Vliegtuig te laat? Swiss Re en Chubb bieden een verzekering aan die reizigers automatisch compenseert. Voor de Zwitserse herverzekeraar Swiss Re, die gewoonlijk een beperkt aantal zeer grote contracten behandelt, is het een nieuwe activiteit, met mogelijk miljoenen kleine transacties. Luchtvaartmaatschappijen en reisagenten kunnen de Flight Delay Insurance eenvoudig in hun websites integreren. Klanten hoeven de optie alleen aan te klikken bij de bestelling.
...

Vliegtuig te laat? Swiss Re en Chubb bieden een verzekering aan die reizigers automatisch compenseert. Voor de Zwitserse herverzekeraar Swiss Re, die gewoonlijk een beperkt aantal zeer grote contracten behandelt, is het een nieuwe activiteit, met mogelijk miljoenen kleine transacties. Luchtvaartmaatschappijen en reisagenten kunnen de Flight Delay Insurance eenvoudig in hun websites integreren. Klanten hoeven de optie alleen aan te klikken bij de bestelling. "Swiss Re heeft een partnership met FlightStats, dat vluchtgegevens in real time verzamelt. Zij analyseren die en bepalen hoeveel kans op vertraging een vlucht heeft. Op basis daarvan berekenen ze het verzekeringstarief. Als de vlucht vertraging heeft, krijg je automatisch via Swiss Re een schadevergoeding", vertelt Stijn Degrieck. Hij is de CEO van Codit, de snelgroeiende Gentse consultant die de toepassing in acht maanden tijd ontwikkelde samen met de IT-afdeling van Swiss Re. De dienst draait op Azure-technologie van Microsoft en op de datacenters van Microsoft in hoofdzakelijk Dublin en Amsterdam. Codit beheert de dienst voor Swiss Re. Het is maar een van de vele referenties van de Gentenaren. Codit verzamelt gegevens uit verschillende systemen van bedrijven die willen samenwerken, en zorgt ervoor dat die bij de juiste partijen terechtkomen, in het juiste formaat en met de juiste beveiliging. Het levert ook de architecten achter een essentieel onderdeel van NxtPort, de kruispuntbank van de Antwerpse havenlogistiek die volgende week wordt voorgesteld. Ze biedt de havengemeenschap toegang tot databases met containerinformatie of tot de wie-is-wie-lijst van de haven, maar even goed tot toepassingen als die van T-Mining, die chauffeurs het recht geeft om containers op te halen. Gebruikers van NxtPort passeren via een software die hun rechten controleert, tarificatiegegevens verzamelt en zorgt dat de kruispuntbank ook op piekmomenten blijft functioneren. Voor het ontwerp van die cruciale softwarelaag, die in het jargon bekendstaat als API management (API's zijn de interfaces waarlangs computerprogramma's elkaar oproepen), heeft NxtPort Codit ingeschakeld. "Ik kende natuurlijk de reputatie van Codit", erkent technisch directeur Hans Verbeeck van NxtPort, die tot in mei voor Microsoft werkte. De focus van Codit rendeert. "In januari hadden we 120 mensen. Nu zijn we al met 150. Onze omzet in 2016 was geconsolideerd 15 miljoen euro. Dit jaar mikken we op 20 miljoen", vertelt Degrieck. Die ochtend is hij om halfzes met zijn Tesla uit Wevelgem vertrokken. Straks heeft hij een vlucht naar Lissabon, waar Codit sinds 2013 een kantoor heeft met de lokale IT-entrepreneur Luis Gama. Codit heeft er ongeveer tien mensen. Degrieck: "Het is veel reizen en het werk stopt natuurlijk nooit. Ik probeer toch zoveel mogelijk thuis te zijn en de kindjes 's morgens naar school te voeren en 's avonds in bed te stoppen. Ik wil niet de vader zijn die op hun zestiende beseft dat hij hun jeugd heeft gemist." Codit heeft vestigingen in Gent, Parijs, Utrecht, Lissabon, Malta en sinds vorig jaar ook in Zürich en Londen. "Al onze vestigingen zijn winstgevend", verzekert de CEO, die eraan toevoegt dat Malta niet als fiscaal paradijs op dat lijstje