De grootste werkgever van het land

Alain Mouton
Alain Mouton Redacteur bij Trends

Randstad is allang geen zuiver uitzendbedrijf meer. In België is het ook marktleider in outplacement en voor dienstencheques. Een leiderspositie die de hr-dienstverlener wil versterken via andere niches. Belgisch CEO Herman Nijns ziet veel groei-mogelijkheden in het tijdelijk plaatsen van professionals of hooggeschoolde profielen.

2010 WAS VOOR HET NEDERLANDSE RANDSTAD EEN STERK JAAR. Dat was welkom nadat 2009 door de hele uitzendsector als een annus horribilis was ervaren. De omzet van Randstad Belux steeg vorig jaar met 12,5 procent tot 957 miljoen euro. In 2009 daalde de omzet nog met 25 procent en kromp de algemene uitzendmarkt zelfs met 27 procent.

2011 moet opnieuw een jaar van sterke groei worden. Om de stijgende vraag naar opdrachten op te vangen, plant Randstad in België 300 nieuwe vaste aanwervingen. Dat gaat van uitzendconsulenten tot payroll administrators. Bedoeling is de marktpositie van Randstad voort te versterken. Randstad is samen met Tempo-Team, het vroegere Vedior waarmee Randstad in 2008 fuseerde en het andere merk uit de Randstad-holding, goed voor een marktaandeel van 32 procent. Daarmee is het in de uitzendsector het nummer één. “Maar wij worden nog steeds te veel als uitzendkantoor gelabeld, wat niet klopt met de realiteit”, zegt Herman Nijns. “Wij zijn een hr-dienstverlener die een sociaal secretariaat heeft, aan rekrutering en selectie doet, net als aan opleiding, hr-consulting, detachering en outplacement.”

In de outplacementbranche is Galileï Randstad marktleider met meer dan 23 procent marktaandeel. Voor de begeleiding van kaderleden loopt dat zelfs op tot 51 procent. Randstad stelt ook 4300 huishoudhulpen met dienstencheques tewerk en is in België nummer één met bijna 4 procent marktaandeel. Ook in de klassieke wervings- en selectiemarkt is Randstad een topdriespeler. “Van onze 1600 vaste werknemers zijn er vandaag 180 tot 190 aan de slag in wat wij hr-solutions noemen en die dus buiten uitzendarbeid vallen”, zegt Nijns.

Is de verbreding een vraag van klanten of bent u spontaan in die markt gestapt?

HERMAN NIJNS (RANDSTAD BELUX). “Het is tweeledig. Klanten uit onze uitzenddivisie stelden ons vragen waar we geen antwoord op konden geven. Maar het was ook een bewuste strategische keuze om minder kwetsbaar te zijn voor de toekomst. Dat hebben we in 2009 gemerkt. Als je enkel kiest voor uitzendarbeid ben je zeer conjunctuurgebonden. Vooral onze productmix met veel uitzendarbeid in industriële bedrijven maakte Randstad zeer gevoelig voor pieken of dalen.

“We wilden ook zelf een zekere continuïteit uitbouwen. Dienstenchequesjobs zijn daarvan een goed voorbeeld. Het paste niet direct in onze strategie van business-to-business, wel in de strategie om vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar te brengen. We hebben wel ons systeem moeten aanpassen, want we werken daar met contracten voor langere duur en onze klanten zijn in die niche gezinnen en geen bedrijven.”

In welke niche ziet u het grootste groeipotentieel?

NIJNS. “Het segment van de professionals. Dat zijn hogere profielen die we in een aantal businesslijnen ter beschikking stellen van sectoren zoals IT, engineering, finance, life sciences en human resources. Momenteel zijn dat er zowat 700. Op basis van groeiverwachtingen rekent Randstad hier op enkele honderden aanwervingen in 2011. Het is een markt met een enorm potentieel. We schatten de totale markt van de professionals op 140.000 mensen die op een of andere manier als freelancer of via detachering tijdelijk bij een bedrijf aan de slag zijn.”

Vindt u die mensen wel gemakkelijk?

NIJNS. “Zeker. Je hebt op de arbeidsmarkt steeds meer freelancers die hun competenties aanbieden voor tijdelijke opdrachten. Bedrijven zoeken die ook en Randstad zorgt met zijn zeer grote database voor de match. Om een voorbeeld te geven: ingenieur is een knelpuntberoep, maar we hebben er 60.000 van in ons bestand.

