Kijk me aan en streel me, sluit je ogen, voel me ... Voor alle duidelijkheid: hier spreekt een praline. Verder lezen kan op de website van Choc-O-Licious, waar de link tussen chocolade en een beetje ondeugendheid op dichterlijke wijze wordt ontrafeld. Het brein achter Choc-O-Licious, de twintigjarige Frederic Van Landeghem, verwijst met een glimlach naar een goede vriend van hem, "een echte poëet". De verzen moeten mensen prikkelen en ook een beetje choqueren.
...

Kijk me aan en streel me, sluit je ogen, voel me ... Voor alle duidelijkheid: hier spreekt een praline. Verder lezen kan op de website van Choc-O-Licious, waar de link tussen chocolade en een beetje ondeugendheid op dichterlijke wijze wordt ontrafeld. Het brein achter Choc-O-Licious, de twintigjarige Frederic Van Landeghem, verwijst met een glimlach naar een goede vriend van hem, "een echte poëet". De verzen moeten mensen prikkelen en ook een beetje choqueren. Frederic, een product van de Brugse hotelschool, begon een klein jaar geleden te broeden op het idee om het als zelfstandig chocolatier te proberen. Hij dokterde een kunstig assortiment aan pralines met allerhande smaken uit - Amazone, Moulin Rouge, ... - en dacht vervolgens diep na over een stijlvolle manier om al zijn kleine vondsten te verpakken. "Dat laatste is belangrijk", zegt hij overtuigd. "Want het zijn de betere delicatessenzaken die ik wil bevoorraden." Ook de betere restaurants kunnen een beroep doen op de knowhow van Choc-O-Licious. Geïnteresseerde particulieren kunnen terecht in de winkel, die in hetzelfde herenhuis gevestigd is waar Frederics ouders het restaurant De Sonne uitbaten, op de markt van Temse. Natuurlijk werken beide delen van het huis goed samen. Meer nog, Frederic beschouwt zijn ouders als zijn voorbeeld. "Ze hebben uit het niks een gerenommeerd restaurant uit de grond gestampt." Waarom treedt hij dan niet in hun voetsporen? "Als chocolatier kun je nóg meer je eigen ding doen. Met pralines is het bovendien makkelijker om te groeien en toch dezelfde kwaliteit te behouden. In een restaurant is zoiets niet evident." Vier maanden geleden waagde Frederic resoluut de sprong en hield hij zijn job als industrieel chocoladebereider voor bekeken. Een praline is namelijk liefst geen industrieel product. Wel een kunstwerk, klinkt het ook nogal poëtisch, met oneindig veel mogelijkheden in een wereld van smaken. "Mooi gezegd hè?" Het kostte een investering van zo'n 100.000 euro om Choc-O-Licious uit de grond te stampen. En andere cijfers? De verkoop is pas goed van start gegaan halverwege september. Een moeilijke vraag, met andere woorden. "Eerst zien hoe het loopt, maar binnen vijf jaar zou ik graag nóg een winkeltje geopend hebben, in een andere stad. En ja, de toekomst ziet er rooskleurig uit." Weer een glimlach. Want roze is een hoofdtint bij Choc-O-Licious, naast zwart. "Roze en zwart: dat is frisheid in stijl." Céline De Coster