Winter of zomer, spitsuur of niet, de koeriers op twee wielen van EcoBike zijn in snelheid niet te kloppen.
...

Winter of zomer, spitsuur of niet, de koeriers op twee wielen van EcoBike zijn in snelheid niet te kloppen.Als het in New York en in Londen kan, dan kan het ook in Antwerpen. Tot die conclusie kwam Johnny Quidé toen hij in beide wereldsteden koeriers per fiets aan het werk zag. In 1993 raapte hij zijn moed en zijn centen bijeen om op een al overbezette markt van wal te steken met de bvba EcoBike. Om op alle weer voorzien te zijn, kregen de pedaalhelden beschermende kledij, rugzakken en draagtassen van het gespecialiseerde Duitse merk Ortlieb. Pers, radio en tv waren vol lof over het originele initiatief, zodat de fietskoeriersdienst ook zonder reclamecampagne onder de aandacht van het bedrijfsleven kwam. De opdrachten volgden, al was er vaak enige overredingskracht nodig om de klant te laten inzien dat een fiets ook een transportmiddel is. Dat is niet evident in een land waar de meesten de wagen nemen om naar de bakker om de hoek te gaan. De beperkte actieradius van de fiets bleek al spoedig een ernstige handicap. Klanten haakten soms af omdat ze voor grotere afstanden al was het maar Brussel toch weer bij de concurrentie moesten zijn. Daarom werd in 1994 de service van EcoBike uitgebreid met motoren. Niet alleen Brussel en Charleroi, maar ook Amsterdam, Parijs en Bonn werden nu bereikbaar. Vandaag leggen de motorkoeriers tussen de 80.000 en 120.000 km per jaar af en realiseren 75 % van de jaaromzet. Die bedraagt momenteel 16 miljoen frank, maar Johnny Quidé voorspelt een stijging van 25 % in 1997. De piekperioden liggen vlak voor en vlak na de zomervakantie en aan het einde van het jaar wanneer de relatiegeschenken ter bestemming moeten geraken. Voor het overige is de frequentie van de opdrachten onvoorspelbaar. "Wij moeten heel flexibel kunnen blijven. Onze koeriers zijn zelfstandige onderaannemers. Voor onze administratie doen wij een beroep op de diensten van een bedrijvencentrum." Vanuit de sinjorenstad zet de expansie zich voort. Sedert de verhuizing van de hoofdzetel naar Hoboken, gebeurt de dispatching via een nationaal 0700-nummer. Antwerpen heeft nu zestien mensen op de baan, Brussel vijf en Gent sedert midden januari drie. In Mechelen bestaat er een samenwerkingsakkoord met Bike & Go : zij bedienen het stadscentrum, EcoBike verzorgt de lange-afstandsopdrachten. Waarom kiezen bedrijven als Katoennatie, VTB/VAB en Thomas Cook voor een koerier op twee wielen ? "Wat telt zijn snelheid, service en prijs," weet Johnny Quidé. "Ecologische argumenten dragen wel bij tot het imago, maar geven nooit de doorslag." Behalve enkele eendagsvliegen is er in België nog altijd geen serieuze concurrentie opgedaagd. EcoBike heeft wel goede contacten met buitenlandse collega's. Tijdens een jaarlijkse internationale fietskoerierswedstrijd scharen ze zich rond de barbecue en wisselen ervaringen uit. JOHNNY QUIDE (L.) (ECOBIKE) Ecologische argumenten geven nooit de doorslag bij de keuze voor een fietskoerier. Wat telt zijn snelheid, service en prijs.