen die ik vooropstelde, iets wat ik niet had verwacht. Het personeel moest zich nog aanpassen aan de nieuwe politiek en bij mijn start ging alles veel trager dan ik had gehoopt. Blijkbaar moet je in het begin meer geduld hebben dan ik had", aldus De Brouwer. De architect van opleiding werkte tien jaar als zelfstandige voor hij in 1994 construction engineer werd bij McDonald's België. Sinds 2002 nam hij er ook de functie van directeur communicatie bij, maar de stap van het leiden van een team van acht mensen naar het aansturen van een organisatie met 2151 medewerkers bleef groot. Niet ondanks, maar dankzij zijn nog vollere agenda leerde hij de voorbije 365 dagen toch om zoveel mogelijk van zijn vrije tijd met zijn familie door te brengen en daar ten volle van te genieten. Op de scooter door Italië trekken met zijn kinderen van achttien en veertien staat binnenkort op het programma, eerder dit jaar deed het gezin Thailand aan. Ook daar bezocht De Brouwer twee keer een restaurant van McDonald's. In België eet hij soms tot vier keer per week bij zijn broodheer. "En ik weeg nog altijd evenveel", lacht hij. Sj.S.