De files beu?

Ad Van Poppel medewerker Trends

Vanaf oktober kunnen automobilisten die twee jaar hun rijbewijs op zak hebben zonder bijkomend examen ook op de motor. Met beperkingen: maximaal 125 cc en 15 pk. We testten alvast de Honda XLR 125.

Bent u ook die files beu? Pak dan de motorfiets. Vanaf oktober is dat mogelijk voor automobilisten die geen specifiek motorrijbewijs op zak hebben. Dan gaat immers een nieuwe regeling in waardoor iedereen die al twee jaar een rijbewijs B op zak heeft, zonder bijkomend examen op een motorfiets mag met een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en een vermogen van 15 pk.

Maar is zo’n 125 cc’er nu echt een alternatief voor de auto? Wij namen de proef op de som met de Honda XLR 125, een ééncilinder viertakt in een off-the-road jasje. De motor is vrij hoog, zit goed en ziet er redelijk robuust uit. In het stadsverkeer heeft u een redelijk goed overzicht van het andere verkeer, wat zonder meer positief is. Bovendien is de motor zeer wendbaar. Het vermogen van de XLR wordt via een vijfversnellingsbak naar het achterwiel gebracht. Er is geen toerenteller voorzien, maar op de kilometerteller staat aangegeven bij welke snelheid u best schakelt.

Natuurlijk mag u geen grootse prestaties verwachten van zo’n motor. De XLR is een viertakt, een motortype dat het bij kleinere cilinderinhouden qua vermogen moet afleggen tegen tweetaktmotoren. Maar algemeen valt de bruikbaarheid in het verkeer reuze mee. U kan tamelijk goed mee met de rest van het verkeer en bent niet veroordeeld tot de uiterst rechtse rijstrook. Met 100 kilometer per uur op de teller komt u vrij snel langs het tragere verkeer. En als het verkeer stokt, kan u met de motor nog altijd makkelijk tussen de rijen auto’s door.

De Honda XLR 125 is wel een motortje dat goed op toeren moet worden gereden. Bij lage toerentallen heeft het niet veel fut. Dus komt het er op aan het gas flink open te trekken. We hebben de motor wel onder ideale weersomstandigheden kunnen uitproberen: zon en geen te harde wind. Wellicht krijgt de 125 cc’er het bij flinke tegenwind heel wat moeilijker.

De remkracht van de XLR is goed; vooral de voorrem is krachtig. Het verbruik is lachwekkend laag: nog geen vier liter per honderd kilometer. Nadeel van deze motor is de zeer onhandig op de carburateur geplaatste choke. Tijdens het rijden moet u dus onder de tank friemelen om de choke te vinden. Met zomerhandschoenen aan gaat dat nog, met dikkere winterexemplaren wordt het al wat moeilijker.

Ten slotte nog dit: de kilometerteller van het testmodel was aan de optimistische kant. Die telde zeker 10% meer kilometers dan in werkelijkheid onder de wielen doorgingen.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content