In de nauwelijks een jaar jonge, 1500 m² grote productiehal van de nv Plastivu-TMPS uit Aalter, staan de producten drie hoog opgestapeld. "We hebben alweer te weinig plaats," zucht bedrijfsleider Hans Vuylsteke met de glimlach. Want Plastivu-TMPS kende de voorbije jaren een stevige groei. De omzet klom van 65 miljoen frank in 1991 naar 114 miljoen frank in 1997. Een doelbewuste strategische wending in 1989 vormde de motor voor het s...

In de nauwelijks een jaar jonge, 1500 m² grote productiehal van de nv Plastivu-TMPS uit Aalter, staan de producten drie hoog opgestapeld. "We hebben alweer te weinig plaats," zucht bedrijfsleider Hans Vuylsteke met de glimlach. Want Plastivu-TMPS kende de voorbije jaren een stevige groei. De omzet klom van 65 miljoen frank in 1991 naar 114 miljoen frank in 1997. Een doelbewuste strategische wending in 1989 vormde de motor voor het succes. In 1980 startten de drie broers Hans, Koen en Lieven met de spuitgieterij Plastivu voor de aanmaak van matrijzen. "We waren te sterk afhankelijk van de opdrachtgevers," merkte Hans Vuylsteke op. "We wilden eigen producten maken, en de verkoop in eigen handen nemen." Daarvoor werd het bedrijf TMPS in 1989 uit La Louvière overgenomen. Het machinepark werd ontmanteld en naar Aalter overgebracht. De nieuwe bedrijfsnaam luidt sindsdien Plastivu-TMPS. TMPS legde zich toe op de productie van farmaceutische verpakkingen. "We wilden in die sector werken om ons imago op te krikken," duidt Hans Vuylsteke. "De farmacie stelt hoge kwaliteitseisen, maar biedt ook hogere prijzen. Bij het spuitgieten primeert de prijzenslag." Plastivu-TMPS specialiseerde zich bovendien in één product: cilindrische verpakkingen uit kunststof met een veiligheidsstrip. De toptien van de Belgische farmaceutische industrie is klant bij het bedrijf: zowel Janssen Pharmaceutica, Pfizer, als UCB. Bovendien worden de verpakkingen ook voor andere toepassingen gebruikt, zoals dieetvoeding en de verfindustrie. 40% van de productie wordt geëxporteerd, in hoofdzaak naar de buurlanden. De orders variëren van 500 tot 50.000 stuks en meer. Het nog steeds 100%-familiebedrijf telt vijftien werknemers. Toch wordt sterk bezuinigd op arbeidskosten. "Automatisering is een verplichting. Gezien de hoge Belgische loonkosten hebben we geen keuze," vindt Hans Vuylsteke. De voorbije jaren werd dan ook danig in een gloednieuw machinepark geïnvesteerd, met sinds 1990 jaarlijks voor meer dan 10 miljoen frank afschrijvingen. De keuze voor de farmacie en het opkrikken van de kwaliteitszorg hadden bovendien positieve gevolgen voor de spuitgietafdeling. Die activiteit maakt nog steeds 60% uit van de omzet, ook al doet Plastivu-TMPS de voorbije jaren niet actief aan prospectie. De klant volgt automatisch de opgekrikte kwaliteitszorg, weet Hans Vuylsteke.