“Meer en meer mensen willen zulke tijdelijke opdrachten uitvoeren. Ze willen meer flexibiliteit in hun eigen arbeidsorganisatie. Voor die mensen zijn wij de eerste keuze als loopbaanpartner geworden. Vakbonden focussen zich op uitzendarbeid, maar er zijn ook andere vormen van flexibilisering.”

Tijdelijke arbeid is toch niet echt populair in België.

NIJNS. “Dat klopt. Het bewijst dat er hier nog veel groeimarge is. België zit aan 8 procent tijdelijke contracten waarvan 2 procentpunt uitzendarbeid. De verhouding uitzendarbeid tijdelijke arbeid is bij ons wel een van de hoogste omdat tijdelijke arbeid hier zeer laag is. In Europa is tijdelijke arbeid goed voor 14 procent van de contracten, uitzendarbeid voor 1,5 procent. Maar uitzendarbeid is en blijft een belangrijke markt voor ons. Via Randstad zijn zo’n 30.000 uitzendkrachten aan de slag.

U noemt zich daarom de grootste werkgever van België. Maar dat wordt zo niet gepercipieerd.

NIJNS. “Het klopt dat de mensen die wij plaatsen bij andere bedrijven zijn tewerkgesteld. Maar wordt er hier wel op de juiste manier naar de arbeidsmarkt gekeken? De officiële tewerkstelling van een onderneming beperkt zich vaak tot vaste contracten. Waarom wordt er niet gekeken naar de flexibiliteit waarvan dat bedrijf gebruikmaakt? Onze 33.000 uitzendkrachten zijn over heel veel bedrijven verspreid en worden in de tewerkstellingslijsten niet opgenomen.”

Randstad is al jaren marktleider. Is het een obsessie om nummer één te blijven?

NIJNS. “Het is geen obsessie. Ik ben 22 jaar in het bedrijf, we zijn al 20 jaar marktleider en we willen dat natuurlijk blijven. Randstad wil zijn positie bestendigen door groei en rendabiliteit. Dat betekent zowel marktaandeel via volume en als winst via rendabiliteit. We blijven hier op schema. Als je de financiële resultaten bekijkt, haalde Randstad vorig jaar een marge van 4,7 procent. Het jaar ervoor was dat 4,4 procent. Zelfs al krijgen ze een goedkoper aanbod van concurrenten, dan nog merk ik dat onze klanten voor Randstad kiezen. Sommige profielen plaatsen wordt ook duurder. In een krappe arbeidsmarkt moeten we steeds meer inspanningen doen om de gepaste mensen te vinden. Het is trouwens de ambitie van Randstad om wereldwijd marktleider te worden. Nu zijn we nog nummer twee na Adecco. Maar we hebben na de fusie met Vedior, dat nu onder het merk Tempo-Team actief is, Manpower naar de derde plaats verwezen. Randstad is ondertussen actief in 44 landen, ook in China.”

Het aantal uitzendkrachten in verhouding tot de totale werkende bevolking ligt met 2 procent niet laag, maar ook niet echt hoog. Kan het beter?

NIJNS. “We komen van ver. Toen ik bij Randstad kwam, werkte hier 140 man, nu is het een bedrijf van 1600 mensen. Dat is exponentieel met de markt gegroeid. Ik moest klanten uitleggen wat uitzendarbeid was. Ik denk dat de penetratiegraad 0,5 procent was. Een aantal sectoren – de overheid bijvoorbeeld – staat nog niet open voor uitzendarbeid. In de meeste andere landen is dat wel het geval. Zelfs in Frankrijk telt de overheid uitzendkrachten.”

Hoe kunt u omgaan met een dalend aanbod op de arbeidsmarkt en de stijgende vraag bij economisch herstel? De vijver waarin gevist wordt, is klein.

NIJNS. “Dat is de belangrijkste uitdaging voor hr-bedrijven. Ik ben mij bewust van de problemen op de Belgische arbeidsmarkt zoals het grote aantal inactieve 50-plussers. De duur van de werkloosheidsuitkeringen die niet in de tijd beperkt zijn vormen een nadeel. Sinds het Generatiepact is niets meer veranderd. Ook in de geesten. Randstad komt als laagdrempelige aanbieder van jobs met veel groepen in contact. Wij kennen echt wel mensen die ouder zijn dan 60 en die graag willen werken. Wij helpen ook mee aan een beter werkende arbeidsmarkt. Randstad leidt zo’n 8500 mensen op.”

ALAIN MOUTON

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content