Met hun uitspringende snuit en uitlaatpijpen die machtig boven de stuurcabine uittorenen, vormen de stoere Peterbilt-trucks een icoon van de Amerikaanse autosnelweg. "De Harley- Davidson van de vrachtwagens," zegt Rik Versmissen, met onverholen bewondering in de stem. In 1997 kocht hij zo'n glimmende wegreus in de zuidelijke staat Alabama. Een vergunning...

Met hun uitspringende snuit en uitlaatpijpen die machtig boven de stuurcabine uittorenen, vormen de stoere Peterbilt-trucks een icoon van de Amerikaanse autosnelweg. "De Harley- Davidson van de vrachtwagens," zegt Rik Versmissen, met onverholen bewondering in de stem. In 1997 kocht hij zo'n glimmende wegreus in de zuidelijke staat Alabama. Een vergunning om er op de Belgische wegen vracht mee te vervoeren, kreeg hij niet. Onze wegen zijn niet geschikt voor dergelijke mastodonten. Dat was ook niet de bedoeling van Versmissen, die de kilometervreter alleen wilde gebruiken om zijn computerbedrijf VCM extra in de kijker te plaatsen. Daarvoor kreeg hij, na enkele aanpassingen, groen licht van het ministerie van Verkeer. In 1999 deed Versmissen zijn computerbedrijf van de hand, maar de truck verkocht hij niet. "Al sinds ik de Peterbilt op de Belgische weg kreeg, bleven bevriende ondernemers aandringen om de truck te huren. Ook zij zagen de publicitaire troeven. Zo groeide stilaan het idee om een verhuurbedrijf op te richten. Toen ik mijn zaak verkocht, besloot ik met een huurder in zee te gaan. Ik zag het vooral als een leuke hobby na 28 jaar keihard werken in de computerbranche," vertelt de 57-jarige Versmissen. Het bedrijf in Oostmalle, The Peterbilt Brothers Belgium, telt nu al vier trucks. Een huurcontract loopt over ten minste een week. "Per week betaalt de klant 2000 euro", vertrouwt Versmissen ons toe. "De huurder kan de trailer, die we in België laten maken, volledig overplakken met een speciale folie met daarop zijn bedrijfslogo." Op de klantenlijst prijken onder meer Samsonite en Sun Microsystems, maar ook KMO's en zelfs steden (Kortrijk). Aan particulieren wordt niet verhuurd. "Ik krijg wel eens de vraag voor bruiloften, maar per dag verhuren is niet rendabel." Wat als een leuk tijdverdrijf begon, is al uitgegroeid tot een KMO met een omzet van 200.000 euro. Ook buitenlanders (vooral Duitsers en Zweden) appreciëren het aanbod. Walter Kloeck"Al sinds ik de Peterbilt op de Belgische weg kreeg, bleven bevriende ondernemers aandringen om de truck te huren. Ook zij zagen de publicitaire troeven."