Succes is het kenmerk van het verleden. Dat is de lijfspreuk van Chris Van Doorslaer, die in de zomer van 1997 werd binnengehaald bij Cartamundi. Daarvoor had hij er een internationale carrière opzitten, bij Unilever en Fiskars. De burgerlijk ingenieur heeft in die periode een echte passie ontwikkeld voor kaarten. Hij bouwde de groep ook om van een pure productiemaatschappij naar een meer marketinggerichte onderneming. Zo werd fors geïnvesteerd in de productie, om sneller te kunnen inspelen op de almaar kortere leveringstermijnen. Cartamundi is tevens een toonbeeld van innovatie, getuige de vele ontwikkelingen die van het Turnhoutse bedrijf voortkomen. En, tot slot is er de marketingaanpak, waarbij het bedrijf proactief compleet uitgevoerde concepten ontwikkelt en ermee naar potentiële klanten stapt. Wie kent er niet de WWF-dierenkaarten of de Pixar-kaarten? Gelijktijdig voerde Chris Van Doorslaer een gerichte overnamepolitiek tegen een verschroeiend ritme. Het maakt dat hij de groep zowel productmatig als ge...

Succes is het kenmerk van het verleden. Dat is de lijfspreuk van Chris Van Doorslaer, die in de zomer van 1997 werd binnengehaald bij Cartamundi. Daarvoor had hij er een internationale carrière opzitten, bij Unilever en Fiskars. De burgerlijk ingenieur heeft in die periode een echte passie ontwikkeld voor kaarten. Hij bouwde de groep ook om van een pure productiemaatschappij naar een meer marketinggerichte onderneming. Zo werd fors geïnvesteerd in de productie, om sneller te kunnen inspelen op de almaar kortere leveringstermijnen. Cartamundi is tevens een toonbeeld van innovatie, getuige de vele ontwikkelingen die van het Turnhoutse bedrijf voortkomen. En, tot slot is er de marketingaanpak, waarbij het bedrijf proactief compleet uitgevoerde concepten ontwikkelt en ermee naar potentiële klanten stapt. Wie kent er niet de WWF-dierenkaarten of de Pixar-kaarten? Gelijktijdig voerde Chris Van Doorslaer een gerichte overnamepolitiek tegen een verschroeiend ritme. Het maakt dat hij de groep zowel productmatig als geografisch op de kaart zette. Tegelijk wordt ook de interne groei niet verwaarloosd. Cartamundi staat met andere woorden letterlijk op de wereldkaart. De focus op de BRIC-landen is het jongste geografische puzzelstuk dat Van Doorslaer monstert. Brazilië is sinds 2005 geen blinde vlek meer door de fiftyfifty joint venture met Copag. Rusland en China worden met de nodige reserves en voorzichtigheid bekeken. Enkele weken geleden nog sloeg Cartamundi toe in India. Daar sloot het bedrijf een strategische alliantie met Parksons Games & Sports, de marktleider in India, via de overname van een belang van 50 procent in het aandelenkapitaal. Met die operatie versterkt Cartamundi zijn internationale positie en staat de deur naar nieuwe Aziatische markten open. Die regio is overigens nog onontgonnen gebied voor verzamelkaarten en er ligt dus een gigantisch potentieel in die nieuwe markten. Cartamundi start begin volgend jaar in India met een reeks verzamelkaarten over cricket, de sporttak bij uitstek aldaar. Maar ook in andere regio's waar Cartamundi al aanwezig is, wordt de verdere uitbouw niet vergeten. Constante in de overnamefilosofie van Van Doorslaer is de integratie met de zachte hand. Concreet, bij overnames wordt het lokale management behouden en mee opgenomen in de verdere ontwikkeling van het bedrijf. Cartamundi heeft zich doorheen de jaren weten te profileren als de referentie, en ook al zijn er wereldwijd nog wel een pak kaartenproducenten, geen van die spelers heeft zo'n breed gamma in portefeuille. Zeker in de geografische aanwezigheid en mogelijkheden om de lokale markten te bevoorraden moet de concurrentie de duimen leggen voor de Belgen. Die Belgische afkomst speelt volgens Van Doorslaer overigens in het voordeel bij overnamegesprekken, want als 'kleine Vlamingen' worden we niet als bedreigend ervaren. En de honger van Chris Van Doorslaer is bijlange na nog niet gestild. Van Doorslaer is een CEO met revolutionaire en innovatieve ideeën. Wie bij Cartamundi vandaag nog denkt aan klassieke speelkaarten, is eraan voor de moeite. Van Doorslaer en zijn team ontpoppen zich met graagte tot de vaandeldragers van de nieuwe technologieën, zonder de roots van de klassieke kaarten te verraden. Dat vergt een aanpak van continue innovatie en vrijheid van denken. Kaarten met opgedrukte codes die toegang geven tot internetgames, RFID-kaarten, printed re-writable kaarten die met de combinatie van een elektronische leespen of webcam, virtuele werelden op je computerscherm of gsm toveren... Tot de geïnteresseerden horen Playstation en Wii. Het is duidelijk dat dit bedrijf met klassieke wortels volop de stap aan het zetten is naar een compleet nieuwe marktomgeving. En die markt weet het Turnhoutse bedrijf te vinden. Vandaag levert Cartamundi aan 120 landen. Klanten zijn alle grote retailers en servicebedrijven. Bij de hele strategische heroriëntering van Cartamundi, met de vele overnames, werd het kapitaal nog geen enkele keer verhoogd. En dat lijkt ook niet meteen het plan van de aandeelhouders. Het directiecomité is overigens een goed geoliede machine geworden en uiterst stabiel te noemen. "Dat maakt het gemakkelijk om te delegeren", zegt Van Doorslaer. "Er is een groot vertrouwen in elkaar." Cartamundi is een joint venture van de uitgeefgroep Brepols, van de familie de Cartier de Marchienne, en de verpakkingsgroep Van Genechten, in handen van de familie De Somer. Het dwingt het bedrijf om geen overhaaste stappen te doen en Cartamundi geleidelijk te laten groeien. Al maken de private-equityspelers de families het hof, volgens Van Doorslaer denken ze niet aan een verkoop. De relatie tussen de families is opperbest, men zal ze niet uit verband kunnen spelen, meent de CEO, die zijn beperkte vrije tijd het liefst bij zijn eigen familie doorbrengt. LIEVEN DESMET, ILLUSTRATIE DEBORA LAUWERSHet is duidelijk dat dit bedrijf met klassieke wortels de stap zet naar een compleet nieuwe marktomgeving. En die markt weet het te vinden. Van Doorslaer bouwde Cartamundi om van een pure productie-maatschappij naar een meer marketinggerichte onderneming.