Callaway is al een poos wereldleider in golfmateriaal. Het bedrijf uit Carlsbad (Californië) staat genoteerd op Wall Street, met een beurswaarde van meer dan een miljard dollar. Over de hele wereld biedt Callaway meer dan 1700 mensen werk.
...

Callaway is al een poos wereldleider in golfmateriaal. Het bedrijf uit Carlsbad (Californië) staat genoteerd op Wall Street, met een beurswaarde van meer dan een miljard dollar. Over de hele wereld biedt Callaway meer dan 1700 mensen werk. Het succes van het merk is in de eerste plaats het verhaal van een man: Elly Callaway, die in 1982 zijn naam aan het merk gaf. De Amerikaanse zakenman komt uit Georgia en maakte fortuin in textiel en wijn. Zijn passie voor de golfsport leidde hem daarna in die richting: hij nam clubfabrikant Hickory Sticks over, in een emotionele bui. In die tijd was golfmateriaal nog lang geen business zoals vandaag. Maar in het begin van de jaren negentig lanceerde Callaway een revolutionair product: de Big Bertha, een driver met een naam die refereert aan het welbekende kanon. De club met stalen kop oogstte meteen een waanzinnig succes en zou de golfsport veranderen. Tot dan gebruikten zowel amateurs als professionals houten clubs voor de lange slagen. Maar met de Big Bertha werd golf plots een heel andere sport: balsnelheid, tolerantie of inertie, het veranderde allemaal. En vooral: de bal raakte meer dan tweehonderd meter ver. Hoewel het prijskaartje niet minnetjes was, moest plots iedere golfer een driver met een stalen kop hebben. Sinds die eerste succesgolf is Callaway blijven groeien. Daarvoor zorgden nieuwe materialen en technische ontwikkeling, die het gamma voortdurend uitbreidden en verbeterden. Om technologische grenzen te blijven verleggen, werkte Callaway samen met het Amerikaanse leger, de NASA, Boeing en Lamborghini. Met altijd hetzelfde doel voor ogen: het makkelijker maken om de bal goed te raken, de bal zo ver mogelijk kunnen slaan en dat zonder dat het ronde dingetje al te veel van zijn koers afwijkt. Aerodynamisch vernuft, materialen als titanium of grafiet: in Carlsbad proberen de ingenieurs ieder detail zo ver mogelijk te verfijnen. Elly Callaway overleed in 2001, maar zijn opvolgers trekken het succesverhaal door. Het merk blijft technologisch innoveren om het spelletje makkelijker en toegankelijker te maken. De Epic, een nieuwe driver en opvolger van de Big Bertha, is nu al een fenomenaal succes. De jongste cijfers van Callaway waren zo goed dat Nike beslist heeft zich wat minder op de golfsport te concentreren. Miguel Tasso