staat, maar omdat de game-industrie daar zorgt voor een ruim aanbod aan informatici. De jaarrekening van de Belgische vestiging toonde vorig jaar een bedrijfswinst van 2 miljoen en een nettowinst van 1,25 miljoen op een omzet van 8 miljoen. Codit profiteert van zijn vroege start in 2000. Oprichter Bernard Lenssens werkte in 1999 als electronic data interchange (EDI) en Microsoft-expert bij Euroclear toen een Microsoft-consultant hem een cd gaf met een vroege versie van BizTalk Server, de software waarmee Microsoft heterogene computersystemen over bedrijfsgrenzen heen kan laten communiceren. Met BizTalk won Lenssens klanten als SCA Packaging (nu DS Smith Packaging) en Danone in Rotselaar. "Op een dag werd ik opgebeld door Ugitech, toen een filiaal van ArcelorMittal. Zij hadden het probleem dat ik bij Danone had opgelost." In 2004 verhuisde Lenssens met vrouw en kinderen naar de Haute-Savoie, waar Ugitech zit. Technisch directeur Sam Vanhoutte, ook een BizTalk-specialist van het eerste uur, kwam dat jaar bij Codit. Degrieck volgde in 2005. Codit had toen zes personeelsleden. De crisis van 2009 had geen vat op het bedrijf. Logisch, vindt Lenssens. "Een crisis betekent overnames en fusies. Je moet de informaticasystemen integreren en aansluiten op nieuwe klanten en nieuwe leveranciers. Dat is precies wat wij doen." De grote sprong kwam er in 2012 toen de omzet met bijna de helft steeg en de winst verdubbelde. Lenssens, een zoon van zelfstandigen die zich "meer ondernemer dan manager" noemt, had het jaar voordien Stijn Degrieck CEO gemaakt. Een factor was dat je een bedrijf moeilijk vanop 800 kilometer afstand kan leiden, geeft hij toe. "Als je klein bent, moet je alles zelf doen. Je bent de flessenhals van je eigen bedrijf totdat je de kritische massa hebt om bekwame mensen aan te werven. Zodra ik in elke entiteit directeuren had, is het echt beginnen te draaien." Voor zijn groei kon Codit steunen op het contactennetwerk van Microsoft BizTalk. Het werkte al jaren samen met het Nederlandse Axon Olympus, de BizTalk-boetiek van de Schotse Nederlander Sean MacGillavry, die in zijn Antwerpse studententijd nog oprichter was van de studentenclub Hollandia. Vorig jaar fuseerden de twee, waardoor Codit er meteen 25 werknemers bij kreeg. Met zijn sleutelpartners - Degrieck, Vanhoutte en McGillavry - richtte Lenssens toen Codit Holding op, met elk 25 procent van de aandelen. Belgische IT-bedrijven zoals Cegeka of Ad Ultima, maar ook grote multinationals als Accenture of Everis weten Codit te vinden voor een integratieklus. Met Realdolmen deed Codit het Belgische deel van het Europese Visa Information System, dat visashopping moet tegengaan. Codit werkt ook mee aan EESSI, het project van de Europese Commissie om de gegevensuitwisseling met de ongeveer 15.000 Europese socialezekerheidsinstellingen te digitaliseren. "Iemand die in meerdere Europese landen heeft gewerkt zal één aanspreekpunt hebben voor zijn pensioen", vertelt Degrieck. Zijn trip naar Portugal is deel van de driemaandelijkse 'Get Together' die hij met elke vestiging heeft om bij te praten, nieuwkomers te zien en medewerkers die bij klanten werken te briefen. Innovatiedirecteur Bernard Lenssens focust op het internet der dingen. Lenssens bekijkt onder meer toepassingen van de blockchaintechnologie. "Je kan een tijdstempel zetten op metingen op een gegevensketting. Dan heb je een wettelijk bewijs dat die meting is gebeurd. Een klant is al vragende partij. Zo is alles bij Codit gegroeid. Telkens met een klant die in ons gelooft en ons in de arm nam om mee te bouwen." Bruno Leijnse, fotografie Emy Elleboog"Onze omzet 2016 was geconsolideerd 15 miljoen euro. Dit jaar mikken we op 20 miljoen"