Zijn entourage en zijn eigen zoon Peter kunnen het alleen maar bevestigen: de zeventigjarige Hubert Carpentier van de Waalse bioscoopgroep Imagix bruist meer dan ooit. "Hard werken houdt een mens jong," is zowat het levensmotto van de man die destijds door zijn zwager Albert Bert - de overleden peetvader van de Kinepolisgroep - overtuigd werd om het ook als bioscoopuitbater te proberen.
...

Zijn entourage en zijn eigen zoon Peter kunnen het alleen maar bevestigen: de zeventigjarige Hubert Carpentier van de Waalse bioscoopgroep Imagix bruist meer dan ooit. "Hard werken houdt een mens jong," is zowat het levensmotto van de man die destijds door zijn zwager Albert Bert - de overleden peetvader van de Kinepolisgroep - overtuigd werd om het ook als bioscoopuitbater te proberen. Toen Carpentier een jaar geleden een nieuwe multiplex met tien bioscoopzalen opende in Doornik, gaf hij zichzelf één jaar de tijd om 450.000 bezoekers te lokken. Dat betekende een groei met 50 % tegenover de oude zalen in het centrum van de Waalse kathedraalstad. Die uitdaging heeft hij ook helemaal waargemaakt. "Dat we de kaap van de 500.000 niet konden ronden, heeft te maken met een licht tegenvallende zomer en met een zwakkere programmering in september," zegt Carpentier. "Pas vanaf oktober pakken we uit met grote affiches."De chief executive officer en eigenaar van Imagix (dat ook een multiplex uitbaat in Bergen) moest het voorbije jaar met lede ogen toekijken hoe filmdvd's steeds sneller na de release in de bioscoop worden aangeboden. Bij Imagix maken ze er dan ook geen geheim van dat het Franse voorbeeld in ons land navolging zou verdienen. "In Frankrijk is bij wet bepaald dat er een halfjaar moet liggen tussen de ene release en de andere," zegt Carpentier. "Daarbij denken we niet alleen aan de belangen van de bioscopen, maar ook aan die van de horeca. Hoe meer mensen naar de cinema gaan, hoe beter de cafés en de restaurants draaien. In Frankrijk beseffen ze dat."Als 'oude vos' Carpentier terugblikt op de eerste 365 dagen, komen er goede en minder goede herinneringen boven. Aan de pluszijde was er de meer dan voortreffelijke respons van het publiek en de media op de gewaagde investering van 10,5 miljoen euro en de bouw van 2000 nieuwe pluchen zetels. Minder positief waren de kinderziekten van de apparatuur, waardoor er al eens een film vertraging opliep of zonder meer verdaagd moest worden. "Die kinderziekten hebben we nu gelukkig onder controle," aldus Carpentier. De aangekondigde komst van een zonnecenter of horecazaken bleef tot hiertoe dode letter aan de Boulevard Delwart in Doornik. Maar daar komt nu wel spoedig verandering in. "We hebben misschien te lang geloofd in een verankering met lokale zakenlui," heet het. "Nu zijn de onderhandelingen bijna rond met een aantal grote ketens. Tegen begin volgend jaar zullen een Italiaans restaurant, een brasserie, een loungebar en een crèche hun deuren openen. Ook dat zal meer volk trekken."En of hij nog andere projecten in zijn achterzak heeft zitten? "Nee, voorlopig niet. Groei is iets wat je niet mag bruuskeren."IS: CEO en eigenaar van Imagix VRIJE TIJD: cinema KCa