De auteur staat aan het hoofd van Hewlett-Packard.
...

De auteur staat aan het hoofd van Hewlett-Packard.Er is iets grappigs gebeurd op weg naar 2005: de digitale revolutie is werkelijkheid geworden. Stap eens rond in om het even welke stad: jonge mensen versturen sms'jes, pendelaars jammen op het ritme van hun iPod, vrienden fotograferen elkaar met cameramobieltjes. Als u wat verder rondkijkt, ziet u dokters beslissingen nemen aan de hand van patiënteninformatie die ze op handpalmcomputers oproepen, leraren die draadloze technologie als hulpmiddel gebruiken, ouders die foto's afdrukken op hun draadloze printer, nog voor de voetbalwedstrijd van hun kinderen afgelopen is. Nog een eindje verder ziet u ook de bedrijfsleiders digitaal gaan en miljarden dollars op de bevoorradingsketens besparen. Als u dan naar Afrika en India gaat, zal u misschien draadloze apparaten opmerken die mogelijkheden bieden voor gemeenschappen die zelfs geen elektriciteit hebben. Het is een revolutie in alle betekenissen. Maar ik heb er een andere naam voor: een opwarmertje. We betreden een tijdperk waarin alles digitaal wordt. Het zal nog decennialang het belangrijkste evenement in ons leven vormen. Elk proces in elke sector begint hetzelfde stramien te volgen. Het is begeesterend, maar ook een beetje eng, omdat het een sprong in het ongewisse is. Niemand weet precies hoe hij zich dient uit te rusten. Wie zegt dat hij dat wel weet, liegt. We hebben hier en daar al een glimp kunnen opvangen van de veranderingen die deze omschakeling met zich zal brengen. Om te beginnen wordt het wezen van de autoriteit erdoor gewijzigd. Er was een tijd dat toegang tot informatie de bron van alle macht was. Met het digitale tijdperk doet nu de democratisering van de informatie haar intrede, samen met het wegvallen van de traditionele barrières van tijd, afstand en rijkdom, en de opkomst van totale transparantie. Mijn onderneming heeft geen geheimen meer - mijn hele onderneming is voor iedereen zichtbaar op het web. En dat is een goede zaak. Het digitale tijdperk verandert ook de businessmodellen. Neem nu de televisie, waar het traditionele businessmodel berust op geld verdienen met advertenties door op een welbepaalde tijd een bepaald aantal kijkers, doorgaans van een bepaalde leeftijd, af te leveren. Er ontstaat nu echter een wereld waarin de consumenten snel door de tv-reclame kunnen spoelen of ze zelfs helemaal overslaan, en ze programma's kunnen bekijken wanneer ze willen, hoe ze willen en met om het even welk apparaat. Hoe kunnen mediabedrijven winstgevend blijven? Het digitale tijdperk zal ook de democratie veranderen. Vandaag maken al miljoenen mensen gebruik van hun gsm om te stemmen op de finalisten van Idool. Hoelang duurt het nog vooraleer ze op dezelfde manier hun stem uitbrengen voor verkiezingen? Wat gebeurt er met onze visie op de gemeenschap als de plaatsen waar mensen traditioneel bij elkaar komen - de bioscoop, muziekopvoeringen en zelfs de supermarkt - best individueel kunnen ervaren worden? Wat brengt de digitalisering in 2005? Van drie zaken kunnen we zeker zijn, vooral in technologiebedrijven: 1. De vraag naar eenvoud neemt toe. Zolang een camera vergezeld gaat van een 250 pagina's tellend handboek en een huisbioscoop acht afstandsbedieningen en vijf kilometer kabel vereist, zal de digitale revolutie nooit haar volle potentieel bereiken. Gebruiksvriendelijkheid zal hét verschil maken. 2. Waarde zal horizontaal, niet verticaal gecreëerd worden. De meeste organisaties zijn gegroeid in een verticale wereld. We dachten er enkel aan om waarde te scheppen via hiërarchische structuren. Maar of u nu een CEO bent die efficiënter tracht te zijn, een KMO die haar arbeidskrachten wil mobiliseren, een overheid die de beste dienstverlening tracht te bieden of een consument die wil dat een heleboel digitale apparaten in huis beter samenwerken - het draait allemaal om horizontale verbindingen. 3. Zowel consumenten als bedrijven zijn minder bereid om compromissen te aanvaarden. Naarmate de technologie verschuift van de marge naar de kern van het leven, wordt ook de noodzaak voor een sterke technologie groter. De tijd van de compromissen is voorbij. Klanten en consumenten willen alles hebben: betaalbaarheid, betrouwbaarheid, veiligheid, eenvoud, beheersbaarheid, aanpasbaarheid, innovatie en koppeling. Om zover te geraken, is de juiste mengeling van realisme en optimisme nodig. Realisme, want het zal niet makkelijk zijn. Optimisme, want de digitale technologie zal meer zaken mogelijk maken voor meer mensen op meer plekken dan om het even wanneer in de geschiedenis. En dat alleen is de trip al meer dan waard. Carly FiorinaStraks stemmen mensen voor politici, zoals ze nu sms'en voor 'Idool'.