De kampioenen van de businesstrips

Wanneer ze voor grote ondernemingen werken, planten reisbureaus die gespecialiseerd zijn in zakenreizen, zoals Carlson Wagonlit of BCD Travel, hun medewerkers vaak neer in de kantoren van hun opdrachtgevers. Een zeer efficiënte techniek, zo blijkt. De 1400 medewerkers van PricewaterhouseCoopers (PWC) in België gaan lang niet allemaal op reis voor het consultancybedrijf. Het is zelfs zo dat de reislust slechts een minderheid onder hen te beurt valt. Toch maken die gemiddeld 4400 vluchten per jaar, goed voor 3,8 miljoen afgelegde mijlen. Het jaarlijkse budget daarvoor bedraagt tussen 1,2 en 1,4 miljoen euro. Om al die zakenreizen te managen doet de onderneming een beroep op een reisbureau dat gespecialiseerd is in business travel.

Na Carlson Wagonlit Travel was het concurrent BCD Travel die de voorbije zes jaar de zakenreizen organiseerde voor PWC. En dat gebeurt vanuit het bedrijf van de opdrachtgever zelf. De reisagent heeft namelijk binnen de muren van de onderneming een implantkantoor ingericht, waar een medewerker van BCD Travel voltijds aan de slag is (volgens een lastenkohier dat drie jaar geldig en hernieuwbaar is). Christian Claessens, directeur bij PWC, evalueert de voordelen van het systeem: “Alleen een gespecialiseerd reisbureau beschikt over de nodige expertise om de prijzen en diensten te vergelijken van de verschillende luchtvaartmaatschappijen, die lang niet altijd toonbeelden van transparantie zijn.”

In ons land zijn intussen al 22 dergelijke implants actief. Onder meer bij farmareus GlaxoSmithKline (GSK), die hier 6000 mensen in dienst heeft. Met 12.000 boekingen per jaar (vliegreizen, hotelovernachtingen, autohuur enzovoort) draaien de vijf medewerkers die de reisorganisator heeft ingeplant bij GSK op volle toeren. “Vooral GSK’s vaccintak zorgt ervoor dat we de wereld moeten rondreizen”, legt Benoît Schmits, director biological site and facility management, uit. “We verkopen die producten in 170 landen. Sommige van onze medewerkers zijn intussen topreizigers geworden.”

De stijging van de prijzen van de verschillende onderdelen van een zakenreis (zie hoofdtekst) stemt echter tot nadenken. Om het aantal verplaatsingen te beperken, is de videoconferentie iets dat tegenwoordig op ieders lippen ligt. “Sommige reizen zijn weliswaar onvermijdelijk, maar we kunnen op dat vlak zeker nog vooruitgang boeken”, stelt Benoît Schmits.

Bij de Europese Commissie hoor je hetzelfde. De 28.000 ambtenaren voeren daar jaarlijks 95.000 missies uit voor een bedrag van 80 miljoen euro. Alles is dan ook streng gereglementeerd: “Er is een vaste tariefschaal voor de kosten”, zegt Dominique Deshayes, directeur van de PMO, de afdeling die instaat voor human resources. “Een overnachting in Frankrijk mag bijvoorbeeld niet meer kosten dan 150 euro, zelfs in Parijs.” Bij de jongste aanbesteding won het reisbureau Carlson Wagonlit Travel het pleit en om die mastodont van de zakenreizen te gidsen heeft de reisorganisator binnen de Commissie een mega-implant genesteld die bestaat uit … 55 personen. Het hoeft geen betoog dat het hier om een uiterst gegeerde hap gaat, die opnieuw zal worden aanbesteed in 2009.

G.Q.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content