Auto's en elektronica: de eerste groeipijnen lijken toch ietwat voorbij. Allemaal deelden ze in de klappen. Massaconstructeurs zoals Peugeot of Renault, maar ook duurdere merken zoals Mercedes en BMW. Omdat de elektronica die in de jaren negentig een serieuze vlucht nam, soms met weinig beproeving al in nieuwe modellen werd gestouwd en vaak ging nukken. Neem daarbij dealersnetten die niet altijd voorbereid waren op zoveel digitaal geweld, en veel consumenten kregen er de stuipen van.
...

Auto's en elektronica: de eerste groeipijnen lijken toch ietwat voorbij. Allemaal deelden ze in de klappen. Massaconstructeurs zoals Peugeot of Renault, maar ook duurdere merken zoals Mercedes en BMW. Omdat de elektronica die in de jaren negentig een serieuze vlucht nam, soms met weinig beproeving al in nieuwe modellen werd gestouwd en vaak ging nukken. Neem daarbij dealersnetten die niet altijd voorbereid waren op zoveel digitaal geweld, en veel consumenten kregen er de stuipen van. Die grote storm is nu voorbij. De constructeurs beheersen het elektronische fenomeen al heel wat beter. Toch zullen er in deze digitale tijden altijd redenen zijn om geïrriteerd achter het stuur te zitten. Vaak kleine dingen, maar altijd even ergerlijk. Zoals, zelf meegemaakt: de boordcomputer die blijft melden dat de rechter voorband lek is. Tien keer uitgestapt om te checken, niets van aan. En ook: een peperduur navigatiesysteem dat 's ochtends, na een nachtje buiten in de kou, geen zin meer heeft. Uitgerekend als we naar onbekende contreien moesten, natuurlijk. Dat laatste euvel mochten we beleven in een BMW 730Ld. Het is de prijs die we moeten betalen om onze auto straks helemaal in het digitale tijdperk te parkeren. Met zijn allen, want systemen die nu nog op de dure optielijst van de betere merken staan, sijpelen in de toekomst langzaam maar zeker door naar lagere segmenten. Een Skoda Fabia 'Disney on Ice' komt nu ook standaard met ABS, airco en elektrische ruiten, ooit stuk voor stuk voorrechten voor de rijken. En wat de toekomst dan brengt? We staken ons licht op bij BMW, dat de jongste jaren hard werkt aan elektronische systemen om de auto veiliger te maken. En comfortabeler. We proefden van twee systemen en stelden vast: heuse vooruitgang. Ze zullen onze manier van rijden veranderen, maar vooral ook onze mentaliteit, want de auto staat klaar om heel wat handelingen van ons over te nemen. Zoals de Active Cruise Control waarmee onze 730Ld was uitgerust. De actieve snelheidsregelaar zou je hem in de taal van Vondel kunnen noemen. Terwijl traditionele cruisecontrol gewoon de ingestelde snelheid aanhoudt tot je op de rem drukt, past de actieve snelheidsregelaar zich automatisch aan het verkeer aan. Een radarsensor onder de voorbumper meet de afstand tot de volgende wagen, met een optimaal bereik van 120 meter. Zodra hij een andere auto ziet (een tragere voorligger of omdat je van rijvak verandert), berekent het systeem die afstand, past de snelheid aan om zo dicht mogelijk tegen de ingestelde snelheid te blijven en toch een veilige afstand te houden. Desnoods remt het systeem in uw plaats. Toegegeven: het voelt wel even onwennig om zoveel verantwoordelijkheid aan de elektronica toe te vertrouwen. Maar je kan het ook anders bekijken: je rijdt immers van Luik naar Oostende met de cruisecontrol op 120, zonder dat je ook maar één keer je rem of gaspedaal moet aanraken. Heel handig op Belgische snelwegen, die eigenlijk te druk bevolkt zijn om een klassieke cruisecontrol te gebruiken. Alleen in echte files, als de snelheid daalt tot dertig per uur, vraagt het ACC-systeem je met een biep om de controle opnieuw over te nemen. En dus zelf gas te geven en te remmen. Een ander paradepaardje van BMW: Night Vision. Vooraan de wagen bevindt zich een infraroodcamera die warmte afkomstig van mensen, dieren en voorwerpen detecteert. Het resultaat verschijnt op het scherm van het navigatiesysteem: alle warmtebronnen zijn opgelicht, de rest is zwart. Op die manier zie je voetgangers en fietsers nog voor ze in het schijnsel van de autolichten komen. Zo kan het systeem voetgangers of dieren onderscheiden tot op een afstand van maximaal 300 meter.Een essentiële technologie? Op het eerste gezicht zou je van niet kunnen denken. Maar tegelijk onderstreept een eenvoudige berekening het nut van dit systeem: met een snelheid van honderd per uur legt een auto 28 meter per seconde af. De lichten hebben een bereik van vijftig à zestig meter. Amper twee seconden nadat ze in de lichtbundels terechtkomen, bevinden hindernissen zich bij die snelheid dus al voor de bumper. En, ook goed om weten: een ervaren bestuurder heeft bij honderd per uur in optimale omstandigheden iets minder dan veertig meter nodig om tot stilstand te komen. Inderdaad: je moest maar eens een auto zonder verlichting op je weg vinden, of een stevig uit de kluiten gewassen hert. Veel tijd heeft diezelfde ervaren bestuurder nu ook niet meer nodig om te weten... waar iemand thuis is. Of om uit te vissen wie nog maar pas is thuisgekomen met de auto. Of om te merken dat iemand zich achter die rij dennen verstopt, in de tuin. Iedere warmtebron licht inderdaad op, dus ook de motor en uitlaat van een auto. Of een huiskamer waar de verwarming op staat. Zeker weten: ideale auto voor privédetectives, deze BMW 730Ld 'Night Vision'. Jo Bossuyt