De eerste elektrische break

Zo’n twintig jaar geleden was de break of stationwagen razend populair. Onze wegen zaten vol Mondeo’s, Passats en Vectra’s. Vandaag is de SUV met voorsprong het populairste autotype. Dat is de reden waarom zo goed als alle elektrische auto’s op de markt SUV’s of cross-overs zijn. Die hoogbouw maakt het wat makkelijker om een EV verkocht te krijgen, aangezien die duurder zijn dan modellen met een verbrandingsmotor. Om dezelfde reden zijn elektrische auto’s standaard uitgerust met veel elektronische systemen en gadgets. Die gebruiken veel merken als argument in hun marketing, of wanneer ze op het hoge prijskaartje van hun elektrische auto’s worden gewezen: “Ja, maar hij is wel heel goed uitgerust…”

MG roeit tegen de stroom in: de MG 5 is de eerste elektrische break die bij ons op de markt komt. Een elegante lijn heeft hij alvast, maar zijn grote deugd is de voor een elektrische auto schappelijke instapprijs: net geen 34.000 euro. Wij trokken op pad met de best uitgeruste versie met de grootste batterij (60 in plaats van 50 kilowattuur, 380 in plaats van 310 kilometer autonomie), met een prijskaartje van 38.485 euro. Nog altijd minder dan pakweg 98 procent van de concurrentie.

Eigenlijk is er aan deze MG 5 niets wat je mond open doet vallen, maar er is ook geen reden waarom je hem zou neersabelen: alles valt keurig binnen de norm, maar ook niet meer. De afwerking is goed, maar met wat leemtes, zoals de beschadigde kunststof in de boordplank of een rubberen raamdichting die niet goed geplaatst is. En de akoestische isolatie kon beter, want je hoort heel wat rolgeluiden. Het rijgevoel is best aangenaam: het extra gewicht van de batterij laat zich niet voelen zoals bij veel EV’s. Wel voel je het weelderige koppel, dat typisch is voor een elektrische motor. Als je heel fors accelereert, krijgt de voortrein het even heel moeilijk en slippen de wielen door.

Ook weer typisch voor een elektrische auto is dit moeilijke compromis: enerzijds moeten de banden zo weinig mogelijk rolweerstand bieden, want dat komt de autonomie niet ten goede, maar anderzijds is de grip van de banden – de mate waarin die zich vastbijten in het asfalt – evenredig met hun vermogen om een hoog motorkoppel in goede banden te leiden.

MG 5

Motor

elektrisch, 156 pk, 280 Nm

Batterij: 50 of 60 kWh

Prestaties

Top: 185 km/u

0-100 km/u in 8,3 sec.

Norm: 17,5 kWh/100 km

Test: 21,2 kWh

Autonomie (norm): 310 km (50 kWh) en 380 km (60 kWh)

Autonomie (test): 285 à 300 km met batterij 60 kWh

Instapprijs

33.485 euro

+ Instapprijs

– Rolgeluid

3 x MG 5

1 De SUV of cross-over blijft scoren, omdat hij een groter gevoel van veiligheid geeft, vaak handig is als gezinswagen en ook meer status uitstraalt. Dat neemt niet weg dat een break minstens even praktisch is en aangenamer rijdt dan een SUV. Een stationwagen heeft een lager zwaartepunt en heeft dus minder de neiging om over te hellen als je wat sneller door de bocht gaat. Daarom is het voor de ingenieurs makkelijker om de vering af te stellen met een goed compromis tussen dynamisch rijden (waarvoor een strakke vering nodig is) en comfort (zachtere vering). Wie echt graag met de wagen rijdt, verkiest daarom vaak een break boven een SUV.

2 MG is de vroegere Britse constructeur van de haast mythische sportwagentjes, maar heeft vandaag niets meer te maken met dat verleden. Het merk heeft Chinese eigenaars, die rationele modellen maken. De MG 5 is inderdaad een Chinese auto.

3 De MG 5 is zoals de meeste elektrische auto’s: met de huidige laadinfrastructuur in dit land is hij beperkt in gebruik. Ideaal voor om en bij de deur, maar niet voor lange verplaatsingen. Met het verbruik dat we tijdens de korte test optekenden, schatten we dat u met een paar inzittenden en wat bagage in de koffer veilig zit als u niet op meer dan 285 kilometer per laadbeurt rekent, vooral als u zich op de autoweg waagt en 120 kilometer per uur rijdt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content