Geek Angels

Weet u niet hoe u uw gsm moet instellen, een digitaal fotoalbum maken of een probleem met uw computer oplossen? Dan behoort u tot de doelgroep van Geek Angels. De start-up heeft een platform gebouwd waar u met een computerprobleem in contact wordt gebracht met experts. U koopt eerst belminuten aan en krijgt dan een telefoonnummer waarmee u naar een geek angel kunt bellen. Geek Angels maakte een sterke indruk op de jury tijdens de finale, maar een groot nadeel was dat ze zich volop in de opstartfase bevinde...

Weet u niet hoe u uw gsm moet instellen, een digitaal fotoalbum maken of een probleem met uw computer oplossen? Dan behoort u tot de doelgroep van Geek Angels. De start-up heeft een platform gebouwd waar u met een computerprobleem in contact wordt gebracht met experts. U koopt eerst belminuten aan en krijgt dan een telefoonnummer waarmee u naar een geek angel kunt bellen. Geek Angels maakte een sterke indruk op de jury tijdens de finale, maar een groot nadeel was dat ze zich volop in de opstartfase bevinden en het moeilijk is om hun groeipotentieel te peilen. "We hebben net de look van de site vernieuwd en heel wat functies toegevoegd om het gebruiksgemak te verhogen", zeggen Michael Thuy en Geoffrey Michiels (foto), de twee stichters. www.geekangels.euShine is geen schoensmeer, maar een crème die leder beschermt, voedt en waterafstotend maakt. Jan Klaps (48), oprichter van CSI International, de eenmanszaak achter het merk Shine, wendt op dit moment zijn marketingervaring aan om Shine in de markt te zetten. "Bedrijfsleiders vinden dat elk detail - blinkende schoenen bijvoorbeeld - belangrijk is om succesvol te zijn. Met ludieke acties als No Shine No Entry gaan we 's ochtends aan de ingang van bedrijven staan. Een op de drie die zijn schoenen laat poetsen, koopt ons product." Shine ligt nu in Belgische schoenenwinkels, golf- en paardenshops. De jury vond het businessidee achter Shine uitstekend, maar meende dat de strategie duidelijker en het beheer beter kan. www.shine-international.beDe Brusselse start-up LetMeShowYou geeft ngo's de kans hun zichtbaarheid te vergroten door korte videofilmpjes te maken die op de website van LetMeShowYou komen te staan. Zo kan de ngo aan sponsors, investeerders en het publiek duidelijk uitleggen wat het doet. De start-up zorgt onder meer voor een multimediadesigner, communicatiespecialist, geluidsexpert en videomonteur om de filmpjes professioneel op te nemen, zodat de ngo alleen hoeft te betalen voor de transportkosten en de accommodatie van de tweekoppige filmcrew. Wie betaalt dan voor de filmpjes? "Aanvragen van ngo's zijn er genoeg, nu zoeken we vooral naar meer partnerbedrijven", zegt de Brusselse Gentenaar Lorenzo Bown (24), die het concept bedacht. "De bedrijven sponsoren al ons materiaal en de kantoorruimte." De jury vond het businessidee heel knap, maar heeft enige reserves bij het groeipotentieel op lange termijn. Het is afwachten of het bedrijf erin zal slagen om voldoende inkomsten te genereren met zijn op sponsoring gebaseerde businessmodel. www.letmeshowyou.org