Ze wijzen elk interview af, hoeden er zich voor vertrouwelijke informatie over hun beschermelingen te laten uitlekken en waken er angstvallig over dat ze niet samen met hun pupillen op de foto prijken. Zelfs in de eindgenerieken van hun films worden ze verzwegen. Kortom, het voetlicht is voor de filmsterren, terwijl hun agenten de schaduw opzoeken. Het gaat om invloedrijke personages in de industrie van de zevende kunst. In Frankrijk verdelen minder dan tien filmimpressariaten de markt onder elkaar. In België zijn ze zo goed als onbestaande.
...

Ze wijzen elk interview af, hoeden er zich voor vertrouwelijke informatie over hun beschermelingen te laten uitlekken en waken er angstvallig over dat ze niet samen met hun pupillen op de foto prijken. Zelfs in de eindgenerieken van hun films worden ze verzwegen. Kortom, het voetlicht is voor de filmsterren, terwijl hun agenten de schaduw opzoeken. Het gaat om invloedrijke personages in de industrie van de zevende kunst. In Frankrijk verdelen minder dan tien filmimpressariaten de markt onder elkaar. In België zijn ze zo goed als onbestaande. Dat verklaart meteen waarom de meeste Belgische acteurs en regisseurs die naam waardig onder contract liggen bij een Parijs agentschap. En niet de minste: Cécile de France heeft bijvoorbeeld gekozen voor Artmédia, in zijn soort de belangrijkste structuur in Europa. Het heeft zijn hoofdkwartier in het zevende arrondissement, vlak bij de Eiffeltoren. Het vertegenwoordigt onder meer Catherine Deneuve, Daniel Auteuil en Gérard Depardieu. Benoît Poelvoorde zit bij VMA (Voyez Mon Agent), een filiaal van Artmédia dat een behoorlijk deel van de vaste waarden van het witte doek in huis heeft. Van Poelvoorde zullen ze geen spijt gehad hebben bij VMA. Hij wordt tot de best betaalde acteurs van Frankrijk gerekend en hij draait veel, wat een meevaller is voor zijn agentschap, vermits het zich een commissie van 10 procent toe-eigent. Zo incasseerde Poelvoorde 950.000 euro met de film 'Podium', waarin hij een dubbelganger van Claude François vertolkt. Poelvoorde is trouwens niet de enige Belg waarin de Parijse managers geïnteresseerd zijn. Samen hebben Artmédia en VMA de hand gelegd op vooraanstaande Waalse en Brusselse artiesten van voor of achter de camera, onder wie regisseur Joachim Lafosse, die eveneens op Cannes staat met zijn film 'A Perdre la Raison'. En omdat de taak van een impresario er ook in bestaat het talent van morgen te ruiken, hebben ze ook onze landgenoten Marie Kremer, François Vincentelli en Jean-Luc Couchard - die nog maar aan het begin van hun carrière staan - onder de vleugels genomen. In de hoop dat ze weldra zullen uitvliegen... Wie Matthias Schoenaerts nog een rol wil aanbieden, moet voortaan bij Ubba (Une bien bonne agence) aankloppen. Dat agentschap werd in 2007 opgericht door twee ex-medewerksters van Artmédia, dat overigens 51 procent van de aandelen in handen heeft. Het dient gezegd dat, met een tiental Belgen in hun stal, Artmédia en zijn filialen nauwelijks plaats laten aan hun rivalen. Wat is nu precies de rol van die zeer discrete agenten? Ze adviseren hun poulains en ze bezorgen hun een plaatsje in producties, maar ze onderhandelen ook over hun contracten. Niet veel acteurs zijn voldoende onderlegd om de juridische geheimen en de vele wolfijzers en schietgeweren van de filmindustrie te ontcijferen. En dan hebben we het nog niet over de talrijke ingewikkelde conventies die tegenwoordig rond de verschillende inkomstbronnen gesloten worden, zoals de vertoningen in zaal, de verkoop van dvd's, de pay-per-view, de uitzending op televisie en de eventuele afgeleide producten. Het draait bij de agent echter niet alleen om geld. Hij is ook de vertrouwenspersoon die om 2 uur 's nachts de actrice troost die in haar loge ingestort is omdat de regisseur haar voor het hele team voor schut heeft gezet. "De agent is als een dokter die naar zijn patiënten luistert", zegt de beroemdste onder hen, Dominique Besnehard, een ex-werknemer van Artmédia die filmproducent geworden is, het enige beroep dat een agent niet mag uitoefenen. Wie deel uitmaakt van een befaamd agentschap krijgt tegelijk ook toegang tot een uiterst select netwerk. De gigant Artmédia heeft 600 talenten in portefeuille, die verdeeld worden onder acht interne agenten. Lid zijn van een besloten clubje bevordert ook de contacten. Zo ontmoette Benoît Poelvoorde enkele jaren geleden Gérard Depardieu in de kantoren van VMA, waar de Waal hem voorstelde mee te spelen in een komedie die hij toen van plan was in te blikken. Dankzij Isabelle de la Patellière (nog maar eens VMA), die de carrière van de Brusselse cineast Joachim Lafosse en van Isabelle Huppert managet, speelde die laatste mee in Lafosses film 'Nue Propriété' (2006). De deelname van de beroemde actrice zorgde er toen voor dat de producenten eindelijk voldoende fondsen konden bijeenbrengen. De Française liet zelfs de helft van haar gebruikelijk salaris (ongeveer 600.000 euro) vallen. Uiteindelijk, zo wordt gezegd, was ze echter ontevreden over het resultaat en het aantal van haar scènes dat na de montage overbleef en boycotte ze de promotie van de film. Om maar te zeggen dat een agent gelukkig kan maken, maar dat men de rest er ook moet bijnemen. PIERRE MOLITERNI, TENDANCESWie deel uitmaakt van een befaamd agentschap krijgt toegang tot een uiterst select netwerk.