Aanvankelijk was Jeroen Lissens journalist bij de zakenkrant De Tijd. Ruim tien jaar geleden stapte hij over naar het bedrijfsleven, maar in 2017 keerde hij terug naar de krant, waar hij de redactie Ondernemen leidde. Een jaar geleden werd hij communicatiemanager bij BMW Group Belux.
...

Aanvankelijk was Jeroen Lissens journalist bij de zakenkrant De Tijd. Ruim tien jaar geleden stapte hij over naar het bedrijfsleven, maar in 2017 keerde hij terug naar de krant, waar hij de redactie Ondernemen leidde. Een jaar geleden werd hij communicatiemanager bij BMW Group Belux. Waarom ruilde u de journalistiek voor deze functie? JEROEN LISSENS. "Het grote kantelpunt in mijn loopbaan was toen ik in 2008 De Tijd verliet voor het bedrijfsleven en communicatiemanager werd bij Optima Bank. Ik voelde de drang de dingen ook eens van de andere kant te bekijken. Voor deze functie speelde mijn interesse voor auto's en techniek, die ik altijd al had. De combinatie van die belangstelling en communicatie sprak me erg aan. Communicatie is een vak apart, maar je hebt pas een echte meerwaarde als je ook inzicht hebt in de dossiers waarover je communiceert.Extra boeiend is dat onze industrie volop in beweging is. Er is de elektrificatie en het autonoom rijden. Ook de traditionele beroepen in onze sector krijgen een andere invulling. De klassieke autodealer is geëvolueerd tot een mobiliteitsexpert." Hoe kijkt u terug op dit eerste jaar? LISSENS. "Erg leuk was dat ik er als buitenstaander ingerold ben. Ik had geen roots in de automotive, behalve dat ik met een BMW reed en een BMW-motor had ( lacht). Het grote voordeel is dat je elders opgedane ervaring meebrengt. De jaren bij De Tijd en als communicatiemanager in de financiële sector hebben me een brede kijk bezorgd. Ik zag heel veel bedrijven, heel veel afdelingen ook. Je ziet hoe ze gerund worden, wat goed loopt in de communicatie en wat minder draait. Uitdagend is dat er wel wat zaken zijn om over te communiceren bij BMW, maar ook bij MINI en de motorfietsenafdeling BMW Motorrad." U doet de communicatie van een internationaal bedrijf op de Belgische markt? Welke implicaties heeft dat? LISSENS. "Je maakt deel uit van de structuur, dat merk je vanaf dag één. Tegelijk zijn de communicatielijnen met de hoofdzetel in München erg kort. Die intense wisselwerking heeft een dubbel voordeel. Enerzijds hebben we een directe kijk op wat in het bedrijf gebeurt, wat maakt dat het informatiegehalte van onze communicatie hoog is. Anderzijds staat de hoofdzetel ook open voor onze lokale eigenheid."Zo hebben we een project opgezet waarbij in zeven Belgische steden hybride wagens automatisch overschakelen op elektrisch rijden als ze het stadscentrum binnenrijden. Als we zo'n idee op tafel leggen, hebben we een luisterend oor in München. We kregen ook meteen de ruimte om dat uit te werken. Wanneer je aan een nieuwe baan begint, hoop je altijd op zo'n samenwerking." Wat zijn de doelstellingen voor de komende jaren? LISSENS. "Er is natuurlijk de ambitie van het bedrijf zelf. BMW wil rendabel groeien. Die beide woorden zijn even belangrijk. Als communicatieverantwoordelijke koppel ik daar nog een ander doel aan: groeien en een nieuw publiek bereiken. Voor mij is het erg belangrijk dat we de bekendheid van BMW vergroten bij nieuwe groepen stakeholders en dat we de biotoop van de automotive overstijgen."