De Duitsers komen

Nog dit jaar hoopt de Duitse elektronicaketen Media Markt zijn eerste winkel in België te openen. Zal het minimalistische concept ook de veeleisende Belgische consument kunnen verleiden?

De Duitse distributiegroep Metro, nummer drie in Europa, zal wellicht dit jaar zijn tweede stap op Belgische bodem zetten. Na de entree vorig jaar van dochter Kaufhof, die de warenhuisketen Inno overnam, is het nu de beurt aan de elektronicaketen Media Markt. De primeur is allicht voor Brussel, maar ook in Antwerpen, Charleroi, Gent, Hasselt en Luik onderzoekt de keten de mogelijkheid om nieuwe winkels te openen. Voor het aan bloedarmoede lijdende Antwerpse Century Center zou dat goed nieuws zijn, want Media Markt is zonder twijfel een publiekstrekker van formaat.

België, het laatste witte vlekje

Media Markt is Europees marktleider op het vlak van consumentenelektronica. Daaronder vallen onder meer telecommunicatie, computers, fotografie, hifi en elektrische huishoudtoestellen. De eerste winkel van de groep opende eind de jaren zeventig zijn deuren in München. Een primeur, want tot dan kon de consument voor zijn elektronica alleen terecht bij de kleine gespecialiseerde vakhandel of in een beperkte afdeling van het lokale warenhuis. Tien jaar later begon de internationale expansie. Er kwamen vestigingen in Frankrijk (1989), Oostenrijk (1990), Zwitserland (1994), Hongarije (1997), Polen (1998), Nederland (1999), Italië (1999) en Spanje (1999) Dit jaar wordt België dus het tiende land waar de groep operationeel wordt.

Dat Media Markt naar ons land komt, mag geen verrassing heten: België was voor de groep zowat het laatste witte vlekje op de kaart van West-Europa. In totaal zouden er nu al 260 winkels zijn. De ruim 16.000 werknemers realiseerden in 2000 een omzet van meer dan 6 miljard euro. Dit jaar wil de groep nog veertig à vijftig nieuwe winkelpunten openen over heel Europa. Toch ligt de klemtoon van de expansie op het thuisland, waar de groep nu al 150 vestigingen heeft.

Media Markt profileert zich als een A-merk. Het winkelconcept staat voor permanent lage prijzen, het grootste assortiment, de nieuwste producten en een goede service. In tegenstelling tot de meeste concurrenten kiest Media Markt ervoor om zijn winkels zeer diep in het stadscentrum in te planten. De oppervlakte van de winkels varieert van 2500 tot 5000 vierkante meter en het assortiment loopt op tot 50.000 artikelen. De groep heeft een sterk gedecentraliseerde structuur. Het lokale management krijgt heel wat verantwoordelijkheden toebedeeld. Daardoor moeten de winkels in staat zijn om in te spelen op lokale cultuurverschillen en gevoeligheden. De Franse consument verkiest bijvoorbeeld steevast een wasmachine met de opening aan de bovenkant. In ons land gaat de voorkeur uit naar wasmachines met een deurtje aan de voorkant. Toch grijpt de standaardisatie om zich heen. Digitale camera’s, computers en gsm’s zijn al mondiale producten geworden.

Uitzuivering bij de zelfstandigen?

Volgens het vakblad Elektro-Verkoop realiseerde de hele sector in 2000 een omzet van iets meer dan 1,36 miljard euro in ons land. Een minieme stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Vic Ragoen is algemeen directeur bij Vanden Borre, dat behoort tot de Engelse groep Kingfisher. “De elektronicamarkt stagneert. Het volume stijgt wel, maar de waarde van producten zoals dvd’s en videospelers daalt constant.”

Bijna de helft van het Belgische omzetcijfer kwam in 2000 nog op rekening van zelfstandigen. De grote ketens (32%) en de aankoopgroeperingen (21%) breiden hun marktaandeel echter uit. “Toch is er nog altijd een te hoge densiteit aan winkels in België,” zegt Luc Wouters, die algemeen directeur bij de aankoopgroepering Expert is. “Ten opzichte van de ons omringende landen halen de Belgische winkels een bedroevend lage omzet. Een uitzuivering in het winkelbestand is dan ook wenselijk.”

Ook bij Vanden Borre denken ze dat vooral de kleine zelfstandigen het gelag zullen betalen. Vic Ragoen: “Op nauwelijks tien jaar tijd is het aantal elektronicazaken gezakt van 4000 tot minder dan 3000. Die evolutie zal alleen maar worden versneld door de komst van Media Markt.”

De Belgische ketens betonen alvast veel respect voor de Europese marktleider. Toch denkt iedereen voldoende gewapend te zijn. “De Belgische consument kiest voor de betere elektronica en dat impliceert ook een persoonlijke service. Is de Belg bereid om in vrij rudimentaire omstandigheden hoogwaardige apparatuur aan te schaffen?” vraagt Wouters van Expert zich af. Ook Krëfel, marktleider in België, plaatst vraagtekens bij het concept van Media Markt. “Al onze winkels bevinden zich aan de rand van de steden,” zegt financieel directeur Jos Van Belle. “Een goede bereikbaarheid en een ruime parking zijn onze belangrijkste troeven. Ik verwacht dat vooral de winkels die zich net als Media Markt in de stadscentra bevinden, het zwaar te verduren zullen krijgen. Ze hebben dezelfde nadelen als Media Markt, maar de Duitse mastodont kan dat misschien compenseren door zijn enorme assortiment en zijn scherpe prijzen.”

Dirk Van Thuyne [{ssquf}]

“Er is nog altijd een te hoge densiteit aan winkels in België.”

Luc Wouters, Expert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content