Het examen van Jérôme D'Ambrosio

Komend weekend vindt in Brazilië de voorlaatste grand prix van het seizoen plaats. Onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio (24) mag achter het stuur kruipen van de tweede wagen van het Britse Virgin Racing voor de eerste testrit. Tijdens de Grand Prix van Singapore (foto), Japan en op het Korea International Circuit haalde de Belg alvast goede resultaten tijdens die oefensessies. Als hij die lijn kan doortrekken, vervangt hij volgend jaar misschien de Braziliaan L...

Komend weekend vindt in Brazilië de voorlaatste grand prix van het seizoen plaats. Onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio (24) mag achter het stuur kruipen van de tweede wagen van het Britse Virgin Racing voor de eerste testrit. Tijdens de Grand Prix van Singapore (foto), Japan en op het Korea International Circuit haalde de Belg alvast goede resultaten tijdens die oefensessies. Als hij die lijn kan doortrekken, vervangt hij volgend jaar misschien de Braziliaan Lucas di Grassi als tweede rijder van het team. De Waals-Brabander is tegelijk reserverijder voor Renault. Door de enorme budgetten verwachten de teams doorgaans dat formule 1-piloten geld 'meebrengen'. De Luxemburgse investeringsmaatschappij Gravity Sport Management investeerde naar schatting zo'n 5 à 6 miljoen euro om Jerôme D'Ambrosio te lanceren in de GP2 - de wachtkamer van de formule 1. D'Ambrosio doet nu ook een beroep op Yves Decorte, die bij de bedrijven op zoek gaat naar 5 miljoen euro. "De onderhandelingen over de eerste 70 procent verlopen voorspoedig. Tegen het einde van het F1-seizoen moet alles rond zijn", zegt Decorte. Virgin Racing maakt dit seizoen zijn debuut in de formule 1 en bengelt zoals verwacht onderaan in het constructeurskampioenschap. In het Virgin-team, gesponsord door de holding van Richard Branson, is de Duitser Timo Glock zeker van een plaats. Dit jaar rijdt de Braziliaan Lucas di Grassi met de tweede Virgin-bolide, maar als het team de optie in zijn contract niet licht, komt er een zitje vrij. Zelfs kleine formule 1-teams zoals Virgin hebben al snel een gigantisch budget van 100 miljoen euro nodig, en grote jongens zoals Ferrari en McLaren-Mercedes geven elk jaar naar schatting 300 miljoen euro of nog meer uit aan hun renstal. Dat is zelfs voor multinationals een aardig budget: Toyota en Honda doekten hun F1-team na het vorige seizoen op. De motoren alleen al kosten tientallen miljoenen en de logistiek - elke renstal reist de wereld rond met een uitgebreid team - is een onderneming op zich. Naar een grand prix kijken zo'n 600 miljoen kijkers op alle continenten, wat van D'Ambrosio, net als Kim Clijsters of Justine Henin, op slag een Belgische sporter met wereldwijde uitstraling zou maken. Dat opent mooie sponsoringperspectieven voor bedrijven. Tijdens zijn GP2-races prijken de logo's van fastfoodketen Quick en schokdemperbedrijf Monroe op zijn racekleren. Het is afwachten of ze mee overstappen naar de F1. Benny Debruyne