De iPad wurgt langzaam het papier

Geert Noels Geert Noels is chief economist van Econopolis.

Als de Verenigde Staten vooruitlopen op Europa ziet het er niet goed uit voor de krantensector. Maar de mediasector heeft al een turbulente tijd achter de rug en ziet het gevaar al een tijdje aankomen. De iPad voegt een nieuwe uitdaging toe.

Arthur Sulzberger jr., de zoon en opvolger van de vroegere en gelijknamige CEO van de krant The New York Times, maakte vorige maand op een seminarie in Londen een verklaring die de persen deed stoppen. “We zullen stoppen met het drukken van de The New York Times ergens in de toekomst, we moeten de datum alleen nog bepalen.” Deze uitspraak valt samen met het moment dat alle kranten experimenteren met het opbouwen van een betalende muur rond hun elektronische editie.

Deze ingrepen komen er omdat de papieren business het moeilijk heeft met de digitale concurrentie. Zestig jaar was de krantenverkoop in de VS vrij stabiel en groeide ze netjes mee met de bevolking. Vanaf het midden van de jaren negentig, en versneld vanaf 2000, begon de krantenverkoop in de VS af te kalven. Vandaag zijn jaarlijkse dalingen van 10 procent en meer niet uitzonderlijk. In de afgelopen tien jaar verdween 35 procent van de krantenoplage.

De uitgevers hebben zich verweerd. Twee belangrijke tegenmaatregelen werden tot nu toe genomen: de kranten werden duurder en de kosten werden verminderd. Maar in 2010 kwam de iPad op de markt. In die korte tijd werden al meer dan 5 miljoen van deze tabletcomputers verkocht.

U hebt wellicht ook al tafeldiscussies gehad over deze nieuwste boreling van Steve Jobs. De iPad laat niemand onberoerd. Sommigen blijven de dagelijkse aanraking van papier verdedigen, anderen delen hun enthousiasme over de nieuwe beleving van het lezen van dagelijkse informatie via een interactieve en digitale paginacomputer.

Er zijn wat parallelen met de fotosector, een decennium geleden. Toen de digitale fotografie in zijn kinderschoenen stond, werd er wat schamper over gedaan. Maar toen kwam er een ware dijkbreuk en kochten we massaal digitale camera’s. Plots waren de gewone filmrolletjes in levensnood. Die parallel tussen kranten en foto’s zie je trouwens ook al in de winkels. De krantenwinkels hebben het vandaag ook al moeilijk, net zoals de fotowinkels een vijftal jaren geleden.

Het is opmerkelijk dat er zo’n grote verschillen zijn tussen de VS en Europa. Op het Oude Continent hebben de papieren media nog niet zoveel geleden.

Europeanen zijn wellicht behoudsgezinder. De papieren brief hield ook wat langer stand tegen de e-mail in onze contreien. De VS lopen gewoon voorop ten opzichte van Europa. Dat wil zeggen dat we kunnen leren van hun ervaring.

Twee elementen werpen een dam op tegen de afkalving van de papieren media en zijn getest en bewezen in de VS. Ten eerste hebben de weekendkranten in de VS weinig klappen gekregen. Ten tweede doet kwaliteit het beter dan pulp. Een andere zekerheid is dat de reclamebureaus beslissen over de doorbraak van de iPad. Zij houden stevig vast aan papier en loodsen hun klanten naar deze veilige haven. Het lijkt er zelfs op dat de reclamejongens meer schrik hebben van de digitale revolutie dan de krantenbazen.

Reacties zijn welkom op trends@econopolis.be

trends.be Lees de columns van

Geert Noels

op onze site

Geert Noels – CEO en hoofdeconoom van vermogensbeheerder Econowealth

Het lijkt erop dat de reclamejongens meer schrik hebben van de digitale revolutie dan de krantenbazen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content