Vandaag, 19 november, en morgen, 20 november, organiseert het Belgisch Direct Mail Verbond ( BDMV) zijn "Le Themadag 98". De Post is er sponsor, maar vindt onder de hoofdsponsors ook een van haar concurrenten: Deutsche Post. Het is de eerste maal dat Deutsche Post in België zo nadrukkelijk op het voorplan treedt. De plannen liegen er dan ook niet om. Verkoopdirecteur Andreas ter Woort heeft er een account manager bijgehaald, Bart Schouppe, en binnenkort verhuist het bedrijf naar ruimere kantoren.
...

Vandaag, 19 november, en morgen, 20 november, organiseert het Belgisch Direct Mail Verbond ( BDMV) zijn "Le Themadag 98". De Post is er sponsor, maar vindt onder de hoofdsponsors ook een van haar concurrenten: Deutsche Post. Het is de eerste maal dat Deutsche Post in België zo nadrukkelijk op het voorplan treedt. De plannen liegen er dan ook niet om. Verkoopdirecteur Andreas ter Woort heeft er een account manager bijgehaald, Bart Schouppe, en binnenkort verhuist het bedrijf naar ruimere kantoren. In 1995 is Deutsche Post in Duitsland een privé-organisatie geworden. Sindsdien doet ze het uitstekend. In 1997 werd een omzet van 27,1 miljard DM (558 miljard frank) gehaald en een winst van 752 miljoen DM (15,4 miljard frank). Van de 370.000 werknemers in 1990 zijn er, zonder noemenswaardige sociale conflicten, nog 250.000 overgebleven.Deutsche Post heeft haar zinnen gezet op een internationale expansie. Sinds midden 1997 bestaat de internationale divisie - goed voor 2,1 miljard DM - uit drie takken: IPP ( International Parcel Post), IPS ( International Postal Service) en IMS ( International Mail Service). In België is Deutsche Post actief met pakjes en mailings. "En niet met remailings," zegt Andreas ter Woort ongevraagd. Remailing is het versturen van grote hoeveelheden post vanuit een derde, goedkoper land. Een gevoelig thema tussen postorganisaties.Op de pakjesmarkt heeft Deutsche Post zich zonet een 50%-participatie gekocht in de pakjesafdeling van het Britse Securicor. In het voorjaar werd een participatie van 25% genomen in DHL. In België heeft het bedrijf in 1997 al Belgian Parcel Distribution ( BPD) overgenomen (427,9 miljoen frank omzet in 1997). NIEUWE MARKT.In het segment van de direct mail is Deutsche Post actief in Engeland, België, Oostenrijk, Italië en Nederland. In de Verenigde Staten werd een grote acquisitie gedaan met Global Mail. "In België zijn we de beste voor mailings naar Duitsland," zegt Andreas ter Woort. Hij heeft het Belgische filiaal zelf opgestart in 1996. Ter Woort heeft een Nederlands paspoort, is in België opgegroeid en heeft tien jaar in Duitsland gewerkt, onder meer bij Lufthansa en Haniel (dat nu door de NMBS is opgekocht). Maar nu mikt Deutsche Post ook op een ander terrein. Dankzij het supermoderne postsorteercentrum op de luchthaven van Frankfurt profileert Deutsche Post zich als partner voor mailings die naar de hele wereld gaan. Dat sorteercentrum behoort bij het AFC (Air Mail Freight Center) dat Deutsche Post in Frankfurt heeft opgezet samen met Lufthansa Cargo en Frankfurt Airport, de uitbater van de luchthaven. "Het is een uniek centrum," zegt Andreas ter Woort. "We zijn de enige postorganisatie die zoiets heeft ( nvdr - de Nederlandse Post is nu op Schiphol een vergelijkbaar centrum aan het bouwen). Met 140 postorganisaties hebben we directe verbindingen." Voor mailings naar Duitsland heeft Deutsche Post geen echte concurrentie, maar met de wereldwijde mailings komt het postbedrijf op het terrein van de andere posterijen. In de eerste plaats onze eigen De Post, en in tweede orde de Nederlandse Post en de Britse Royal Mail, die beide actief zijn op de Belgische markt. Ook al is de aanwezigheid van de Royal Mail verzwakt sinds ze de zaak vanuit Nederland runnen. Welk marktaandeel Deutsche Post heeft? "Ik heb er geen idee van," zegt Andreas ter Woort. "Er zijn geen officiële cijfers beschikbaar." Een omzet wil hij niet kwijt. IMS is in België geen aparte vennootschap, momenteel wordt gewerkt aan de oprichting van een branch. "Ik kan wel zeggen dat we elk jaar met 50% zijn gegroeid, voor volgend jaar mikken we op 30%," zegt Andreas ter Woort. "Die groei komt hoofdzakelijk van het overnemen van marktaandeel." En dat is belangrijk, want op de markt van de direct mail is een concentratiebeweging merkbaar. Over tien jaar zullen er maar enkele spelers overblijven. Deutsche Post is nu al de nummer 1 in Europa en de nummer twee in de wereld na de Amerikaanse Post.Marktaandeel winnen is een kwestie van prijzen. "Zeker als het om mailings gaat van meer dan een miljoen stuks wordt de kwaliteit als vanzelfsprekend geacht, en is het alleen nog de prijs die telt," zegt Bart Schouppe. "Deutsche Post probeert daarbij nog wel haar imago van Gründlichkeit uit te spelen." G.M.