De voorbije jaren is Otobong Nkanga, geboren in 1974, uitgegroeid tot een van 's werelds meest beloftevolle hedendaagse kunstenaars. In haar atelier in Antwerpen creëert ze installaties en performances rond thema's als identiteit, uitbuiting van het landsc...

De voorbije jaren is Otobong Nkanga, geboren in 1974, uitgegroeid tot een van 's werelds meest beloftevolle hedendaagse kunstenaars. In haar atelier in Antwerpen creëert ze installaties en performances rond thema's als identiteit, uitbuiting van het landschap, macht en globalisering. Voor haar expo in het Sint-Janshospitaal in Brugge speelt ze in op de historische context van het twaalfde-eeuwse hospitaalgebouw, dat in eerste instantie dienstdeed als opvangplek, met een focus op mentale zorg. Die connectie staat centraal in haar installatie Taste of a Stone, waarvoor ze maar liefst 50 ton witte keien liet aanvoeren. Op de zolder, onder een van de best bewaarde houten dakgebinten van Europa, stelt de kunstenares haar werk Anamnesis voor. Door de sculptuur te vullen met kruiden, specerijen en andere grondstoffen die verhandeld werden in het middeleeuwse Brugge, brengt ze het rijke handelsverleden van de stad weer tot leven. Een poëtische sculptuur gaat de dialoog aan met de kruidentuin van de voormalige apotheek. Te midden van de ratrace van het dagelijks leven nodigt Nkanga de bezoekers uit om opnieuw te aarden, te connecteren met hun omgeving en te genezen van hun kwetsuren.