Een studentikoos en speels webavontuur dat blijft groeien. Als we Maarten Beucker Andreae, CEO van de website 2dehands.be, mogen geloven, is dit een succesverhaal van het zuiverste water. Met bijna 250.000 bezoekers per dag is de website momenteel inderdaad de grootste zoekertjessite in België, al wordt hij dan volledig gestuurd vanuit Nederland. De website slaagt erin om de bazen van Vlan.be, Kapaza en zelfs eBay op de zenuwen te werken. Want volgens een studie van Havas Media gaf 2dehands.be in 2010 al deze ronkende namen het nakijken.
...

Een studentikoos en speels webavontuur dat blijft groeien. Als we Maarten Beucker Andreae, CEO van de website 2dehands.be, mogen geloven, is dit een succesverhaal van het zuiverste water. Met bijna 250.000 bezoekers per dag is de website momenteel inderdaad de grootste zoekertjessite in België, al wordt hij dan volledig gestuurd vanuit Nederland. De website slaagt erin om de bazen van Vlan.be, Kapaza en zelfs eBay op de zenuwen te werken. Want volgens een studie van Havas Media gaf 2dehands.be in 2010 al deze ronkende namen het nakijken. Het verhaal begint in 1997. Maarten Beucker, student en gebeten door het internet, besluit om samen met een vriend een website te maken waarop internetgebruikers zoekertjes kunnen plaatsen. Tweedehands.nl is een feit. Het is meteen een van de allereerste zoekertjessites in Nederland. "Het begon als een hobby", zegt de CEO. "Maar blijkbaar zat het idee wel snor, want we trokken al gauw veel bezoekers aan." Probleem is dat de webtrafiek en de webruimte erg duur zijn, terwijl de website voor de bezoekers gratis is. Vandaar dat de stichters van Tweedehands.nl op zoek gaan naar fondsen. Maar dan spat de internetzeepbel uit elkaar. In april 2000 trekken de geïnteresseerde investeerders zich terug uit het project. Om de website te financieren, richt Maarten Beucker dan TTY op, een firma die zich bezighoudt met webdevelopment. Tegelijkertijd stellen de stichters vast dat de Belgische markt wel eens interessant zou kunnen zijn, omdat op de Nederlandse markt een paar concurrenten het terrein al bezetten. In 2000 zien de websites 2dehands.be en 2ememain.be het licht. Sindsdien blijft de website groeien, net als het publiek. Momenteel prijkt de website volgens de CIM-cijfers in de top tien van de meest bezochte sites in België (het CIM houdt echter geen rekening met enkele giganten zoals Facebook en YouTube). Daarmee steekt 2dehands.be niet alleen de belangrijkste mediawebsites voorbij, maar ook platforms als Hotmail en Skynet. 2dehands.be blijkt het in België beter te doen dan in Nederland en volgens de CEO is zelfs een plaatsje in de Belgische top vijf haalbaar. Hij heeft dan ook het plan opgevat om in de komende maanden een klein team onder te brengen in België om dichter bij de markt en de adverteerders te zijn. Want de website mag dan heel wat trafiek genereren, een sterk merk kan je 2dehands.be nog niet noemen. Het publiek is nog niet zo vertrouwd met de naam. Het moet gezegd dat de marktleider inzake zoekertjes ook niet veel marketinginspanningen doet: geen advertenties in de pers, geen affiches en al helemaal geen televisiespots. 2dehands.be koopt hooguit trefwoorden bij zoekmachines. Vanwaar dan het succes van deze nobele onbekende op het Belgische internet? "Op deze markt onderscheidt 2dehands.be zich door de winnende combinatie van gratis en eenvoudig", analyseert Michael Vandenhooft, de baas van webdeveloper en internetpionier Auximus. "Deze twee troeven hebben een gunstige cyclus op gang gebracht. De trafiek zorgde voor een kritische massa zoekertjes. Daardoor kreeg de website een veel hogere ranking bij de zoekmachines, waardoor de trafiek nog toenam. De moeilijkste opdracht voor zo'n website is trafiek te genereren in de beginfase." Maar 2dehands.be had ook het voordeel dat het heel vroeg is gestart op de Belgische markt. "Dat is op het internet een bijzonder grote troef", erkent Nicolas Callebaut, directeur van de commerciële en marketingafdeling van de Vlan-groep, een van de concurrenten van 2dehands.be. "Spelers die pas achteraf op de markt komen, moeten zich dubbel zo hard inspannen om de leider te onttronen." 2dehands.be doet wel bijzonder veel moeite om correct te verschijnen op Google, waarvan het alle trucs en finesses lijkt te beheersen. "2dehands.be heeft jarenlange ervaring met het bespelen van Google", analyseert Bruno Van Boucq, CEO van de regie Beweb. "Daardoor prijkt de website bijzonder hoog in de lijst met zoekresultaten." Een aantal waarnemers merkt op dat sommige zoekertjes (er zouden er meer dan drie miljoen zijn) niet langer actueel zijn, maar toch online blijven staan om de content 'op te blazen' en de website aldus een hogere ranking te bezorgen bij de zoekmachines. Overigens heeft 2dehands.be ook nog ingezet op een andere strategie: de aankoop van trefwoorden bij GoogleAdwords, zodat er reclame verschijnt wanneer de internetgebruiker een zoekterm intikt. Maar is het project ook rendabel? Maarten Beucker Andreae lost geen enkel cijfer over zijn bedrijf, maar verzekert ons dat de website momenteel winst maakt. "In 2008 draaiden we break-even", zegt hij. Waar 2dehands.be dan zijn inkomsten vandaan haalt? Twintig procent komt uit de verkoop van betalende functies (de internetgebruiker kan zijn zoekertje bijvoorbeeld 'omhoog bellen' of 'omhoog sms'en') en maar liefst tachtig procent komt uit reclame, waarvan de helft afkomstig is van Google. Er staat rond de zoekertjes dan ook aardig wat reclame. "De advertenties zijn heel goed getagged", merkt Van Boucq op. "Alleen zoekertjessites slagen erin om reclame aan te bieden die nauw aansluit bij de content op de webpagina en dus een beter resultaat te halen." De Google-reclames zijn blijkbaar goed voor het leeuwendeel van de inkomsten van 2dehands.be, ook al doet de zoekertjessite ook een beroep op de regie van Belgacom Skynet om adverteerders te vinden voor banners. Maar daarvoor zijn zoekertjessites volgens diverse specialisten in internetreclame niet de beste keuze. "Vaak vertoeft de internetgebruiker op zo'n website omdat hij op zoek is naar iets heel specifieks. Hij is dan minder ontvankelijk voor de banners", aldus Van Boucq. De adverteerders vinden ze kwalitatief minder goed en hebben geen grip op de inhoud van de pagina. De reclame is er trouwens veel goedkoper dan op websites die echt content aanleveren, zoals die van de media. "Soms zelfs tot tien keer goedkoper", zegt Van Boucq. Al heeft 2dehands.be met zijn mix van reclame en betalende functies blijkbaar wel een formule in handen die werkt. Met veel dank aan Google. CHRISTOPHE CHARLOTSommige zoekertjes zijn niet meer actueel, maar zouden blijven staan om de ranking te beïnvloeden.