Na de uitbraak van het coronavirus adviseerde de overheid om CO2-meters te installeren in scholen en op de werkvloer. Zo kon de luchtkwaliteit in elke ruimte worden gemeten. Een te hoog CO2-gehalte in de binnenlucht betekent dat die moet worden ververst. Als dat tijdig gebeurt, krijgen de virusdeeltjes geen kans om zich te verspreiden. Het West-Vlaamse ventilatiebedrijf Renson had zulke toestellen toen niet in zijn gamma, maar er was wel een in ontwikkeling. Dat project werd de prioriteit en kwam op 1 oktober versneld op de markt.
...

Na de uitbraak van het coronavirus adviseerde de overheid om CO2-meters te installeren in scholen en op de werkvloer. Zo kon de luchtkwaliteit in elke ruimte worden gemeten. Een te hoog CO2-gehalte in de binnenlucht betekent dat die moet worden ververst. Als dat tijdig gebeurt, krijgen de virusdeeltjes geen kans om zich te verspreiden. Het West-Vlaamse ventilatiebedrijf Renson had zulke toestellen toen niet in zijn gamma, maar er was wel een in ontwikkeling. Dat project werd de prioriteit en kwam op 1 oktober versneld op de markt. "Nochtans staat de bouwsector niet bepaald bekend als vooruitstrevend of in staat om kort op de bal te spelen", zegt Anneleen Vens, customer development & operations manager bij Renson. Het bedrijf werkt aan vernieuwende oplossingen voor ventilatie, zonwering, gevelbekleding en outdoor living. Het focust daarbij op een duurzaam concept, waarin comfort, energiezuinigheid, akoestiek en esthetiek samenvloeien. Het bedrijf investeert dan ook fors in zijn afdeling voor onderzoek en ontwikkeling. Ongeveer een tiende van de 1200 werknemers is daar actief. Volgens Vens denkt Renson hard na over de toekomst. "Daarom werd ik op jonge leeftijd al het gezicht van de afdeling voor digitale transformatie. We houden onze technische kennis bewust in eigen land. We vinden het belangrijk op die manier lokaal verankerd te blijven. En het is nog belangrijker om te blijven vernieuwen. Een status quo is nooit goed. Daarom wordt er fors geïnvesteerd in die afdeling." Sinds juni 2019 is Anneleen Vens overgestapt naar de commerciële binnendienst van het bedrijf. Haar taken gaan heel breed. Ze vindt de digitale transformatie in de salesafdeling een belangrijk aandachtspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over het online catalogeren van de producten. Klanten kunnen daarmee gemakkelijker aan de slag gaan en vinden alle informatie snel terug. Maar ook de nieuwe e-commerce-omgeving van Renson is voor haar een belangrijk project. Die brengt een compleet nieuwe manier van werken met zich mee, zowel voor de klanten als voor de medewerkers. Innoveren en digitaal transformeren legt veel druk op de werknemers, beseft Anneleen Vens. Bovendien is het niet altijd gemakkelijk om het hele team mee te krijgen. Sommigen hebben het moeilijk zich het einddoel voor te stellen. Vens hamert op het belang van herhalen, tijdig betrokkenheid creëren en voorbeelden geven. "Je moet heel concrete oplossingen aanreiken", vertelt Vens. "Soms betrekken we vanaf het prille begin al enkele van onze klanten. We nemen hen mee in een proefproject. Dat is belangrijk. Net zoals we rekening moeten houden met opmerkingen en suggesties van onze vertegenwoordigers en verkoopmensen. Zij moeten het product uiteindelijk aan de man brengen." Dat Vens ook verantwoordelijkheden kreeg op de salesafdeling, had ze niet meteen verwacht. De dertiger studeerde af als burgerlijk ingenieur aan de KU Leuven. In plaats van te kiezen voor het bouwen van bruggen, wegen en tunnels koos ze voor technieken in gebouwen. Een selectiebureau pikte haar kort nadien op voor een functie in de Research & Development-afdeling van Renson. "Het voelde goed daar aan de slag te gaan. Een bedrijf dat wil investeren in een schoolverlater, geeft het signaal dat er ruimte is voor vernieuwing." Nu stuurt Vens een grote ploeg aan. Daar moest ze in groeien. "Dat was nieuw voor mij. Wanneer ik vroeger een groep werknemers aansprak, deed ik dat vanuit mijn expertise als burgerlijk ingenieur. Als verantwoordelijke voor een salesgroep is die expertise zeker relevant, maar er komen nog heel wat andere zaken bij kijken om tot een sterk team te komen."Vens gelooft sterk in de meerwaarde van vrouwen in de technologische sector. Ze was tijdens haar beginjaren op de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling lang de enige vrouw. Daar zijn er ondertussen heel wat bij gekomen. "Het zorgt voor een positieve drive en een goede sfeer", aldus Vens. "Maar ik geloof nog meer in een sterke mix van verschillende mensen. De juiste persoon op de juiste plaats zorgt ervoor dat we kunnen blijven innoveren." Ook Renson werd geraakt door de coronacrisis. "Onze prioriteit was om het jaar 2020 te redden", vertelt Vens. "En dat is gelukt. Onze digitale transformatie stond in de startblokken en we hebben ervoor gekozen om die strategische projecten te laten doorgaan. Alleen zo kunnen we ook in de toekomst het verschil maken." Het bedrijf zet volop in op webinars, vergaderingen via Teams en de nieuwe e-commerceomgeving. Maar Vens, die sterk gelooft in alles wat digitaal is, pleit toch voor een hybride model voor de toekomst. "We kunnen onze klanten online bereiken, bijvoorbeeld voor de opvolging. Maar het blijft uitermate belangrijk om ook op tijd en stond persoonlijk contact te hebben. In die combinatie, die de coronacrisis ons versneld heeft opgedrongen, zit de echte toekomst voor de bouwsector." Zolang er uitdagingen bij Renson zijn, is haar rol er nog niet uitgespeeld. "Ik heb geen masterplan. Dat is er nooit geweest", zegt Vens. "Maar het bedrijf heeft me al mooie kansen geboden. Toen ik een jaar geleden op de longlist van de Inspiring Fifty terechtkwam, was dat een fijne erkenning. Die top vijftig is onwezenlijk. Ik prijk tussen de CEO's en de COO's. Maar ik blijf een deel van een groter geheel. Het bedrijfsleven is geen individuele zaak."