Geen CO2-uitstoot en geen koeriers die vastzitten in het verkeer. De argumenten van de jonge Brusselse kmo Ecopostale, een "logistiek bedrijf met nulemissie", trekken veel aandacht. En nu het succes van ecologisch verantwoorde bedrijven zich doorzet, lijken ze stilaan weerklank te vinden. Twintig maanden na de oprichting draait het bedrijf break-even, volgens stichter Nicolas Etienne.
...

Geen CO2-uitstoot en geen koeriers die vastzitten in het verkeer. De argumenten van de jonge Brusselse kmo Ecopostale, een "logistiek bedrijf met nulemissie", trekken veel aandacht. En nu het succes van ecologisch verantwoorde bedrijven zich doorzet, lijken ze stilaan weerklank te vinden. Twintig maanden na de oprichting draait het bedrijf break-even, volgens stichter Nicolas Etienne. Dertien witte voertuigen met het groen-blauwe logo van Ecopostale doorkruisen dagelijks de straten van Brussel. Van fietsen tot elektrische vrachtwagentjes. Maar de 'cyclocargo's' springen het meest in het oog. Die elektrisch aangedreven driewielers (waarde: meer dan 8000 euro) zijn zowat het uithangbord van Ecopostale. Het bedrijf speelt ze uit als een opvallend reclamemedium en verhuurt ze zelfs voor events. De basisactiviteit van Ecopostale is het sneltransport van brieven en kleine pakjes. De kmo belooft zijn klanten dat zendingen binnen het halfuur worden opgehaald en twee uur of uiterlijk een halve dag later op hun bestemming worden afgeleverd. Snelheid en milieuvriendelijkheid zijn de twee troeven die Ecopostale in zijn marketing uitspeelt: een koerier per fiets of cyclocargo stoot geen CO2 uit. Op verzoek berekent het groene bedrijfje zelfs voor zijn klanten hoeveel CO2-uitstoot ze besparen door voor een koerier met nulemissie te kiezen. Zo kunnen de klanten hierover communiceren in publicaties zoals jaarverslagen en persberichten. Het gros van de expresleveringen (tussen 750 en 1000 pakjes per maand) gebeurt uiteraard in Brussel. Het kan verbazen, maar Ecopostale is meer dan een lokale koeriersdienst. De klanten kunnen er ook terecht voor nationale en internationale zendingen. "We konden niet anders", zegt Etienne. "Voor onze klanten is het immers eenvoudiger als ze maar één koeriersdienst nodig hebben voor al hun zendingen." Leveringen op grotere afstand gebeuren uiteraard niet per fiets of cyclocargo. Die opdrachten worden uitbesteed aan grote spelers, voor wie de nulemissie niet noodzakelijk een topic is. "We willen een globale dienstverlening aanbieden. Stadsverkeer is trouwens de grootste boosdoener inzake CO2-uitstoot. Een vliegtuig stoot natuurlijk heel wat CO2 uit, maar de uitstoot in verhouding tot het vervoerde gewicht per kilometer ligt bij een vliegtuig lager dan bij de meest milieuvriendelijke auto. Bij de keuze van onze onderaannemers proberen we natuurlijk wel voorrang te geven aan bedrijven die inspanningen doen om het milieu te beschermen." De nationale en internationale zendingen vertegenwoordigen ongeveer 30 procent van de bedrijfsactiviteit. BNP Paribas Fortis is de grootste klant van Ecopostale, naast Brusselse advocatenkantoren en merken als Nespresso. Sneltransport is niet de voornaamste bezigheid van het jonge bedrijf. Etienne ontwikkelde ook een distributiepoot die grootschalige zendingen behandelt en regelmatige of eenmalige bedelingen organiseert. Slim gezien, want het verzekert de kmo van terugkerende volumes. Zo bezorgt Ecopostale de correspondentie tussen de negentien vestigingen van Actiris (de Brusselse VDAB) en de levering van drukwerk zoals de driemaandelijkse folder van Tour & Taxis. Momenteel komt het meeste werk echter van TNT. Dat bedrijf, dat zijn CO2-uitstoot tegen 2020 met 40 procent wil verminderen, besloot in België Ecopostale in te schakelen voor zijn zogenaamde last mile-leveringen. Elke ochtend krijgt Ecopostale van TNT een lading brieven en pakjes die het bij de eindklant aflevert. Samen ongeveer 300 leveringen per dag. De kmo doet dat met twee cyclocargo's in de kleuren van TNT. Ecopostale haalt dan ook een aanzienlijk deel van zijn omzet van TNT. "Sinds een paar maanden halen we meer dan 40.000 euro omzet per maand", zegt Etienne voorzichtig. Het volume dat TNT in een stad heeft, weegt dan ook zwaar door in de overweging van Etienne om een tweede vestiging te openen. Vandaag is Ecopostale alleen in de hoofdstad actief, maar de ondernemer denkt erover om het model over een paar maanden in een tweede Belgische grootstad op te starten. Al is de beslissing nog niet helemaal rond, want de opening van een tweede vestiging komt volgens Etienne neer op een investering van 50.000 euro en de aanwerving van vier mensen. CHRISTOPHE CHARLOT