Westerse zakenlui die naar China vertrekken, op zoek naar nieuwe klanten, mogen op beide oren slapen: ze zullen er kunnen golfen als ze daar tijd voor hebben. De Chinezen beschouwen de golfsport niet langer als een uitwas van het kapitalisme.
...

Westerse zakenlui die naar China vertrekken, op zoek naar nieuwe klanten, mogen op beide oren slapen: ze zullen er kunnen golfen als ze daar tijd voor hebben. De Chinezen beschouwen de golfsport niet langer als een uitwas van het kapitalisme. Zo heeft China een heuse industriële productie van golfclubs opgestart en gebruikt het daarvoor een tiende van alle titanium die in het land te vinden is. Het percentage van de Chinese bevolking dat golf speelt, is heel klein: amper één op duizend. Wat alles samen toch een aardig aantal spelers oplevert. De economische groei heeft in China een middenklasse gecreëerd die meer fairways en greens wil , zodat promotoren van golfterreinen stilaan ook akkerland innemen. China heeft vandaag zo'n 200 golfbanen, maar daar komen er ieder jaar vijftig bij. Bovendien worden in 2005 niet minder dan vier grote toernooien voor profspelers in China georganiseerd. Zopas vonden de Volvo China Open in Sjanghai en de Omega Hong Kong Open plaats. Tijdens de lente volgen dan de Johnnie Walker Open in Peking en de BMW Asian Open in Sjanghai. De Volvo Open werd al tien keer in China gespeeld, maar het was de eerste keer dat het toernooi ook werd opgenomen in de Europese Tour. Dat wijst op een internationalisering van het toernooi en een snel stijgend niveau. Volvo was trouwens de eerste Europese golfsponsor die naar China trok. Mel Pyatt, die aan het hoofd staat van Volvo Event Management, zei onlangs tegen het persagentschap Reuters: "Volvo heeft zijn naam overal in de wereld in verband gebracht met de golfsport en dus ook in China. Het is goed dat de mensen zich voor deze discipline interesseren als vrije-tijdsbesteding of als echte sportbeoefening. Op die manier zou de golfsport ook stilaan de jongere en dynamische leeftijdsgroepen moeten aanspreken." In China is de return alvast gegarandeerd: de media volgen er de toernooien van heel dichtbij. "De televisie volgt de golfsport, net zoals de glossy magazines," weet Pyatt. Als de golfsport zo snel blijft groeien, zullen de Chinezen ook heel snel hun achterstand op het gebied van infra-structuur goedmaken. De opleiding van spelers die een hoog niveau kunnen halen, is weer een ander verhaal. Toernooien die zowel voor de Aziatische als Europese Tour in aanmerking komen, zetten China meteen ook op de wereldkaart van de golfsport. Maar de thuisspelers zijn dan in de minderheid, zodat de Chinese golfers lang niet allemaal de kans krijgen om het op te nemen tegen de beste buitenlanders. Dat zou een perfecte manier zijn om vooruitgang te boeken. Op lange termijn komt ook dat wel voor elkaar. Afspraak over tien jaar, met de golfende Chinezen. John Baete