Hoe raakt iemand in de juwelensector verzeild? In het geval van Raymond Groenen begon het verhaal in de diamantwereld. Grootvader Groenen zat in de diamant en kleinzoon trad in diens voetsporen. Het vak leerde Raymond in de praktijk, meer bepaald bij een diamantair en bij het Antwerp World Diamond Centre (de vroegere Hoge Raad voor Diamant). In 1983 richtte hij samen met zijn echtgenote Micky en met Anne Goedemé het bedrijf Baskania op. "De naam komt van het Grieks en betekent 'betoverend', 'schitterend' of 'begeesterend'. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan die laatste betekenis", aldus Groenen.
...

Hoe raakt iemand in de juwelensector verzeild? In het geval van Raymond Groenen begon het verhaal in de diamantwereld. Grootvader Groenen zat in de diamant en kleinzoon trad in diens voetsporen. Het vak leerde Raymond in de praktijk, meer bepaald bij een diamantair en bij het Antwerp World Diamond Centre (de vroegere Hoge Raad voor Diamant). In 1983 richtte hij samen met zijn echtgenote Micky en met Anne Goedemé het bedrijf Baskania op. "De naam komt van het Grieks en betekent 'betoverend', 'schitterend' of 'begeesterend'. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan die laatste betekenis", aldus Groenen. Bij de oprichting van Baskania stonden de drie partners voor de keuze: seriewerk of unieke stukken. Het trio koos voor de tweede weg, niet meteen de makkelijkste. Het vergt immers jaren inspanning om een eigen merk in de markt te zetten. "We zijn al die tijd blijven groeien, in zoverre dat we momenteel een tiental mensen tewerkstellen. Zelf noemen we ze liever onze 'begeleiders'. Het gaat om zetters, goudsmeden, knoopsters, graveerders enzovoort. Hun vakkennis staat garant voor de degelijkheid van dit huis." Het ontwerpen gebeurt door Anne Goedemé in samenwerking met het echtpaar Groenen. "Aan de lancering van een nieuw model gaat een heel beslissingsproces vooraf. Alle facetten van het verhaal worden van naaldje tot draadje besproken, inclusief de smaak van onze klanten." De huisstijl van Baskania omschrijft Raymond Groenen als volgt: "Veel kleuren, grote stenen, luchtig en draagbaar. Ook op technisch vlak proberen we anders te zijn. Baskania is het aan zichzelf verplicht om origineel te blijven en tegelijkertijd toch op nieuwe trends in te pikken. We zijn namelijk te klein om zelf trendsettend te zijn in deze markt. Tot nog toe zijn we er gemakkelijk in geslaagd om uit het vaarwater van anderen te blijven. Die strategie willen we ook in de toekomst blijven volgen." Baskania heeft van het ministerie van Economische Zaken het statuut van kunstsmid gekregen, wat het bedrijf het recht verleent om aan kunst- en antiekbeurzen deel te nemen. "We maken juwelen op een klassieke manier, met materialen die daar al een paar honderd jaar voor worden gebruikt." Raymond Groenen reist geregeld de wereld rond, onder meer om natuurlijke parels te kopen. Parelsnoeren zijn namelijk een van de specialiteiten van het huis. "We sorteren die parels zelf en stellen vervolgens ontwerpen voor halskettingen samen. Er zijn heel wat schitterende combinaties mogelijk. Dat hebben inmiddels ook de Nederlanders begrepen, want die zijn tuk op onze parels." Baskania geniet daarnaast ook internationale faam voor zijn kleurdiamanten. Die passen trouwens perfect in de huisstijl, die ruime aandacht voor kleuren inhoudt. In 2000 werd de Baskania-Watch gelanceerd. Die kwam er vooral op vraag van de klanten. "We hebben eerst het concept uitgewerkt en zijn dan in Zwitserland een fabrikant gaan zoeken. Eigenlijk is dat de omgekeerde weg, want de meeste collega's gaan bij de Zwitsers op zoek naar pasklare oplossingen, inclusief concept. Onze lijn bestaat bewust uit gelimiteerde edities, die hun weg vinden naar verzamelaars en horlogeliefhebbers. De kast van ons uurwerk is gefreesd en niet gegoten, wat een wereld van verschil maakt. Altijd terugkerende elementen bij een Baskaniahorloge zijn de zon en de zonnestralen. Die zon staat symbool voor de positieve ingesteldheid die we willen uitdragen." Door Jos Sterk