Hoewel de concurrentie uit het Verre Oosten bikkelhard is, handhaaft Le Compte zich in de confectie- niche van het ribfluweel met sportieve kleding en jeanscollecties.
...

Hoewel de concurrentie uit het Verre Oosten bikkelhard is, handhaaft Le Compte zich in de confectie- niche van het ribfluweel met sportieve kleding en jeanscollecties.Het Aalsterse Le Compte, dat in de jaren '50 werd opgericht als eenmansbedrijfje, groeide de afgelopen vier decennia uit tot een van Europa's specialisten in ribfluweel. Le Compte haalt gemiddeld een jaarlijkse omzet van 330 miljoen frank, met in het verleden pieken tot 400 miljoen. "We weven, snijden en werken af," zegt commercieel manager Philippe Persoons, "en toch leverden we tot voor kort uitsluitend halffabrikaten. We staan sterk in de niche van het ribfluweel voor pantoffels en de platte weefsels die op tuinmeubels worden aangebracht." Le Compte beweegt zich in conjunctuurgevoelige markten, die onder zware druk staan van de concurrentie uit het Verre Oosten. Seizoensgebonden markten, bovendien. "Om het rendabel te houden, moeten we ons op verschillende niches storten." Daarom kwam product manager Jacques Carrette het bedrijf versterken. Zijn opdracht bestond erin een confectievleugel binnen Le Compte op te starten die wél een totaalproduct aflevert. "In twee weken bouwden we een volledige collectie uit," toont Carrette. "Sportieve kleding en jeans krijgen hier alle mogelijke bewerkingen. Ons gamma telt 20 verschillende kwaliteiten." Met zijn zomercollectie bespeelde Le Compte vooral de Franse en de Duitse markt. Bij wijze van test, want de echte vuurdoop komt er met de wintercollectie in platte weefsels en ribfluweel. Carrette : "Op termijn moet ons netwerk van verkopers in de hele Europese Unie actief zijn." Le Compte is met zijn tachtig werknemers een relatief klein bedrijf in de sector. Het puurt 35 % van zijn omzet uit de pantoffelmarkt, 27 % uit meubelstoffen. Het resterende deel komt uit confectie-activiteiten. Het kan onder meer teren op een stijgende dollarkoers en profiteren van de antidumpingwet die de textielinvoer aan banden legt. De stap naar confectie was trouwens een logische stap. Jacques Carrette : "Binnen het bedrijf waren de technologie en knowhow aanwezig om een collectie uit te bouwen. Bovendien bestond er interesse bij grote kledingketens en hun leveranciers om onze sportieve kleding te kopen. Met een gedreven prospectie moet ons klantenbestand nog kunnen aandikken."Op korte termijn moeten de ribfluweelspecialiteit en de confectievleugel in perfecte symbiose naast elkaar kunnen bestaan. Maar Carrette voorziet een fikse groei van het confectie-aandeel in Le Comptes productie. "We werken in een markt die zich heel snel ontwikkelt, maar die ook overvol is. Wij hebben evenwel iets extra's te bieden : de meeste concurrenten werken met afspraken en langetermijncontracten, en kunnen moeilijk op prangende vragen inspelen. Wij hebben wel de mogelijkheid om op heel korte termijn aanzienlijke oppervlakten te weven. Dat moeten we in ons voordeel kunnen aanwenden." Als het lukt, volgen er investeringen, voorspelt Persoons.JACQUES CARRETTE EN PHILIPPE PERSOONS (LE COMPTE) In twee weken bouwde de specialist in ribfluweel een nieuwe collectie sportieve kleding en jeans uit.