De digitale pletwals

Het lijkt wel alsof we nooit iets anders gehoord hebben, maar dit keer is het echt zover: 2003 wordt het jaar van de digitale pletwals.

Volgend jaar zullen in de Verenigde Staten voor het eerst meer digitale dan analoge amusementstoestellen verkocht worden. En dat is een trend die zich ook in de rest van de wereld voordoet.

Wat betekent dat nu? Denk even terug aan 1987. Dat was het jaar dat de muziek – althans het soort dat op vinyl stond – stierf. De ene dag was u nog lustig uw lp van Culture Club aan het oppoetsen, terwijl u zich afvroeg of dat cd-spul ooit wel van de grond zou komen, en de volgende dag had elke platenwinkel al de overschakeling gemaakt en meteen was uw dierbare platencollectie naar het museum verwezen.

Drie revoluties

Na de cd had slechts één belangrijke overstap van analoog naar digitaal plaats, meer bepaald bij de gsm, die de grote omschakeling meemaakte in 1998 (wat onder meer leidde tot innovaties zoals tekstberichten). Welnu, in 2003 zullen er nog drie zulke historische oversteken plaatsvinden, die elk op zich een nog grotere impact zouden kunnen hebben.

De eerste daarvan is de dvd. Net zoals de cd, is het een digitale vervanger voor een alomtegenwoordige analoge drager, de VHS-cassette. Weliswaar van bij het begin slechts een ietsje beter: hogere kwaliteit en gebruiksvriendelijker, met name. Maar dat was al voldoende om de overwinning binnen te halen. In Amerika is de verkoop van dvd-spelers die van videospelers voorbijgestoken aan het einde van 2001. In 2003 zal hetzelfde gebeuren met de verkoop van films.

Pas echt interessant wordt het als de volgende golf arriveert: goedkope dvd-spelers die ook kunnen opnemen. Die komen binnenkort op de markt en zullen, net als de cd-rw, het landschap compleet veranderen. Waar houdt de Napster van de dvd-wereld zich schuil? Wie zal het zeggen? Maar we zullen alvast geen tien jaar moeten wachten om een antwoord te krijgen.

De tweede nieuwe ontwikkeling is de digitale camera. Eind 2003 zal de verkoop van digitale camera’s die van de traditionele filmvariant overtreffen. Ook hier hebben we weer te maken met een geval waar de eerste stappen van een baanbrekende technologie alleen worden aangewend om de voorganger na te apen met een paar bescheiden verbeteringen. Het potentieel dat in digitale fotografie schuilgaat om iets compleet nieuws voort te brengen is nu al zonneklaar. Zo beschikken de nieuwste gsm’s over ingebouwde camera’s, waardoor we een glimp kunnen opvangen van wat echte telepresence betekent. Wanneer de kostprijs om iets te doen naar het nulpunt daalt – wat het geval is met digitale fotografie – dan verandert ook het gedrag.

We treden nu een tijdperk binnen waarin alles wat maar enig belang heeft veel kans maakt om opgetekend te worden dankzij goedkope en alomtegenwoordige camera’s.

Ten slotte zijn er de digitale camcorders. Ook hier zal de verkoop van digitale apparaten die van de analoge voorbijsteken. Digitale homevideo’s kunnen niet alleen op de pc bewerkt worden – waarbij gebruik kan gemaakt worden van Hollywoodiaanse regiekneepjes, gaande van muziekorkestraties tot speciale effecten – maar kunnen ook gedeeld worden over het internet.

Op dit ogenblik is de onafhankelijke filmscène nog een nichemarkt voor festivalbezoekers, maar wanneer een al dan niet getalenteerd iemand erin slaagt om niet alleen een film te maken, maar hem ook nog zelf te verdelen langs het internet, dan hebben we er gewoon het raden naar wat voor weerslag dat zal hebben op de filmbusiness.

Chris Andersen [{ssquf}]

De auteur is redacteur van het magazine Wired.

(2003)

De nieuwste gsm’s beschikken over ingebouwde camera’s, waardoor we een glimp kunnen opvangen van wat echte ‘telepresence’ betekent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content